Underlig HD diagnose !!
Fra : Jane

Dato : 14-09-03 08:00

Vil lige høre om der er andre der har oplevet noget lignende ?

Jeg får HD fotograferet min Rottweiler, han er 2 år.
Dyrlægen som vi altid bruger, kigger på billedet og siger, " det ser da
rigtig godt ud "
Den bliver sendt ind til DKK for at blive vurderet, så lang så godt.
Min dyrlæge har været på kursus hos DKK for at lære hvordan hunden præcis
skal ligge.
Vi får så brev fra DKK med diagnosen og den siger H -C V - C ?
Jeg fatter ikke en meter, ringer til dyrlægen som er lige så undren som jeg,
for som han sagde " det kan ikke passe " !
Jeg tager min hund til en anden dyrlæge som jeg ved kan måle det ud med det
samme, jeg fortalte ikke noget til at starte med, da billedet kom sagde han
" Ja det ser rigtig godt ud " Han målte det ud til at blive AA, så var det
at jeg fortalt at han var fotograferet for ca 2 måneder siden og der fik han
CC, den her dyrlæge sagde at det kan aldrig blive CC med de hofter, vi
sendte de nye ( 2 måneder ældre billeder ) ind igen.
Så kom den nye diagnose H - B V - A hofter !?
Jeg var da glad for den nye diagnose som jeg viste var den rigtige men
hvordan kan man få en A hofte til at blive til C hofte ?
Vi er en rimelig ny kennel og der er mange ting som vi ikke ved noget om
endnu, hvis jeg nu ikke havde kendt nogle opdrættere som kunne vejlede mig
så havde jeg måske kasseret en 2 årig hund fra avlen, da jeg ikke vil avle
på en hund med C hofter selvom det er tilladt.
At en ellers A hofte bliver til B hofte siger dyrlægen, er ikke objektiv
vurdering, det kan ikke måles, og hvis han skulle finde ud af hvorfor den
har fået B skulle han sidde sammen med den dyrlæge der har vurderet den for
at høre på hvad grundlag, for der kigger de på andre ting der ikke er
målbart ?
2 billeder skulle der til 2 narkoser og nu har jeg et dilemma for jeg har 4
andre hunde der skal gennem samme tur indenfor 1 år.

Jane Mailund
www.kennelmailunds.webbyen.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-09-03 09:29

On Sun, 14 Sep 2003 09:00:13 +0200, "Jane" <bejane@mail.dk> wrotd:

> [...]
>2 billeder skulle der til 2 narkoser og nu har jeg et dilemma for jeg har 4
>andre hunde der skal gennem samme tur indenfor 1 år.

,,,,,,Du kan da træne hunden i at ligge stille som en frø, så kan de
sagtens tage billedet uden narkose, det er bare fordi lægerne vil have
det så nemt som muligt.

Jeg har været ude for en dyrlæge "karlslunde dyrhospital" der tog 4
billeder af min hunds pote, ben, albue, skulder og intet forkert kunne
se på billederne, men efter et billede mente at der var HD -d-hofter.
Men da jeg så tog på Landbohøjskolen tog de et billede af poten og
kunne se at den var brækket, og derinde sagde profesoren at der intet
var i vejen med hundens gang, hofter som lægen fra karlslunde sagde,nu
gad jeg ikke følge op på sagen da hunden desværre blev aflivet af
andre årsager. så er spørgsmålet hvor meget man kan stole på de "små"
dyrlæger, hvis de ikke kan finde ud af at indstille kamaraet og finde
en simpel fejl, hvorfor skulle man så tro på dem når de snakker om
hofter.

If you talk with the animals they will talk with you and you will know each other.
If you do not talk to them you will not know them, and what you do not know you will fear.
What one fears, one destroys

CHIEF DAN GEORGE

Fra : Lou

Dato : 14-09-03 09:58

Hej...

Ja, der er en grund til at mange tager til Tyskland for at få deres
hund HD-fotograferet.
Jeg ved ikke hvad der er galt inde hos DKK, men faktum er at de ofte
er HELT galt på den mht HD bedømmelserne.
Jeg har selv prøvet at få nogle billeder tilbage fra DKK, med D
hofter, på nogle billeder som 3 andre dyrlæge (DKK godkendte) ville
betegne som B hofter....underligt!!!!Jeg har også fotograferet i
Tyskland og der stemmer dyrlægens bedømmelse at billederne overens med
Bedømmelsen fra de Tyske bedømmere.
SÅ jeg vil anbefale, hvis du vil avle eller avlskåre din hund at tage
til Tyskland, Man skal bare huske at fra melde hunden HD bedømmelse
hjemme i DK før end man tager til Tyskland. Derefter sendes de Tyske
resultater ind til DKK til reg.
Det er ikke fordi at tyskerne tager lettere på HD end i DK, for de har
nogle skemamål som hunden SKAL passe ind i, og der efter bestemmes HD
status.

mvh
Lou

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 14-09-03 20:53

Hej

Det har jeg også prøvet med min gamle hund, hans status var iflg.
dyrlægen MAX. B2 (- det var før det seneste målesystem)de kom retur
med C2, et år efter fik jeg af andre årsager ham fotograferet igen og
sendte så får sjov billenderne ind igen, da fik han C1 - hvordan en
status kan ændres med et års mellemrum til en lidt mildere grad, er jo
ubegribeligt, desværre kender jeg til mange tilfælde når det gælder
HD. - jeg gad ikke skændes med DKK om sagen for de er noget stive i
den slags sager, men har da lært at skal jeg have en ny hund gennem
det igen så vælger jeg noget der hedder "pennhib metoden" det koste
lidt mere men er mere præcist, der er bare ikke mange dyrlæger der
bruger dette endnu..

Jeg har selv set min egen hunds billeder og mente de var helt fine, og
har selv mange andre billeder og er efterhånden god til at se
røntgenbilleder, DKK vurderer faktisk ofte slid som HD, og det har
intet med sagen at gøre..

Mht narkosen så er det individuelt om dyrlægen mener det er
nødvendigt, mange gør det uden narkose hvis hunden kan ligge stille..

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko