iproute roundrobin
Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 13-09-03 23:56

Hejsa

Jeg har 3 adsl linjer med hver en intern ip 192.168.1.1-2 jeg ville gerne at
jeg kunne følgende med min maskine med 2 netkort. Det ene netkort er til min
lan side det, andet til en switch med de 4 adsler.

LAN---eth0--->Linux<----eth1--------4 adsl'er

eth1 har ip 192.168.1.10

Jeg ville gerne at den "valgfrit" skiftede mellem hvilken af linjerne man
blev smidt ud på

jeg har forsøgt følgende men det virker ikke:

ip rule add fwmark 1 table m1
ip rule add fwmark 2 table m2

det virker fint nok, så kan jeg med iptables marke det connections der skal
ud på nettet

ip route add default table m1 via 192.168.1.1 dev eth1
dette virker også fint nok både ved "indtastning" og i drift

ip route add default table m2 \
nexthop via 192.168.1.2 dev eth1 \
nexthop via 192.168.1.3 dev eth1 \
nexthop via 192.168.1.4 dev eth1

når dette forsøges siger den: RTNETLINK answers: Invalid argument

Nogen der kan hjælpe??

Hvis det er uklart hvad jeg mener så skriv det endelig

/Lasse