Betændelse der smitter: Børnesår
Fra : Bo Warming

Dato : 13-09-03 20:01

Betændelse der smitter: Børnesår

"Hinsides godt og ondt", lyder en idag udbredt nytænkning, for godt og ondt
kan ikke adskilles, som det sker i eventyr og myter. Det hænger sammen.

Hinsides rent og urent, er mange læger begyndt at sige, for sygdomsskabende
bakterier er noget, vi altid vil have med os.

Kirurgi før der kom bakterie-dræbende kemikalier, lykkedes ofte, for
immunforsvar er afgørende. At undgå bakterier i et sår er næsten umuligt.
Mange ingektioner kommer indefra, fx stafylokokker, der laver betændelse i
skeden, hvis en kvinde har menstruations-tampon oppe i skeden for længe,
for der skal være naturlig udløb.

Saboteres udløbet, vil de ellers uskadelige bakterier komme i
sygdomsfremkaldende vækst.

Deodorant der mindsker sved-udsivning fra armhulens porer, kan tilsvarende
mindske mikrobe-udsivning, så kosmetikken skaber betændelse(dvs infektion).

En bullen finger eller andet betændt sår, er ulækkert, og siver der gult pus
ud, opleves detre som " noget farligt" og bekæmpelse via renlighed skal så
hindre, at infektion spredes.

Men det er aldrig konstateret, at betændelse smitter, med undetagelse af
børns "børnesår" der er en særlig overfladisk inficeret sårtype der ofte
spredes fra børn til børn . Børn er altså i en bestemt periode noget helt
særligt.

---------------------

---------

De renlige japanere lever længe

- måske fordi ritualer giver selvtillid

Ting Tar Tid - at opbygge tradition for sammenhold og tillid mellem
individerne i en homogen befolkning , har japanerne arbejdet på i
årtusinder, og det er måske den vigtigste grund til, at de lever ca 10 år
længere end os (og har langt lavere kriminalitet)

Vedr lovlydigheden kan de nutidige paradisiske tilstande måske være et
efterslæb fra middelalderen, hvor de brugte extremt hårde og smertefulde
straffe, og skabte tradition for ultrahøj opklaringsprocent via
vervågning - idag er fængsels ophold extremt kortvarige og dødsdomme er
ganske få årligt. Men den gode tradition for ikke at sjæle eller volde mod
medborgere er stadig nær perfekt.

Også den lave sygdomsforekomst kan skyldes efterslæb fra intens
indarbejdning af reglers overholdelse. Man går ikke ind i huset med sko på
osv osv.

Og den fantastiske harmoni gør på en eller anden måde sund.

I det væsentlige er videnskaben på bar bund om, hvad forklarer de flotte
sundheds-resultater, og om vi kan efterligne dem. Jeg tror, at det handler
om selvtllid, der skaber effektivt immunforsvar, og som hobby leger jeg lidt
med at afprøve min teori om, at livsglæde er det vigtige, og svineri gør
ikke syg. At min teori holder vedr mig, er selvfølgelig ikke et bevis.

De samtidig postede MINI-ARTIKLER kaster yderligere lys over de uforståede
sammenhænge mellem infektion og renlighed, som bør have sundhedspolitisk
betydning.

Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001