Secure remote logging
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-09-03 19:02

Hej rødder

Er der nogen der har forslag til hvordan jeg bedst (sikrest og pålide-
ligst) kan logge syslog til en anden maskine? Jeg har kigget på evlog¹,
men den kræver en lap der ikke findes til den kerneversion jeg bruger,
og jeg har heller ikke lyst til at være afhængig af en lap hvis der skal
skiftes kerneversion.

Hvad bruger I andre når/hvis I logger remote over en sikker forbindelse?

// Klaus

¹) <http://evlog.sf.net/>

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-09-03 19:17

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Hvad bruger I andre når/hvis I logger remote over en sikker forbindelse?

Jeg har aldrig haft behovet, men hvis jeg skulle ville jeg da
umiddelbart tænke på noget med en SSH-tunnel.
Et hurtigt opslag viser da også at det er noget andre har tænkt på:

http://venus.ece.ndsu.nodak.edu/~jezerr/linux/secure-remote-logging.html

Godtnok med stunnel og ikke SSH, men det er ca. det samme. Syslog-ng er
iøvrigt ret smart til avenceret logging.

Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-09-03 18:54

Peter Mogensen skrev:

> http://venus.ece.ndsu.nodak.edu/~jezerr/linux/secure-remote-logging.html
>
> Godtnok med stunnel og ikke SSH, men det er ca. det samme.
> Syslog-ng er iøvrigt ret smart til avenceret logging.

Mange tak for linket. Jeg har gennem et stykke tid overvejet at gå
over til syslog-ng, men har manglet det sidste skub. Nu er tiden
inde. :)

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-09-03 19:55

Jeg skrev:

> Jeg har gennem et stykke tid overvejet at gå over til syslog-ng,
> men har manglet det sidste skub. Nu er tiden inde. :)

Det kan jeg godt ærgre mig over at jeg ikke har gjort for lang tid
siden - syslog-ng er ualmindelig behagelig at arbejde med. Tak for
inspirationen!

// Klaus

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-09-03 21:49

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det kan jeg godt ærgre mig over at jeg ikke har gjort for lang tid
> siden - syslog-ng er ualmindelig behagelig at arbejde med. Tak for
> inspirationen!

Velbekomme :)
Personligt har jeg aldrig rigtig haft brug for alt det sjove den kan,
men det var da meget sjovt at lege med under installationen :)

Peter