afdrag af kunstartikler
Fra : steffen martin

Dato : 13-09-03 18:11

Hej Gruppe,

Som kunstner [ej proff.] vil jeg gerne kunne trække mine kunstartikle-indkøb
fra. Men jeg er i tvivl om jeg kan det og hvordan Told&Skat ser på det. Jeg
opgiver hver gang jeg sælger et maleri...

vh
Steffen Martin

--
Artist Steffen Martin, Odense DK
www.steffenmartin.dk

Fra : Hallum

Dato : 15-09-03 12:46

> [...]
Jeg
> opgiver hver gang jeg sælger et maleri...

Hej Steffen

Hvorfor skriver du ikke bare en mail (evt. anonym) eller griber
knoglen og ringer til Told & Skat og forhører dig om reglerne ?

mvh. Hallum

Fra : nyrup

Dato : 15-09-03 21:21

Når du har skattepligtig indkomst på dine billeder bør det kunne lade sig
gøre at trække dine udgifter til at fremstille dem fra i din skattepligtige
indkomst. Skattevæsenet vil sikkert ikke kunne acceptere at du har større
udgifter end indtægter på kunstområdet, men ellers... Men det kan godt
tænkes at du må slås for din sag for skattefar er ikke altid så let at
omgås... Jeg kender selv situationen i forb. med mit arbejde med musik. Men
hvis de gerne vil ha' dine skattekroner fra dit kunstarbejde, så er det at
betragte som et reelt arbejde med udgifter i forbindelse med det. Måske du
ligefrem kunne blive momsregistreret og derved også hente momsen hjem på
dine materialer. Men det kræver lidt "benarbejde" mht. skatteregler,
momsregnskaber osv. Tal evt. med en revisor om det.
mvh,
Lars-Peder

Fra : Andreas C. Rosmon

Dato : 20-09-03 14:45

Som kunstner, skal du først svare moms, når du har en omsætning på over
300.000 kr. (jeg har talt nullerne). Du kan alligevel godt registrere dig
som kunstner og få et SE-nummer ved Told & Skat. Dettte nummer kan give dig
flere fordele, idet du kan handle i flere engros forretninger.

Lav et ordentligt regnskab med udgifter og indtægter. Professionel eller ej,
det foregår inde i dit hoved. Du er kunstner .(PUNKTUM). Du har ca. 5 år til
at bygge en virksomhed op i, og hvor skattevæsenet godt kan akseptere et
underskud, der så vil kunne give fradrag i dine øvrige indtægter. Efter 5
år, skal du kunne trylle et overskud frem. Du har også brug for at kunne
sælge til virksomheder, der så kan bruge deres straksfradrag til køb af
kunst, der i dag er på kr. 10.500. Lad være med at skelne mellem
professionel og amatør, men begynd at opfatte dig selv som kunstner.

Fra : steffen martin

Dato : 20-09-03 15:19

International visitors please go to www.steffenmartin.com
"Andreas C. Rosmon" <a.c@spam.rosmon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunst, der i dag er på kr. 10.500. Lad være med at skelne mellem
> professionel og amatør, men begynd at opfatte dig selv som kunstner.

Tak for svaret Andreas,
Vil der blive nogen problemer mht. gallerier hvis jeg momsregistrere mig?

venligst
Steffen

--
Artist Steffen Martin, odense, denmark
www.steffenmartin.dk | www.urbanpoor.com

Fra : Andreas C. Rosmon

Dato : 21-09-03 21:24

> Tak for svaret Andreas,
> Vil der blive nogen problemer mht. gallerier hvis jeg momsregistrere mig?
>
> venligst
> Steffen

Nej!, og som sagt: du skal have en meget stor omsætning, før du skal lave
momsregnskab. Dermed kan du ikke få tilbagebetalt moms; men du kan trække
hele beløbet fra i dit skatteregnskab, og du kan godt have underskud i nogle
år, og til gengæld er der kommet nye fradragsregler, så hvi du et år får en
kæmpe indtægt, vil du kunne jævne indkomsten ud over flere år, her kender
jeg dog ikke reglerne.

Mvh
A.C.Rosmon