DOF-basens sorteringprincipper
Fra : Jens Boesen

Dato : 13-09-03 15:19

Jeg har en gang før undret mig over DOF-basens principper for udvælgelse af
bemærkelsesværdige observationer. Nu undrer jeg mig igen. Jeg har et par
gange noteret henholdsvis 3 og 2 bjergvipstjerter ved Strids mølle. De
sidste i går hvor der også blev set 3 trækkende ved Stigsnæs. Til
sammenligning er den noteret 48 gange i Frederiksborg Amt
I Vestsjællands Amt er bjergvipstjert noteret i DOF-basen 15 gange i år:
vintergæsten/erne ved Lagunen i Slagelse i januar og februar, en enkelt i
Havnsø i marts, de 3 trækkende ved Stigsnæs i går og så i hver sin ende af
sommeren 7 gange ved Strids Mølle/Kongens Mølle, her i slutningen af
sommeren endda 1k-fugle sammen med adulte. Noget kunne tyde på at der yngler
bjergvipstjert ved Strids Mølle/Kongens Mølle som det eneste sted på
Sjælland.
Det der undrer mig er at der rask væk meldes om bemærkelsesværdige
observationer af helt ned til en enkelt bjergvipstjert både i Nord-, Øst- og
Sønderjylland, i Nordsjælland og i Københavnsområdet, mens ingen af de
vestsjællandske observationer viser sig i oversigten.
Det kan jeg ikke forstå.

Med venlig hilsen
Jens Boesen

Fra : Lilja og Jensen

Dato : 13-09-03 22:54

Du kan kriterierne her : http://www.dofbasen.dk/opslag/bemaerk.php

mvh.

Jan

Fra : Jens Boesen

Dato : 14-09-03 00:15

Tak, den liste havde jeg ikke set.
Men det undrer mig stadig hvorfor der skal 5 bjergvipstjerter til for at det
er bemærkelsesværdigt i Vestsjællands Amt, når blot én er bemærkelsesværdig
i fx Frederiksborg Amt - hvor der i år har været tre gange så mange
observationer - og andre amter.
Hvordan er den antalsliste blevet til?

Venlig hilsen
Jens Boesen

Fra : Erik Agertoft

Dato : 14-09-03 16:47

On Sun, 14 Sep 2003 01:15:25 +0200, "Jens Boesen" <jb@ankerhussem.dk>
wrote:
>Hvordan er den antalsliste blevet til?

Hej Jens

Det er primært amtskoordinatoren for hvert amt, der bestemmer, hvilket
antal, der skal gælde for hver art i amtet, før arten vises som
"bemærkelsesværdig".

Jeg har fx. selv justeret listen i Københavns Amt flere gange. Dels
efter jeg selv har gennemgået den og ajourført den efter mit eget
skøn, dels efter jeg har fået respons fra andre, som har givet mig
nogle gode bud på tallene.

Én ting er sikkert: Vi når aldrig frem til en liste, alle vil være
tilfredse med. Lige nu ligger det i øvrigt lidt tungt med at få listen
ajourført, fordi programmøren, der skal lave de rettelser, vi beder
ham om, er travlt optaget med andre opgaver.

Skulle det være helt perfekt, skulle antallet for de enkelte arter
inden for hvert amt jo ændre sig med årstiderne, men sådan fungerer
det ikke.

Personligt vælger jeg altid at se alle arter. I Københavns Amt bruger
jeg fx. altid dette link:
http://www.dofbasen.dk/observationer/index.php?loknummer1=100000&loknummer2=199999&visning=fugle&daysnumber=3

- så får jeg det hele med, skimmer listen og hæfter mig ved det, jeg
selv synes er bemærkelsesværdigt.

Venlig hilsen
Erik Agertoft
Amtskoordinator for DOFbasen i Kbh. Amt