HJÆÆLP - råd og vejledning søges hurtigt!!~
Fra : Louise Hansen

Dato : 13-09-03 01:31

Hej Alle!

Jeg er desværre blevet kastet ud i en situation, som går lidt ud over
min almindelige erfaring og kunnen indenfor katteholdet...

Da jeg kom hjem fra arbejde i aften, blev jeg mødt af mine nabo (et
glimrende eksempel på uansvarligt kattehold, desværre , der liige
skulle fortælle, at hendes hunkat i dag var nedkommet med hele syv fine
killinger.
Dem måtte jeg selvfølgelig ind for at se med det samme, og de er alle
syv de sødeste små pus - fem gråstribede og to hvide med grå kalotter -
men sagen er, at det allerede nu er tydeligt, at der bliver brug for
hjælp. Missemor har i løbet af dagen udvist flere tegn på stress og har
bl.a. været tæt på at æde en af killingerne, og det er også tydeligt, at
der ikke er mad nok til alle syv. Det er især galt for kuldets mindste
baby - en lille gråstribet pusling, der altså bare ikke rigtigt kan
finde ud af det der med at sutte, og som hele tiden bliver skubbet væk
fra dievorterne af de større og stærkere killinger. Mit hjerte bløder
for den lille stribemis, og jeg har derfor lovet at sørge for
modermælkserstatning og hjælp til sondemadning/opflaskning (jeg tager
fluks til Calles Dyrerige i morgen efter de nødvendige remedier), meeen
jeg ved jo altså ikke helt, hvordan jeg gør, og hvilke produkter der er
bedst at bruge. Kan I mon hjælpe mig her??? Og kan jeg overhovedet købe
de nødvendige ting hos Calle's eller skal jeg have det hos en dyrlæge?
Hvordan foregår det i det hele taget? Og hvordan kan jeg vise
fremgangsmåden til min nabo (hun er efter min mening langt fra egnet til
at påtage sig opgaven, men da hele flokken har lopper, som jeg ærligt
talt ikke ønsker overført til mit eget hjem og mine egne katte, kan jeg
ikke flytte familien herind til mig selv, og jeg kan jo altså heller
ikke så godt flytte ind hos hende , så hun forstår det??

Kort sagt: HJÆÆÆLP!!! Alle former for gode råd og vejledning til,
hvordan jeg bedst kan hjælpe det lille pus er mere end velkomne!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jane

Dato : 13-09-03 02:11

Louise Hansen skrev i <news:3f626535f0cb6@dk-fritid-dyr-kat.dk>:

> hjælp. Missemor har i løbet af dagen udvist flere tegn på stress og har
> bl.a. været tæt på at æde en af killingerne, og det er også tydeligt,

Åh, jeg har også engang haft en kat der åd sine killinger. Det var
ikke rart.

> jeg ved jo altså ikke helt, hvordan jeg gør, og hvilke produkter der er
> bedst at bruge. Kan I mon hjælpe mig her???

Jeg har prøvet at søge lidt i Google om der var nogle råd du
måske kunne bruge, og det bedste er nok dette:

http://shor.ter.dk/808486508
http://www.bluewhite.dk/Tips/june99.htm

Jane

Fra : Charlotte Henriksen

Dato : 13-09-03 07:42

Hej Louise

Tænk dig godt om inden du går ind i dette projekt. Det kommer til at koste
penge, tid og hjerteblod. Hvis kattene ikke er ved dig, bliver det meget
svært at give mad til de må. Har moderen overhovedet ikke mælk skal de have
erstatning hver anden time. hvis dette projekt lykkedes er din nabo så
villig til at betale for det modermælkserstatning og blødmad du er nødttil
at investere i. Det lyder somom det er tvivlsomt. hvis så det lykkes at
holde de 7 små i live, hvor skal de så bo når de er klar til at flytte fra
reden. Kan man ikke finde ansvarlige hjem hvor de bliver passet og
neutraliseret vil disse 7 killinger til næste år være med til at producere
endnu flere katte til puljen af uønskede katte. Du skriver at killingerne
har lopper, det er ihvertfald ikke godt. Hvis der er 7 om at dele maden, har
de brug for al deres mad til at vokse og overleve og ikke på at lave blod
til sultne lopper. Hvis katten har lopper, har den sikkert også orm, det
smitter også til killingerne og tapper dem yderligere for kraft. Så tænk dig
om inden du går ind i dette projekt. Jeg kan måske lyde lidt hård, men efter
at have arbejdet som frivillig på et kattehjem i mange år bliver man lidt
kynisk. Min indstilling er bare at hvis katten ikke har nogen der er passer
den og tager sig af den, så er den måske bedre tjent med ikke at leve
istedet for at gå forpint igennem livet. Har du alligevel lyst til dette
projekt så ønsker jeg dig al held og lykke. Prøv at præge din nabo til at få
sin missemor sterliseret. KMR mælk er nok det bedste modermælkserstatning,
men også det dyreste. Jeg har nogengange brugt det fra Royal Canin. Husk at
nullere de små bagi hvis moderen ikke vil passe dem. De kan ikke urinere og
skide selv, men skal stimuleres med lette strøg med et par stykker toilet
papir, så kommer det helt af sig selv.
Held og lykke Charlotte

Fra : Louise Hansen

Dato : 13-09-03 11:03

Du skriver at killingerne
> [...]
> til sultne lopper. Hvis katten har lopper, har den sikkert også orm, det
> smitter også til killingerne og tapper dem yderligere for kraft.

Hej Charlotte!

Tak for dit fine indlæg! Ja, jeg ved godt, at det er et lidt
tvivlsomt projekt, jeg overvejer at indlade mig på, men jeg kan bare
næsten ikke bære, at disse små uskyldige baby-misser skal vokse op på
kummerlig vis....Jeg ville personligt med glæde betale for vaccinationer
og sundhedsundersøgelser til hele banden samt eventuelt tage billeder og
tilmelde dem www.vildkat.dk eller lignende for at hjælpe dem til at
finde gode hjem (ja, I kan jo nok høre, at der er en, der har fået
arbejde og tjener penge nu ), men efter råd fra flere overvejer jeg
faktisk i stedet for modermælkserstatningen at tilråde aflivning af
tre-fire af killingerne. Min egen dyrlæge har en ordning, hvor det er
gratis at få aflivet killinger, hvis man kommer ind med dem før, de får
øjne. Jeg ved, at tårerne vil sprøjte, hvis jeg må ind med fire styks
(min nabo gør det i hvert fald ikke, så jeg ved jo godt, hvem der kommer
til at stå for at skulle være bøddel , men på den anden side set må
jeg jo også handle i killingernes interesse frem for min egen!

Findes der mon eventuelt en loppekur og en ormekur, der kan gives til en
missemor med små killinger uden, at det gør skade for killingerne??? På
den måde vil jeg jo yderligere kunne hjælpe til de små mitters
overlevelse, hvad der ligger mig meget på sinde, da mit blødende hjerte
bare ikke kan acceptere, at de skal have lov til at sejle deres egen sø
(jeg betaler i forvejen Hill's killingefoder til hunkatten, da min nabo
kun ville bruge penge på at fodre med den almindelige junk food fra
brugsen og ikke engang ville købe DERES killingefoder til den drægtige
kat !

Ethvert råd modtages stadig med kyshånd!

Med venlig hilsen fra Louise!

Fra : Tournesol

Dato : 13-09-03 11:40

hejsa

> Findes der mon eventuelt en loppekur og en ormekur, der kan gives til
> en missemor med små killinger uden, at det gør skade for
> killingerne???

Frontline vet spray(ikke det man drypper i nakken) må bruges på killinger
når de er 2 dage gammel (det står der på min flaske i hvertfald) og også til
mormis.
Det er en del år siden jeg brugte det på en mormis jeg tog ind fra haven med
5 killinger, og en masse lopper. Det gjore dem loppe fri i løbet af nul
komma 5.
Alle 5+ mor mis lever i dag i bedste velgående

Jeg tog og pumpede noget ud af flasken i en lille skål og tog så et stykke
vat dyppede ned i skålen og tørede så killingerne ganske forsigtig det er
ikke meget der skal til før det virker.

Jeg kan bare huske at vi måtte støvsuge bagefter der lå bare døde lopper
over det hele >ueark<

Held og lykke med dem alle.

Katte knus Henriette.

Fra : Camilla Baird

Dato : 13-09-03 07:38

> [...]
>
> Kort sagt: HJÆÆÆLP!!! Alle former for gode råd og vejledning til,
> hvordan jeg bedst kan hjælpe det lille pus er mere end velkomne!

Det var dog en trist situation
Missemødre vil ofte spise syge eller på anden måde defekte killinger,
for at holde reden ren og lugtfri, så rovdyr ikke tiltrækkes. Det er
selvfølgelig ikke rart at opleve, men det er faktisk et instinkt hos
vore katte.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jane

Dato : 14-09-03 20:35

Camilla Baird skrev i <news:3f62bb5b9c6b2@dk-fritid-dyr-kat.dk>:

> Missemødre vil ofte spise syge eller på anden måde defekte killinger,

Jeg glemmer aldrig lyden dengang jeg kom hjem fra skole og min
ene kat var ved at æde den sidste killing som jeg havde gjort
alt for at hun ikke skulle få fat i fordi jeg ville redde en
af dem i det mindste. Kan man være nogenlunde "sikker" på at
spiste killinger fejlede noget og det ikke var en mormis som
var dum?

Jane

Fra : Niels Peter

Dato : 15-09-03 06:05

Jane wrote:

> Kan man være nogenlunde "sikker" på at
> spiste killinger fejlede noget og det ikke var en mormis som
> var dum?
>
> Jane

Ja, nogenlunde sikker kan man godt være, men selvfølgelig ikke 100 %.
Der er aldrig noget, der 100 % sikkert med katte
Når man diskuterer sådan nogle ting i forbindelse med katte, skal man
huske på, at vi taler om det tamdyr, der har været tam i kortest tid af
alle de dyr, vi holder, sådan ca 5-6000 år, hvilket ikke er meget i den
her forbindelse. Hunden har f.eks. været tam i hundreder af tusind år.
Katten har derfor flere oprindelige instinkter og adfærdsmønstre i
behold end de andre tamdyr.
Jeg kan huske, jeg undrede mig med mit første kuld over, hvorfor mor'en
rumsterede så meget rundt i kassen i stedet for at lægge sig roligt et
bestemt sted, så de arme stakler havde en chance for at hitte hende og
en sut. Indtil en eller anden forklarede mig, at det var en af de måder,
hun fandt ud af, om der var nok "go" i dem. Hvis der var en enkelt, der
altid nåede sidst frem eller måske til sidst ikke orkede "ræset" mere og
bare lagde sig i et hjørne, var det en blandt flere faktorer, der måske
fortalte hende, at der var noget galt (jeg gætter på, at forkert lugt og
forkerte/manglende lyde kan være andre).
Hun kan også finde på at æde killingerne, hvis hun synes, kuldet er for
lille, og hellere vil i løbetid igen for at se, om hun ikke kan lave et
større.
Det er barske sager, det her, men vi må acceptere, at har vi fået kat,
har vi et vist omfang lukket den vilde natur ind i huset.
Når jeg ser "Animal Planet"'s udsendelser om løver, har jeg altid undret
mig over, hvor bekendt adfærden virker på mig som katteejer ...

Niels Peter
www.bluewhite.dk
"Cats Are People, Too!"

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Jane

Dato : 15-09-03 22:31

Niels Peter skrev i <news:3f654824$0$48897$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> Ja, nogenlunde sikker kan man godt være, men selvfølgelig ikke 100 %.
> Der er aldrig noget, der 100 % sikkert med katte

Det er alligevel rarere for mig at tænke på at killingerne der
døde var syge end hvis de sandsynligvis havde været raske.
Så din bemærkning beroliger mig lidt selvom jeg godt ved du
ikke kan sige noget 100%

> Når man diskuterer sådan nogle ting i forbindelse med katte, skal man
> huske på, at vi taler om det tamdyr, der har været tam i kortest tid af

Har lovet min hustiger at sige hun absolut ikke er tam.

> Når jeg ser "Animal Planet"'s udsendelser om løver,

- er forresten også ret vild med Animal Planet.

Jane

Fra : Margot

Dato : 13-09-03 07:49

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hej Alle!
KLIP
> [...]
> glimrende eksempel på uansvarligt kattehold, desværre , der liige
> skulle fortælle, at hendes hunkat i dag var nedkommet med hele syv fine
KLIP

Har din nabo lovet at NU vil hun sterilisere sin hun kat ? Det håber jeg. Og
så med fare for at få ørene i maskinen vil jeg foreslå, at få aflivet nogle
af killingerne. Er du helt sikker på at der kan skaffes gode hjem til alle
killingerne, og kan missemor magte den opgave det er, at opdrage alle 7
killinger, når hun allerede nu viser tegn på stress ? Og sidst men ikke
mindst er din nabo indstillet på at have 7 aktive killinger i mindst 12
uger fra nu ?

Mange bekymrede hilsner

Margot

Fra : Britta LarsenBritta ~

Dato : 13-09-03 08:08

Hej alle sammen.

Dahm hvor er nogle af jer latterlige at høre på, Louise spørger om råd og
vejledning til en killing der lidt nød hos sin mor, og ja vil give en ret i
at det er kattens natur at spise syg/svage killinger og det gør ondt at se
på, men Louise vil hjælpe den det er jo kun godt.
Hvem siger det er uønskede killinger??? hvad med nu vi er i gang og få
stireliseret alle racekattene ;), Jeg har selv for nygligt anskaffet mig en
hun kat, fordi jeg måske sener hen gerne vil have killinger efter hende, men
det ved jeg ikke endnu. Jeg har så en fordel jeg har løbegård, så hun ikke
lige med det samme støder ind i en hankat.
Jeg kender desvære ingen råd om modermælkserstatning til killinger, men kan
forestille mig at du nok kan købe de nødvendige remedier ved den
lokaledyrlæge, du kan jo prøve at ringe til dem og spørge ad. Det koster jo
intet at spørge.

Og held og lykke med dit projekt

Hilsen

Britta Larsen ( Ejer af to dejlige katte, Mille og Billy (kastereret hankat)

Fra : Niels Peter

Dato : 13-09-03 08:18

Britta LarsenBritta Larsen wrote:

> Hvem siger det er uønskede killinger???

Louise forklarer jo, at det er naboens killinger, og at hun synes,
naboen er et glimrende eksempel på uansvarligt kattehold - er du sikkert
på, du fik læst hendes indlæg grundigt nok?

Niels Peter

Fra : Eva Schmidt

Dato : 13-09-03 08:43

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse news:3f62c466$0$48894$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> naboen er et glimrende eksempel på uansvarligt kattehold - er du sikkert
> på, du fik læst hendes indlæg grundigt nok?

Ja og at kattene vrimler med lopper tyder da heller ikke på, at det er en særlig seriøs og ansvarlig katteejer!

Jeg ville også betænke mig på, at gå ind i projektet, især når du ikke kan have kattene hos dig!

Men du skal selvfølgelig gøre det, som du synes er rigtigt for dig!

Og så lige et "surt opstød"!
Fordi man er bekymret for disse killinger og deres fremtidige liv, så betyder det altså ikke, at man gerne ser alle huskatte aflivet!
Utroligt, at så snart man nævner ordet "neutralisering", så ryger visse på banen og foreslår det samme for racekatte!

Er det ikke gået op for dem, at utallige huskatte og deres killinger lever et kummerligt liv - eller vælger man at lukke øjnene for det ubehagelige??

mvh Eva

Fra : Britta LarsenBritta ~

Dato : 13-09-03 09:58

"Eva Schmidt" <safeni@privat.tdcadsl.dk> skrev:

[...]

Hej Eva.

Det er altså ikke kune huskatte der lever et kummerligt liv, det er mange
katte der lever et kummerligt liv, tro mig jeg kender skam til det :) Har
selv lige konstateret i dag at jeg har fået lopper pga jeg tog vare på en
killing der ikke kunne finde hjem igen, men det må jeg jo så bare behandle
mine katte for. Killingen er kommet hjem til sin retmæsige ejer igen som
vist heller ikke har det fjerneste forstand på katte, men det er ikke mit
problem, ved der strefer en sort "smuk" (kunne den have været hvis der var
nogle der tog vare om den) lanhåret kat rundt. (Bor på landet).
Jeg har alle mine dage set mange ting, og lært en masse om katte og det er
jo kun godt, tror mig jeg er 100 % sikker på den kat og killingerne har det
bedre end så mange andre katte.

Og min grund til at jeg skriver det med racekattene, er jo også at de mange
gange også ender på internater i stedet for at blive aflivet eller sat på
gade (fordi de har en støre værdi end alm. huskat) Jeg var selv ude for
engang at skulle flytte til et sted hvor jeg ikke måtte have kat (havde 2
dengang) Den ene ændte på sjælland, og den anden blev gårdmis, jeg ved
hvilken af dem der fik det beste liv, halt klart den der kom til sjælland,
men jeg ved også den der blev gårdmis blev passet lige så godt på som den
der kom til sjælland. Kunne ikke nænne at aflive de søde kræ.

Jeg er 100% inde for at katte skal neutraliseres hvis ikke man vil have
killinger. Da jeg har set hvor stor skade P-piller kan give. Det er også
derfor vi har kastereret vores hankat. Det der støder mig er jo at folk
kommer med deres nedladene komentare, om det ene og det andet, de killinger
kan jo godt være planlagt, nogle folk ved ikke bedre, men så kan man jo
hjælpe dem og forklare dem hvordan tingene skal gøres, ikke lige frem komme
og forlange at deres kat skal neutraliseres. Vi er jo kun mennesker, men vi
burde jo kunne snakke om tingene :)

Hilsen

Britta Larsen

Fra : Eva Schmidt

Dato : 13-09-03 11:24

"Britta LarsenBritta Larsen" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse news:3f62db5f$0$83058$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> og forlange at deres kat skal neutraliseres. Vi er jo kun mennesker, men vi

Hej Britta

Ud fra det skrevne, synes jeg ikke, at det lød som om killingerne var planlagt.
Og det lød altså heller ikke til, at ejeren havde sat sig ind i, hvad det vil sige at have killinger!
Men vi er rørende enige om, at alt, alt for mange katte lever et usselt og forhutlet liv - de har måske nok et hjem, men der bliver ikke taget vare på dem!
De får mere eller mindre lov at passe sig selv, får ikke ordentligt foder og bliver ikke neutraliserede.
Resultatet er endnu flere forhutlede katte, der kæmper en sej kamp for at overleve.

Jeg er måske nok lidt uden for det, emnet drejede sig om, men jeg bliver revet med, når jeg føler katte har det dårligt!

mvh Eva

Fra : Louise Hansen

Dato : 13-09-03 11:29

> [...]
> og forlange at deres kat skal neutraliseres. Vi er jo kun mennesker, men vi

Hej Britta!

Jeg er helt enig i, at man som mennesker burde kunne snakke om tingene -
jeg går helt klart også ind for at hjælpe de, der ikke ved så meget om
ansvarligt kattehold, for hvis ingen hjælper dem, hvordan skal de så
lære??? Jeg har jo også selv lært det engang!

Men når det er sagt, så må jeg desværre skuffe dig med, at min nabo ikke
blot er et af disse uvidende mennesker. Jeg vil ikke her ind på alle de
ubehagelige ting, hun gennem de sidste to-tre måneder har udsat den
stakkels mormis for, for morskabs skyld, for det vil simpelthen tage for
lang tid at forklare! Men jeg har lige fra den dag for to-tre
måneder siden, da min nabo adopterede hunkatten med to store 10-12 uger
gamle killinger (hvoraf den ene nu er "overskudskat" og den anden
aflivet , forsøgt at lære hende, hvad hun skal gøre. Jeg startede
med at låne hende Politikkens Kattebog - den gad hun ikke engang åbne,
for hun vidste da ALT om katte! Dernæst forklarede jeg hende, da jeg
erfarede, at den stakkels kat (der løber frit rundt og kun sjældent får
lov at komme ind, da den ikke er helt renlig - her gætter jeg på simpelt
stress) allerede igen var med killinger, at det for det første ikke var
sundt for hunkatten at få killinger så hurtigt igen. Et kuld killinger
(det første kuld på fire i alt) tærer meget på en hunkat og TO store
kuld lige i træk, det er altså for meget - især når min nabo ikke vil
fodre med kvalitets-killingefoder, så missen kan få lidt ekstra næring
at tære på! Derfor købte jeg Hill's killingefoder og bad hende give det
til katten (hvad hun dog så også har gjort - gratis foder siger man jo
heldigvis ikke nej tak til). Nu står hun så med syv daggamle killinger
og en stresset hunkat, der gerne vil sprede killingerne rundt i
lejlighedens mørke hjørner og også har været tæt på at æde en af dem, og
jeg har for 117. gang tilrådet hende at sterelisere katten, så den ikke
får flere killinger, men nej, det er for dyrt, mener hun. Så foreslog
jeg istedet P-piller, som jo ikke er af det sundeste for hunkatten, men
dog alligevel bedre end flere "ups-kuld" som det nuværende. Det lød hun
heller ikke til at ville ofre penge på! Så hun er ikke ligefrem nem
at hjælpe - det må jo slet ikke koste noget - og derfor er jeg efter
samtale med flere samt efter at have læst diverse indlæg her og på andre
lister, blevet enig med mig selv om at tilråde aflivning af tre eller
fire af killingerne. Resten skulle så have en nogenlunde fair chance for
at overleve, og så må jeg jo betale for loppemiddel, ormekur, foder,
vaccination og sundhedsundersøgelse samt hjælpe med at finde gode og
ansvarsfulde hjem til de resterende små pus. Til sidst kommer så
hunkattens sterelisation på tale, og tjah....der må jeg jo så også se,
om jeg kan skrabe pengene sammen! Hvad der egentlig burde gøres var at
fjerne både hunkat og killinger og indlogere dem på et internat, hvor
der er "professionelle" eller i hvert fald ansvarlige folk til at tage
sig af dem, men det kan jeg jo desværre ikke gøre mod min nabos vilje!

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-09-03 12:04

On Sat, 13 Sep 2003 12:28:52 +0200, Louise Hansen
<lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> wrote:

> [...]
>der er "professionelle" eller i hvert fald ansvarlige folk til at tage
>sig af dem, men det kan jeg jo desværre ikke gøre mod min nabos vilje!

   Undskyld Louise - det er ikke ondt ment - men du er satme for
dum! Jeg forstår godt dine bevæggrunde - fuldt ud endda =) - men du
er igang med at lære din uansvarlige nabo at hun kan gøre præcis som
det passer hende og du skal nok betale for det! Det er meget meget
dumt - både fordi hun som sagt ikke lærer noget, du kommer af med
nogle penge du kunne bruge langt mere fornuftigt og sidst men ikke
mindst - hvad hvis du pludselig må flytte? Hvad så med mormis?
   Jeg kan sagtens forstå at du ikke bare kan være ligeglad. =)
Jeg ville helt ærlig talt efter at ha forsøgt, som du har beskrevet,
forklaret kællingen (Ja, jeg er ret vred på hende :( ) at hun faktisk
er dyreplager. For det mener jeg at det er - rent dyreplageri. En ting
er at man ikke er god ved sine dyr fordi man ikke ved bedre - men når
man bevidst mishandler dem som hun gør - det kan jeg altså ikke bare
overse.
   Jeg blir sgu så gal :(((

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Louise Hansen

Dato : 13-09-03 12:35

> [...]
> nogle penge du kunne bruge langt mere fornuftigt og sidst men ikke
> mindst - hvad hvis du pludselig må flytte? Hvad så med mormis?

Hej Trine!

Jeg kan så udmærket godt forstå din synsvinkel, og jeg kan bestemt også
godt selv se det "dumme" i det, jeg er ifærd med at gøre, men det er
bare næsten uudholdeligt at skulle gå rundt i viden om, at der inde ved
siden af er mormis og killinger, som så langtfra har det optimalt, uden
at gøre noget ved det. Allerhelst ville jeg som sagt tvangsfjerne hele
bundet, men det er jo desværre ikke muligt, andet end hvis jeg skal
melde naboen for dyremishandling - og da kattene jo desværre HAR adgang
til foder og vand, om det så ikke er det bedste af slagsen uden min
indgriben, ja så frygter jeg, at jeg ikke vil komme langt med en sådan
anmeldelse, men blot skabe en bunke nabostridigheder! Jeg agter dog
på mandag at henvende mig på Kattens Værn her i Aalborg for at forhøre
mig om mine muligheder...der MÅ da være en eller anden måde, jeg kan
hjælpe på!

Fra : Ragna

Dato : 13-09-03 14:22

Louise Hansen skrev:
> Til sidst kommer så
>hunkattens sterilisation på tale, og tjah....der må jeg jo så også se,
>om jeg kan skrabe pengene sammen!

Hvad med Tortie-kontoen? Kunne den ikke træde til og bekoste mormissens
sterilisation, ligesom den i sin tid gjorde for værkstedsmisserne, der holdt
til hos Mette Svangren?
Hvad siger I - og hvad siger Marianne?

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 13-09-03 16:49

Ragna skrev
<Hvad med Tortie-kontoen? Kunne den ikke træde til og bekoste mormissens
sterilisation, ligesom den i sin tid gjorde for værkstedsmisserne, der holdt
til hos Mette Svangren? >

Vi havde en lignende situation på et tidspunkt, hvor
"bidragsyderne" var enige om at Tortie-kontoen
ikke skulle hjælpe, fordi der _er_ en ejer, og det
_er_ ejerens ansvar/pligt at tage sig "ordentligt" af
sin kat, og hvis Tortie-kontoen skulle betale for alle
de uansvarlige ejere der er, ville vi hurtigt blive ruinerede. De katte
kontoen har hjulpet, har alle været
ejer/hjemløse, hvor Mette, Pia og Pernille er gået ind
og har påtaget sig ansvar / ejerskab for kattene.

Jeg vil selvfølgelig afvente hvad bidragsyderne siger,
men personligt mener jeg at det er et "dårligt" signal
at sende, *det er ok at være ansvarsløs, vi skal nok
betale* udover det så siger KV's genudsætnings-
aftale at der skal være tale om herreløse katte, så
det vil betyde at det er en neutralisation til fuld pris,
og efter at de strammede reglerne, er det KV, og ikke
mere dyrlægen, der skal vurdere om katten kan komme ind under
genudsætningsaftalen. Jeg havde
en heftig diskussion med KV's repræsentant, da Coco
skulle neutraliseres, hun mente _ikke_ at Coco skulle under
genudsætningsaftalen, Coco boede jo hos mig og var derfor ikke herreløs.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Eva Schmidt

Dato : 13-09-03 17:05

"Marianne Hellemose" <hellemose.som1@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3f633c94$0$32540>

> [...]
> www.hellemose.dk
> ***Ailurophil***
>
> Some people have lives, others have cats

Først vil jeg sige, at det gør mig usigeligt ondt for den stakkels kat, der er havnet sådan en spade af en ejer!

Men dernæst vil jeg holde med Marianne i, at katten har et hjem og en ejer - omend begge dele ikke er noget at råbe hurra for - mildest talt!

For kattens (og Louises skyld) kunne jeg såmænd godt være med til at betale, det er ikke det, men det fritager jo i høj grad uansvarlige katteejere for deres ansvar!

Louise må vist til at skrue bissen på over for dette kvindemenneske, så hun kan begynde at opføre sig bare lidt anstændigt, hvad katten angår!

Men ligesom Marianne afventer jeg andres reaktion.
Er stemningen for, at katten skal hjælpes via Tortie-kontoen, ja så bliver det sådan - og så skal jeg nok spytte i bøssen også!

mvh Eva

Fra : Jane

Dato : 14-09-03 20:41

Louise Hansen skrev i <news:3f62f164b7c4f@dk-fritid-dyr-kat.dk>:

> overleve, og så må jeg jo betale for loppemiddel, ormekur, foder,
> vaccination og sundhedsundersøgelse samt hjælpe med at finde gode og
> ansvarsfulde hjem til de resterende små pus.

Måske vil det være billigst for dig at kidnappe mormis og få hende
steriliseret også. Du lyder som et meget venligt menneske at du vil
påtage dig alle din nabos udgifter og ansvar, men det må være hårdt
for dig og jeg syntes det er synd hvis du bliver helt slidt ned.

> fjerne både hunkat og killinger og indlogere dem på et internat, hvor
> der er "professionelle" eller i hvert fald ansvarlige folk til at tage
> sig af dem, men det kan jeg jo desværre ikke gøre mod min nabos vilje!

Hvor slemt kan hun mis-handle katten, før man kan gribe ind og
melde hende et eller andet sted? Er der nogen som kender en lov
man kan holde sig til?

Jane

Fra : Margot

Dato : 13-09-03 08:48

> Hej alle sammen.

Klip
> Hvem siger det er uønskede killinger??? hvad med nu vi er i gang og få
> stireliseret alle racekattene ;),

Dette har intet med racekatte kontra huskatte at gøre. Det er et spørgsmål
om at give nogle killinger at godt liv ved ansvarlige katteejere.

Hilsen Margot

ejer af 3 huskatte, hvoraf de 2 er fra internat og den 3. samlet op på en
camppingplads efter sæsonafslutning

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 13-09-03 09:05

meddelelse news:3f626535f0cb6@dk-fritid-dyr-kat.dk...
Hej Alle!

> Jeg er desværre blevet kastet ud i en situation, som går lidt ud over
> min almindelige erfaring og kunnen indenfor katteholdet...

Hej Louise

Ville det ikke være muligt at finde en "amme" til 2 - 3 af killingerne ???
En missemor som måske kun har fået en enkelt killing, eller som har mistet
sine killinger ???

Som jeg ser det, ville det være den ideelle løsning for alle - ikke mindst
killingerne ..

Hilsen Pia og misserne

--
Pia@lihme.com
Look at my quilts, cats and other stuff :

Fra : Pia J

Dato : 13-09-03 09:06

"Pia Lihme Petersen" <Pia@lihme.com> wrote in message news:3f62cf8d$0$32508

> Som jeg ser det, ville det være den ideelle løsning for alle - ikke mindst
> killingerne ..

Hvis killingerne har lopper og orm, har de måske også alt muligt andet - jeg
ville ikke risikere mine egne killingers sundhed ved at tage nogen skravl
ind - uanset, at jeg synes det er synd for de små pus. Men ved ikke at redde
dette kuld, kunne man måske lære ejeren lidt og derved redde de 4 næste som
hun måske ellers vil lade sin hunkat få. - Naboerne betaler jo, hvis der går
noget galt!

:Pia

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 13-09-03 10:39

> [...]
> ville ikke risikere mine egne killingers sundhed ved at tage nogen skravl
> ind - uanset, at jeg synes det er synd for de små pus.

Nåh nej .. den del af det havde jeg lige glemt .. Jeg giver dig helt ret ..
:- )

> [...]
som
> hun måske ellers vil lade sin hunkat få. - Naboerne betaler jo, hvis der

Tja .. Jeg synes også det lyder som en meget uoverskuelig opgave at opfostre
7 killinger .. Og hvis moderen har prøvet at spise nogle af killingerne er
det sandsyneligt at der er noget galt med dem ( nogle af dem ) - eller måske
ved hun, at alle ikke kan overleve .. Katte har jo et godt instinkt ..

Hilsen Pia

Fra : Louise Hansen

Dato : 14-09-03 15:21

Hej Alle!

Allerførst synes jeg lige, at jeg vil takke jer, fordi I overhovedet har
tænkt på at bringe Tortie-kontoen på bane! Jeg kan så udemærket godt
forstå jeres argumenter for ikke at gå ind og bruge kontoen til dette
formål og respektere fuldt ud denne holdning - i bund og grund er det jo
også min nabo selv, der bør betale! Men jeg synes helt klart, at det er
en pæn tanke og er meget glad for, at I overhovedet tænkte på støtte!

Mht. den lille kattefamilie, så tilbragte jeg det meste af dagen i går
hos min nabo, og der forsøgte jeg bl.a. også at overtale hende til at
skille sig af med i det mindste tre af killingerne, så der kun var fire
tilbage - jeg tilbød endda at tage dem med til dyrlægen, hvis hun ikke
selv kunne gøre det - men det ville hun slet ikke høre tale om!

Heldigvis ser det ud til, at den fødekasse, jeg byggede fredag aften til
den lille familie ud af en stor papkasse og nogle tæpper, har gjort
underværker. Missemor virker ikke længere stresset og holder sig hele
tiden i nærheden af kassen og killingerne - hun går kun væk, når hun
skal på bakken - og alle killingerne sutter nu fint; selv den lille
spirrevip, der havde det lidt hårdt i starten! Så jeg har i første
omgang sat operation modermælkserstatning i bero og vejer nu blot
killingerne dagligt for at se, om de trives og tager på - hvis ikke, så
må vi jo igang med støttefodringen!

Nu er jeg jo langtfra ekspert i den slags, men så vidt jeg kan se, er
der fire små piger og tre drenge i kuldet, og i går var deres vægt 95
gram hos den mindste pige og 110 hos den største dreng (jeg har ikke
været inde for at veje dem i dag endnu)! Gennemsnitligt er det vist ikke
verdens største killinger, men der er jo også mange, så jeg gætter lidt
på, at det måske er medvirkende til, at de ikke allesammen er så store -
når mennesker får tvillinger er de jo ofte også mindre, end hvis der kun
havde været et enkelt barn!

Under alle omstændigheder holder jeg et vågent øje med dem, og i morgen
får hele banden loppekur, da jeg desværre er kommet til at slippe et par
lopper med ind til bimserne og derfor i forvejen skal købe loppemiddel
til dem. Jeg har jo herinde fået at vide, at Frontline på sprayflaske
også kan bruges til killinger fra de er to dage gamle - så sprøjter jeg
bare de voksne katte (både mine og naboens missemor) og hælder resten af
flaskens indhold ud i en skål, hvorefter jeg så kan duppe det lige så
forsigtigt på killingerne med en vatrondel!

Ellers skal har jeg bare bedt min nabo være lidt opmærksom på, at
missemor ikke er så god til at vaske de små bagi - eller vaske dem i det
hele taget - så engang imellem skal hun lige tørre dem lidt på maven og
bagi med et stykke fugtigt vat eller blød køkkenrulle! Så skal det nok
gå alt sammen!

Synes bare lige, jeg ville give en lille up-date og lade jer vide, at
det går bedre med den lille kattefamilie - jeg er i hvert fald langt
mere optimistisk nu og glæder mig til at følge de små pus!

Jeg overvejer at sætte dem ind på vildkat.dk - er det et krav dér, at de
er sundhedsundersøgt og vaccineret??? Og hvornår skal dette egentlig
helt nøjagtigt gøres? Når killingerne er omkring de 10-12 uger, eller???

Fra : Pia J

Dato : 14-09-03 19:24

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> wrote in message

> Jeg overvejer at sætte dem ind på vildkat.dk - er det et krav dér, at de
> er sundhedsundersøgt og vaccineret??? Og hvornår skal dette egentlig
> helt nøjagtigt gøres? Når killingerne er omkring de 10-12 uger, eller???

Jeg tror jeg kan svare for Dorthe, at det er et krav at missemor
steriliseres. Hvordan man så kan kontrollere det, ved jeg ikke....

:Pia

Fra : Jane

Dato : 14-09-03 20:45

Louise Hansen skrev i <news:3f64794691397@dk-fritid-dyr-kat.dk>:

> Synes bare lige, jeg ville give en lille up-date og lade jer vide, at
> det går bedre med den lille kattefamilie - jeg er i hvert fald langt
> mere optimistisk nu og glæder mig til at følge de små pus!

Det var dejligt at høre om.

Jane