Månens Cyclus
Fra : :-^-Shame-^-:

Dato : 12-09-03 22:56

Hejsa

Jeg skal have bygget noget månelys til et akvarie og skal derfor bruge lidt
info om månens præcise cyclus - nogle der kan hjælpe ???? Jeg tænker på eks.
vis en beskrivelse af en komplet måneds cyclus.........

BS

Fra : N. Foldager

Dato : 13-09-03 12:21

> Jeg skal have bygget noget månelys til et akvarie og skal derfor bruge lidt
> info om månens præcise cyclus - nogle der kan hjælpe ???? Jeg tænker på eks.
> vis en beskrivelse af en komplet måneds cyclus.........

Det er ikke klart for mig, hvad du ønsker at vide vedr. månens cyklus.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-03 15:52

"N. Foldager" <nfoldager@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke klart for mig, hvad du ønsker at vide vedr. månens cyklus.

Tror du ikke det er de tidspunkter hvor der er hhv. fuldmåne og ingen synlig
måne?

Fra : Søren Christensen

Dato : 13-09-03 17:14

"Øistein Wind Willassen" <oistein(dot)wind(snabel - a)gmx(dot)net> skrev i
en meddelelse news:3f632ee1$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> lidt

> eks.

> Tror du ikke det er de tidspunkter hvor der er hhv. fuldmåne og ingen

Hvis det er kan det vel ses i en kalender?

Venligst

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-03 18:58

> Hvis det er kan det vel ses i en kalender?

Ikke hvis man ikke har en kalender

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-09-03 14:05

"N. Foldager" wrote:

> Det er ikke klart for mig, hvad du ønsker at vide vedr. månens cyklus.

Heller ikke for mig. Men du kan finde noget om tidspunkter for fuldmåne,
brøkdel af månen der er belyst, etc. på http://aa.usno.navy.mil/data/

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-09-03 19:39

:-^-Shame-^-: skrev:
> Jeg skal have bygget noget månelys til et akvarie og skal
> derfor bruge lidt info om månens præcise cyclus - nogle der
> kan hjælpe ???? Jeg tænker på eks. vis en beskrivelse af en
> komplet måneds cyclus.........

Hvis du anbringer dit akvarium i et sydvendt hjørne af huset,
kan fiskene følge med i den *naturlige* månecyklus. Men hvis
du laver en programmeret månecyklus-lampe, bør du vel også
have den rigtige procentdel af overskyede nætter med i dit
program. Husk nu at vende de aftagende og de tiltagende
måneskiver den rigtige vej. Og glem ikke måneformørkelserne.
- Forresten, hvad med Solen?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt (-:

Fra : Asger Ellekrog