Inn og suck ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 12-09-03 21:37

Hej!

Jeg mangler lige lidt forståelsessammenhæng mellem Inn og suck.

I min inn.conf har jeg:

# Paths
patharchive: /var/spool/news/archive
patharticles: /var/spool/news/articles
pathbin: /usr/lib/news/bin
pathcontrol: /usr/lib/news/bin/control
pathdb: /var/lib/news
pathetc: /etc/news
pathfilter: /usr/lib/news/bin/filter
pathhttp: /var/log/news
pathincoming: /var/spool/news/incoming
pathlog: /var/log/news
pathoutgoing: /var/spool/news/outgoing
pathoverview: /var/spool/news/overview
pathrun: /var/run/news
pathspool: /var/spool/news
pathtmp: /var/lib/news/tmp

Det burde vel få alle artikler i systemet til at ligge i
/var/spool/news et eller andet sted ?

Anyway, jeg skal nu have suck sat sammen med... I suck pakken er der
et eksempel-script, hvor der skal defineres noget op, jeg skal lige
have bekræftet, at jeg ikke er på vildspor:

REMOTE_HOST=news.tele.dk
LOCAL_HOST=localhost

SPOOLDIR=/var/spool/news # base directory for articles
to be rposted
NEWSDIR=/usr/lib/news # base directory for news
binaries
BASEDIR=/usr/lib/news/suck # base directory for scripts
and data files

CTLINND=${NEWSDIR}/bin/ctlinnd # location of binary
SHLOCK=${NEWSDIR}/bin/shlock # location of binary

TMPDIR=${BASEDIR} # location for suck.* files
MSGDIR=${BASEDIR}/Msgs # where to put MultiFile
messages when getting them

SITE=tdc-news # name of site from newsfeeds
file

OUTGOING=${SPOOLDIR}/out.going/${SITE} # location of the list of
articles to upload
OUTGOINGNEW=${OUTGOING}.new # file to contain the list
temporarily
OUTGOINGFAIL=${OUTGOINGNEW}.fail # file with failed xfers
SCRIPT=${BASEDIR}/put.news # my filter for rpost
OUTFILE=/tmp/tmp$$ # used by rpost as article
after it is filtered
LOCKFILE=${BASEDIR}/getnews.lock # lock file to prevent
multiple instances of script
NEWSGROUP=news # which group owns the file in
out.going, typically either news or uucp.

Jeg formoder, at grupper, der skal suck'es fra TDC skal oprettes
lokalt først ?

Spørgsmålet er også hvad jeg skal smide i newsfeeds filen ...

Hvilke filer skal jeg ellers pille i for f.eks. at suck'e
dk.edb.system.* hierakiet ind i inn ??

Anyone ??

/Brian

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-09-03 23:42

Brian Ipsen <spammers@nowhere.net> writes:

> Det burde vel få alle artikler i systemet til at ligge i
> /var/spool/news et eller andet sted ?

Start med at lave dig en lokal gruppe og teste ved at poste i den. Det
gør du med 'ctlinnd newgroup foo.test y mig@eksempel.dk' (så vidt jeg
lige husker).

Så finder du sikkert ud af at du har glemt at rette i storage.conf

.... men start med at få det til at virke med lokale grupper før du
begynder at lege med suck.

> Jeg formoder, at grupper, der skal suck'es fra TDC skal oprettes
> lokalt først ?

Ja.

> Spørgsmålet er også hvad jeg skal smide i newsfeeds filen ...

Prøv at læse newsfeeds(5).

--
Jacob - www.bunk.cc
The reward for working hard is more hard work.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-09-03 07:11

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Prøv at læse newsfeeds(5).

I det hele taget er hele INN-suiten vældig godt dokumenteret. Både
hvad angår de binære og konfigurationsfilerne. Det er en fornøjelse.

// Klaus

Fra : Brian Ipsen

Dato : 13-09-03 18:07

On Sat, 13 Sep 2003 06:11:27 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<spam@magnetic-ink.dk> wrote:

>I det hele taget er hele INN-suiten vældig godt dokumenteret. Både
>hvad angår de binære og konfigurationsfilerne. Det er en fornøjelse.

Har kigget, og prøvet med både:
news.tele.dk:dk.edb.system.unix:Tf:
og
news.tele.dk:dk.edb.system.unix:Tp:

Men suck giver i begge tilfælde:

Can't post: <YcG8b.295$dL3.60@news.get2net.dk> : reason : 480 Transfer
permission denied

når de skal puttes ind i Inn

Hvad skal jeg bruge, for at få det til at fungere med suck ??

/Brian

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-09-03 18:54

Brian Ipsen skrev:

> Har kigget, og prøvet med både:
> news.tele.dk:dk.edb.system.unix:Tf:
> og
> news.tele.dk:dk.edb.system.unix:Tp:

Jeg bruger ":Tf,Wnm:" (udgående artikler skal bundtes i en fil, ikke
sendes til et program som fx innfeed).

> Men suck giver i begge tilfælde:
>
> Can't post: <YcG8b.295$dL3.60@news.get2net.dk> : reason : 480 Transfer
> permission denied
>
> når de skal puttes ind i Inn

Har du oprettet passende poster i readers.conf?

// Klaus

Fra : Brian Ipsen

Dato : 13-09-03 19:39

On Sat, 13 Sep 2003 17:53:55 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<spam@magnetic-ink.dk> wrote:

>Jeg bruger ":Tf,Wnm:" (udgående artikler skal bundtes i en fil, ikke
>sendes til et program som fx innfeed).

Jeg prøver lige at rette til....

>Har du oprettet passende poster i readers.conf?

Jeg har:

auth "localhost" {
hosts: "localhost, 127.0.0.1, stdin"
default: "<localhost>"
}

access "localhost" {
users: "<localhost>"
newsgroups: "*"
access: RPA
}

auth "local" {
hosts: "192.168.1.0/24"
default: "<local>@domain.dk"
}

access "local" {
users: "<local>@domain.dk"
newsgroups: "*"
access: RP
}

Det burde vel være ok ?

/Brian

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-09-03 21:24

Brian Ipsen skrev:

> Jeg har:
>
>    [snip readers.conf]
>
> Det burde vel være ok ?

Ja, det kan vel ikke være meget anderledes.

Noget der undrer mig, er fejlmeddelelsen "480 Transfer permission
denied". Jeg mener at INN giver en helt anden fejlmeddelelse hvis
man ikke må poste.

Har den bruger suck kører som adgang til /var/spool/news/outgoing,
eller hvor udgående filer nu opbevares hos dig?

Debians suck-pakke kommer med et script, get-news, som er en shell-
wrapper til suck. Det gør det en hel del lettere at bruge suck.
Jeg har faktisk aldrig brugt suck "direkte", så det er ikke let at
gætte på hvad der kan være i vejen.

Se evt. <http://packages.debian.org/suck>.

// Klaus

Fra : Brian Ipsen

Dato : 13-09-03 22:03

On Sat, 13 Sep 2003 20:23:53 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<spam@magnetic-ink.dk> wrote:

>Ja, det kan vel ikke være meget anderledes.
>
>Noget der undrer mig, er fejlmeddelelsen "480 Transfer permission
>denied". Jeg mener at INN giver en helt anden fejlmeddelelse hvis
>man ikke må poste.

Det lyder nok ikke helt ved siden af...

>Har den bruger suck kører som adgang til /var/spool/news/outgoing,
>eller hvor udgående filer nu opbevares hos dig?

get.news.inn scriptet køres som root - så det håber jeg da.

> [...]
>wrapper til suck. Det gør det en hel del lettere at bruge suck.
>Jeg har faktisk aldrig brugt suck "direkte", så det er ikke let at

Der er også et script til RedHat (som jeg har fået fanget via samples
directoriet i tar-ball'en). Suck henter godt nok news ned, de ligger
på disken. Spørgsmålet er hvprfpr de ikke kan proppes ind til Inn...
Kan man slå noget debugging til et eller andet sted i Inn som måske
kan give et hint om hvad problemet er ?

Hvis det kan hjælpe kan jeg godt poste mine Inn konfig-filer (eller
gøre dem tilgængelige via http)

/Brian

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-09-03 10:47

Brian Ipsen <spammers@nowhere.net> writes:

> No .news.daily file; need to run news.daily?
>
> Hvad betyder det ?

news.daily er et vedligeholdelses-script der kører en gang i
døgnet. Det laver blandt andet expire, innreport, og den slags. Jeg
har en .news.daily liggende i /var/lib/news/. Den indeholder bare
outputtet fra date fra sidst news.daily blev kørt.

--
Jacob - www.bunk.cc
Who are you?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-09-03 14:11

Brian Ipsen <spammers@nowhere.net> writes:

> Nogle ideer til hvorfor den laver refused på et antal postings hentet
> med suck ??

Fordi de findes på maskinen allerede?

--
Jacob - www.bunk.cc
You had mail. Paul read it, so ask him what it said.

Fra : Brian Ipsen

Dato : 13-09-03 09:41

On Sat, 13 Sep 2003 00:42:13 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

> [...]
>lige husker).
>
>Så finder du sikkert ud af at du har glemt at rette i storage.conf

Storage.conf er rettet - der er i hvert fald ikke problemer med at
oprette en gruppe.

>... men start med at få det til at virke med lokale grupper før du
>begynder at lege med suck.

Ok, basic posting ? Det burde fungere, det er i hvert fald testet med
en OE klient...

>Ja.

Ok, så er jeg ikke hlt på afveje

>Prøv at læse newsfeeds(5).

Fine - jeg formoder, at man med RegExp's kan specificere at det kun er
visse grupper, som skal suck'es fra en specifik newsserver ??

/Brian

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-09-03 11:43

Brian Ipsen <spammers@nowhere.net> writes:

> Fine - jeg formoder, at man med RegExp's kan specificere at det kun er
> visse grupper, som skal suck'es fra en specifik newsserver ??

Det har ikke så meget med newsfeeds at gøre. Den har kun noget at gøre
med udgående trafik. Jeg bruger ikke selv suck, så den kan jeg ikke så
godt hjælpe med. Jeg har kun almindelige peeringer.

I newsfeeds kan du ganske rigtigt lave sådan nogle wildmat-patterns,
som angiver hvilke grupper der skal feedes hvorhen. Check
evt. wildmat(3), som der henvises til i newsfeeds(5).

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-09-03 01:09

Brian Ipsen <spammers@nowhere.net> writes:

> Kan man slå noget debugging til et eller andet sted i Inn som måske
> kan give et hint om hvad problemet er ?

Har du prøvet at kigge i de logfiler den allerede laver? De plejer
faktisk at være ret detaljerede.

--
Jacob - www.bunk.cc
Don't hate yourself in the morning -- sleep till noon.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-09-03 08:01

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Har du prøvet at kigge i de logfiler den allerede laver? De
> plejer faktisk at være ret detaljerede.

Lige en tilføjelse: Suck laver osse logfiler, som det måske kan
betale sig at kigge i.

// Klaus

Fra : Brian Ipsen

Dato : 14-09-03 09:39

On Sun, 14 Sep 2003 07:01:27 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<spam@magnetic-ink.dk> wrote:

> [...]

Der er ikke rigtigt noget at hente - de er pænt tomme (i hvert fald
ingen nye entries efter suck er kørt)

>Lige en tilføjelse: Suck laver osse logfiler, som det måske kan
>betale sig at kigge i.

Suck's debug log siger kun:

Adding to group list: 1 dk.edb.system.unix
MSGID <4d07mvsntbvcorkihkeagbo9b46r1c0rv9@news.inet.tele.dk> NR 54461
GRP 1 MANDATORY O added
Opening history database: /var/lib/news/history
Didn't match <4d07mvsntbvcorkihkeagbo9b46r1c0rv9@news.inet.tele.dk>
Writing entire db - /usr/lib/news/suck/suck.db
Article nr = <4d07mvsntbvcorkihkeagbo9b46r1c0rv9@news.inet.tele.dk>
mandatory = O
Sending command: "article
<4d07mvsntbvcorkihkeagbo9b46r1c0rv9@news.inet.tele.dk>
"File name = "/usr/lib/news/suck/Msgs/1-1" temp =
"/usr/lib/news/suck/1-1.tmp"got answer: 220 0
<4d07mvsntbvcorkihkeagbo9b46r1c0rv9@
news.inet.tele.dk> article
Unlinking /usr/lib/news/suck/suck.db
Sending command: quit
Quitting GOT: 205 Transferred 2675 bytes in 1 article, 1 group.
Disconnecting.
retval=0 (RETVAL_OK=0), m.nrgot=1, m.batch=5
Connecting to news.andebakken.dk on port 119
Got: 200 data.andebakken.dk InterNetNews NNRP server INN 2.3.3 ready
(posting ok).
File Name = "/usr/lib/news/suck/Msgs/1-1"
sending command IHAVE
<4d07mvsntbvcorkihkeagbo9b46r1c0rv9@news.inet.tele.dk>
got answer: 480 Transfer permission denied
Answer=480
Can't post: <4d07mvsntbvcorkihkeagbo9b46r1c0rv9@news.inet.tele.dk> :
reason : 480 Transfer permission denied
deleting /usr/lib/news/suck/suck.post

Hjælper det nogen ??? Det er åbenbart ved IHAVE kommandoen den
fejler....

/Brian

Fra : Brian Ipsen

Dato : 14-09-03 09:53

<spam@magnetic-ink.dk> wrote:

>Lige en tilføjelse: Suck laver osse logfiler, som det måske kan
>betale sig at kigge i.

BTW: Det script, jeg anvender (fra samples directory'et i Suck),
skalder suck på denne måde:

${SUCK} ${REMOTE_HOST} -D -C 200 -c -A -bP 200 -hl ${LOCAL_HOST} -dt
${TMPDIR} -dm ${MSGDIR} -dd ${BASEDIR}

"-D -bP 200 -C 200" er parametre jeg har sat på - ellers var det "-bp"
før ... Ved heller ikke, om det er til noget hjælp

/Brian

Fra : Brian Ipsen

Dato : 14-09-03 10:02

<spam@magnetic-ink.dk> wrote:

>Lige en tilføjelse: Suck laver osse logfiler, som det måske kan
>betale sig at kigge i.

Tror problemet er løst. nntp.hosts - filen eksisterede ikke, jeg
oprettede den og smed localhost samt maskinens DNS-navn i - nu ser det
ud til at køre...

/Brian

Fra : Brian Ipsen

Dato : 14-09-03 10:03

<spam@magnetic-ink.dk> wrote:

>Lige en tilføjelse: Suck laver osse logfiler, som det måske kan
>betale sig at kigge i.

Åh ja, lige for at afslutte..... jeg får en mail med følgende tekst:

Fra : Brian Ipsen

Dato : 14-09-03 14:09

<spam@magnetic-ink.dk> wrote:

>Lige en tilføjelse: Suck laver osse logfiler, som det måske kan
>betale sig at kigge i.

Har lige checket news.notice

Sep 14 15:06:17 data innd: news.andebakken.dk:18 closed seconds 8
accepted 68 refused 0 rejected 0 duplicate 0 accepted size 2118550
4 duplicate size 0

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-09-03 15:23

Brian Ipsen skrev:

> [...]
> 4 duplicate size 0
>
> Nogle ideer til hvorfor den laver refused på et antal postings

Linjen skal s.v.j.v. parses således:

#v+

seconds 8
accepted 68
refused 0
rejected 0
duplicate 0
accepted size 21185504
duplicate size 0

#v-

// Klaus

Fra : Thor Dreier

Dato : 15-09-03 20:05

Hej,

Hvis man sætter suck op til at hente fra to (eller flere) newsservere,
kan suck så godt finde ud at at den ikke skal hente artikler fra server
nr. 2, som den allerede har hentet fra server nr. 1 (og omvendt), eller
vil den hente det hele, og så fodre det til inn, som så vil afvise
artikler anden gang de dukker op?

Thor