Forbyde HTML i at blive udført fra en vari~
Fra : Jesper Holm

Dato : 12-09-03 19:35

Hvis jeg har denne variabel $data["navn"], hvordan kan jeg så
skrive en kode der gør, at HTML ikke kan bruges/bliver udført
hvis der står noget HTML i den???

Dvs. at hvis man fx skriver <br> i variablen (hvor dataerne i
øvrigt hentes fra en MySQL-database), så bliver der normalt
indsat et linieskift...

Hvordan gør jeg, at der IKKE kommer et linieskift, men at koden
bare vil stå der som alm. tekst som alt andet...???!

På forhånd tak for jeres hjælp!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Joergensen

Dato : 12-09-03 20:05

On Fri, 12 Sep 2003 18:35:13 +0000, Jesper Holm wrote:

> Hvis jeg har denne variabel $data["navn"], hvordan kan jeg så
> skrive en kode der gør, at HTML ikke kan bruges/bliver udført
> hvis der står noget HTML i den?

Tag et kig på http://php.net/htmlentities

I øvrigt fik jeg dem her til overs: "??".

--
Christian Jørgensen | It's so complicated, it can't crash.
http://www.razor.dk |

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 12-09-03 20:08

"Jesper" == Jesper Holm <holmidk2003@holm.mail.dk> writes:

> [...]

> Hvordan gør jeg, at der IKKE kommer et linieskift, men at koden
> bare vil stå der som alm. tekst som alt andet...???!

Det er nok funktionen htmlspecialchars() du skal have fat på, hvis
jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt. Strengen "<br>" vil blive
oversat til "&lt;br&gt;", og vil derfor blive vist som <br>.

Hvis du i stedet vil fjerne alle tags fra en teksstreng, skal du have
fat i strip_tags().

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Jesper Holm

Dato : 12-09-03 22:45

> [...]
> oversat til "<br>", og vil derfor blive vist som <br>.
>
> Hvis du i stedet vil fjerne alle tags fra en teksstreng, skal du have

Tak for dine to forslag - endda vildt hurtigt svaret!

Tak skal du have for dem. Det var præcis hvad jeg søgte...!

Med venlig hilsen
Jesper Holm