XP som router?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 12-09-03 19:22

Hej NG.

Jeg har lige fået ADSL, og det er jo bare dejligt
Computerbudgettet for denne måned er brugt, så for at få resten af
lokalnettet på Internettet, har jeg sat et ekstra netkort i den maskine, der
er koblet til modemet. Denne maskine kan komme på Internettet og kan se de
andre maskiner på lokalnettet. De andre maskiner kan se denne maskine, men
kan ikke komme på nettet.
Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke?

c",)
Stefan

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 12-09-03 19:34

Vælg egenskaber for den forbindelse der giver...øh...internetforbindelse.
Vælg avanceret og sæt kryds i 'Del denne forbindelse'.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 12-09-03 20:00

> Vælg egenskaber for den forbindelse der giver...øh...internetforbindelse.
> Vælg avanceret og sæt kryds i 'Del denne forbindelse'.
Ja ok, det er ved at være sent... Men det virker ikke helt.
Jeg har delt forbindelsen til Internettet. Den anden maskine er sat til at
hente ip/dns. Det får den også, og i netværksindstillinger, kan jeg se
internetforbindelsen på 'router' maskinen. Jeg kan også pinge eksterne
maskiner, men kan ikke få forbindelse via browseren. Hvordan skal den sættes
op?

mvh
Stefan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-09-03 21:37

"Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> wrote in message
> [...]
> internetforbindelsen på 'router' maskinen. Jeg kan også pinge eksterne
> maskiner, men kan ikke få forbindelse via browseren. Hvordan skal den

Hvis du ikke har 2 netkort.. Så skal du have lavet de sådan, at din XP
maskine både kan hente ip adresse fra tele2´s DHCP server, og have en fast
lokal IP adresse...

Prøv at kig på http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php

Når du så har givet din XP maskine en lokal ip adresse.. Så skal modemmet
fra adsl forbindelsen sættes i en hub/switch.. sæt først XP maskinen på, og
lad den få ip adressen fra DHCP serveren.. og så er det ellers at plugge de
andre i. og så sætte fast IP adresse i samme spekstrum som på din server..
SÅ skulle de andre maskiner få internet igennem serveren.

Fra : jens

Dato : 13-09-03 00:10

"Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> internetforbindelsen på 'router' maskinen. Jeg kan også pinge eksterne
> maskiner, men kan ikke få forbindelse via browseren. Hvordan skal den

Den maskine som kun har et netkort skal have indtastet ipàdresser på DNS
serverne.

Mvh Jens

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 13-09-03 14:40

> Den maskine som kun har et netkort skal have indtastet ipàdresser på DNS
> serverne.
Jeg tror jeg mangler et eller andet her...

For lige at opsummere:
Min 'router maskine' har to netkort:
Det ene er forbundet til ADSL modemet, henter selv ip/dns, og deler
internetadgangen.
Det andet er forbundet til en hub og har en statisk ip-adresse(192.168.0.1).
Denne maskine kan godt komme på internettet, alt virker som det skal.

Den anden maskine har en statisk ip-adresse (192.168.0.2), dns er sat til
dem, der tildeles 'router maskinen' fra udbyderen (Tele2).
Jeg har prøvet med og uden default gateway (192.168.0.1).
Denne maskine kan godt se 'router maskinen', men ikke internettet.

Stefan

Fra : jens

Dato : 13-09-03 16:49

"Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> skrev i en meddelelse

> Det andet er forbundet til en hub og har en statisk
ip-adresse(192.168.0.1).

Giv den gateway adressen 127.0.0.1

Mvh Jens

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 14-09-03 13:56

> Giv den gateway adressen 127.0.0.1
Det kan jeg ikke få lov til, da det er en loopback adresse...

Stefan

Fra : jens

Dato : 14-09-03 18:14

> Det kan jeg ikke få lov til, da det er en loopback adresse...

Jo, under avanseret "tilføj gateway" kan du så vidt jeg husker.

Mvh jens

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 15-09-03 17:25

> Jo, under avanseret "tilføj gateway" kan du så vidt jeg husker.
Så hudt du visker forkert
Her får jeg samme fejl

mvh
Stefan

Fra : jens

Dato : 15-09-03 19:49

> Så hudt du visker forkert
> Her får jeg samme fejl

Hrmmff, W2K er bedre til det.

Mvh Jens

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 16-09-03 16:12

> Hrmmff, W2K er bedre til det.
Ja. Jeg venter til den første og køber mig en router.
Mange tak for din ihærdighed og tålmodighed.

c",)
Stefan

Fra : jens

Dato : 16-09-03 16:57

> Ja. Jeg venter til den første og køber mig en router.
> Mange tak for din ihærdighed og tålmodighed.

Der er noget med at "Routning" er slået fra i regedit på xp og w2k, men hvor
det er kan jeg ikke huske...
Jeg kan dog finde det hvis jeg skal jo

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-09-03 09:00

In dk.edb.netvaerk, jens <mkg@jellingnet.dk> says...
> Der er noget med at "Routning" er slået fra i regedit på xp og w2k, men hvor

Det var det ikke da jeg brugte Win2k som router. Men ICS er ikke verdens
bedste løsning (not even close).

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : jens

Dato : 17-09-03 10:29

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Men ICS er ikke verdens
> bedste løsning (not even close).

Jeg er ganske enig, som du sikkert ved

Mvh Jens

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 18-09-03 09:05

> Der er noget med at "Routning" er slået fra i regedit på xp og w2k, men
hvor
> det er kan jeg ikke huske...
> Jeg kan dog finde det hvis jeg skal jo
Skal og skal Jeg vil da sætte stor pris på at du prøver.

Stefan

Fra : jens

Dato : 20-09-03 12:57

"Stefan Kristensen" <stk@mad.dk> skrev i en meddelelse

> Skal og skal Jeg vil da sætte stor pris på at du prøver.

Arrownet har været død nogen dage.....
Men : .....

Start - kør - regedit /

Hkey-L-Machine/system/currentcontrolset/services/TCPip/parameters /
Dklik på "IPenable" , sæt værdien til 1 og tryk ok.

Afslut med "exit" fra regedit menuen og genstart pcèn

Mvh Jens

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 24-09-03 11:38

> Hkey-L-Machine/system/currentcontrolset/services/TCPip/parameters /
> Dklik på "IPenable" , sæt værdien til 1 og tryk ok.
JA SQU!
Så er der hul igennem.
Mange tak for hjælpen

mvh
Stefan

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 15-09-03 22:02

Stefan Kristensen wrote:
> [...]
> kan ikke komme på nettet.
> Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke?

Har du en lille gammel maskine i overskud? Så spar dig selv for besværet
med XP og lav dig en ClarkConnect / e-smith /ipcop / whatever-boks.
Det er noget nemmere at have med at gøre og installationen er overstået
på få minutter.

Find f.eks. IPCop her:
<http://www.ipcop.org/cgi-bin/twiki/view/IPCop/WebHome>.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 16-09-03 16:13

> [...]
> med XP og lav dig en ClarkConnect / e-smith /ipcop / whatever-boks.
> Det er noget nemmere at have med at gøre og installationen er overstået

Det ser jeg på.
Tak for det.

Stefan

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 16-09-03 20:37

Det er selvfølgelig et skud, men har du prøvet den indbyggede netværksguide?
Den kan også lave en diskette til at køre på alle klienterne.

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 18-09-03 09:06

> Det er selvfølgelig et skud, men har du prøvet den indbyggede
netværksguide?
> Den kan også lave en diskette til at køre på alle klienterne.
Ja, men der var staig ikke hul igennem...
Jeg tror, det har noget at gøre med min 'router maskine'.

Stefan