eth0 virker ikke - efter FTPinstall!
Fra : root

Dato : 12-09-03 11:18

Hej, jeg har installeret RH9 over en FTPforbindelse. Dette virkede fint. Men
da installationen var færdig og computeren startede op, mislykkedes det at
igangsætte grænsefladen eth0.
Jeg har prøvet at aktivere den manuelt, men der er "ikke noget link
tilstede".

Netkortet hedder 3Com 3C905C-TX-M Etherlink 10/100 PCI
Det kort jeg har valgt hedder 3c590/3c595/3c90x/3cx980.

En 'lsmod' som root bevidner, at modulet '3c59x' er loadet.

Forslag??

Anders

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-09-03 11:24

root wrote:
> [...]
> Det kort jeg har valgt hedder 3c590/3c595/3c90x/3cx980.
>
> En 'lsmod' som root bevidner, at modulet '3c59x' er loadet.

Hvad siger

ip link list ?
ip addr list ?

har du prøvet:

/etc/init.d/network stop
rmmod 3c59x
insmod 3c59x
/etc/init.d/network start

Hva siger de nu?

Peter

Fra : Anders

Dato : 12-09-03 12:51

Jeg har nu prøvet det, du skrev - desværre kom jeg ikke videre. Jeg har
pastet forløbet fra konsollen...

Anders:)

[root@localhost root]# /sbin/ip link list
1: lo: <LOOPBACK,UP> mtu 16436 qdisc noqueue
link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
3: eth0: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 qdisc pfifo_fast qlen 100
link/ether 00:01:02:19:8f:18 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
[root@localhost root]#
[root@localhost root]# /sbin/ip addr list
1: lo: <LOOPBACK,UP> mtu 16436 qdisc noqueue
link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
inet 127.0.0.1/8 brd 127.255.255.255 scope host lo
3: eth0: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 qdisc pfifo_fast qlen 100
link/ether 00:01:02:19:8f:18 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
[root@localhost root]# /etc/init.d/network stop
Lukker loopback-grænsefladen ned: [ O.k. ]
[root@localhost root]# /sbin/rmmod 3c59x
[root@localhost root]# /sbin/insmod 3c59x
Using /lib/modules/2.4.20-8/kernel/drivers/net/3c59x.o
[root@localhost root]# /etc/init.d/network start
Sætter netværksparametre: [ O.k. ]
Sætter loopback-grænsefladen i drift: [ O.k. ]
Sætter grænsefladen eth0 i drift:
Bestemmer IP-information for eth0... mislykkedes; intet link tilstede. Tjek
kablet?
[MISLYKKEDES]

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-09-03 12:52

Anders wrote:

> [...]
> Sætter grænsefladen eth0 i drift:
> Bestemmer IP-information for eth0... mislykkedes; intet link tilstede. Tjek

Hmm.. har du sat den til DHCP uden at have en DHCP-server?

Peter

Fra : Anders

Dato : 12-09-03 12:59

Næ, jeg har skam en dhcp-server! og den virkede også finno nok da jeg
installerede via FTP!

Jeg kan ikke engang pinge nu...

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-09-03 13:01

Anders wrote:
> Næ, jeg har skam en dhcp-server! og den virkede også finno nok da jeg
> installerede via FTP!

Ja, men check lige om eth0 står til at få et dynamisk IP-nummer via DHCP.

Jeg ved ikke lige hvor det står i RedHat. I Mandrake kan man:

cat /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0

Det er vist en ting de har fra RedHat, så prøv det.

> Jeg kan ikke engang pinge nu...

Det forstås.

Peter

Fra : Anders

Dato : 12-09-03 13:11

cat /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0 giver:

# Please read /usr/share/doc/initscripts-*/sysconfig.txt
# for the documentation of these parameters.
USERCTL=no
PEERDNS=yes
TYPE=Ethernet
DEVICE=eth0
HWADDR=00:01:02:19:8f:18
BOOTPROTO=dhcp
ONBOOT=yes
DHCP_HOSTNAME=192.168.0.1

Anders

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-09-03 13:12

Anders wrote:
> [...]
>
> # Please read /usr/share/doc/initscripts-*/sysconfig.txt
> # for the documentation of these parameters.

Bingo!
eht0 står til at hente sit IP-nummer dynamisk fra en DHCP-server.
Du har ikke selv en DHCP-server, så hvis din udbyder ikke har en, så vil
det jo ikke lykkes.
Sæt din maskine til det samme faste IP som du satte den til da du
installerede via FTP.

> ONBOOT=yes
> DHCP_HOSTNAME=192.168.0.1

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-09-03 13:15

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> det jo ikke lykkes.
> Sæt din maskine til det samme faste IP som du satte den til da du

Åh... ups. Du skrev at du _havde_ en DHCP-server. Undskyld. Jeg så et
"ikke" hvor det ikke var.

Ok.. har din DHCP-server så IP 192.168.0.1 som den siger ovenfor?

Hvad siger loggen på din DHCP-server?

Peter

Fra : Anders

Dato : 12-09-03 13:28

ja, serveren kører på den adresse...

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-09-03 13:28

Anders wrote:
> ja, serveren kører på den adresse...

Og hvad siger loggen ??

Fra : Anders

Dato : 12-09-03 13:40

Den siger ingenting. Sagen er den, at netkortet INGENTING kan efter at
systemet blev hentet via FTP. Man kan ikke engang pinge. Og derfor heller
ikke adspørge DHCP-serveren. Problemet er længere nede end den DHCP-server.

Anders

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-09-03 13:44

Anders wrote:
> [...]
> ikke adspørge DHCP-serveren. Problemet er længere nede end den DHCP-server.

øh... dit output lyder meget som om at det, der sker er at den ikke får
noget IP fra DHCP-serveren.

Man kan normalt ikke pinge, hvis man ikke har et IP, så det er logisk nok.

Men du siger altså at der ikke står noget i DHCP-loggen når du booter.
OK... hvad så hvis du giver maskinen et statisk IP? Virker det?

Peter

Fra : Anders

Dato : 12-09-03 14:14

OK, jeg prøvede at slå DHCP fra og selv tildele et IP og nu virker det:)

Tak for "snakken", det løste problemet!

Anders

Fra : Anders

Dato : 12-09-03 13:19

Der kører en DHCP-server på 192.168.0.1... og en anden linux-maskine på
netværket virker fint.

Anders