Opsætning af router til Tele2adsl
Fra : Martin Stender

Dato : 12-09-03 08:02

Hej alle,

Så blev jeg skiftet fra tdc til tele2 (håber ikke jeg kommer til at
fortryde det) ...

I oplysningerne, som fulgte med tdc's pakke, fik jeg både ip, gateway og
netmaske, men fra tele2 har jeg kun ip'en, og jeg skal bruge det hele
for at sætte routeren op, så:

Min ip er 192.38.236.69
Router'en skal også have gateway og netmaske - hvordan hitter jeg dem?

Mvh
Martin

Fra : S. Andersen

Dato : 12-09-03 08:19

"Martin Stender" <martin@stender.com> wrote in message
> [...]
> for at sætte routeren op, så:
>
> Min ip er 192.38.236.69
> Router'en skal også have gateway og netmaske - hvordan hitter jeg dem?

Så vidt jeg har forstået kører Tele2 DHCP, det vil sige du skal sætte din
router til at hente det hele automatisk.
Hvilken router kører du med ? - De fleste routere har mulighed for dette.
Hvis den ikke kan det, så sæt netkablet direkte til din PC, sæt TCP/IP til
at hente IP automatisk, og lav en "ipconfig /all" i DOS (eller ta
understøttelse for din LAN forbindelse). Og noter de data ned du skal bruge.
Husk dog at frigive IP adressen fra netkortet (ipconfig /release). Før du
sætter kablet tilbage i routeren. Da de fleste DHCP servere har en lease tid
på ca 1 time. (hvis du glemmer at frigøre, skal du vente 1 time før din
router kan få IP adressen)

Fra : Martin Stender

Dato : 12-09-03 09:31

S. Andersen wrote:
> "Martin Stender" <martin@stender.com> wrote in message

> Så vidt jeg har forstået kører Tele2 DHCP, det vil sige du skal sætte din
> router til at hente det hele automatisk.
> Hvilken router kører du med ? -

Det er en Linksys BEFSR41 - og den kan godt sættes til at hente
oplysningerne selv. Men i virkeligheden er spørgsmålet nok, om Tele2 nu
også har aktiveret forbindelsen - tdc har i alt fald koblet mig fra ...

Jeg har ikke sat Tele2's skillefilter op, men bare ladet tdc's sidde -
det skulle vel ikke give problemer, da de er ens ? (på det ydre, altså).

Ellers har jeg bare skiftet modem'et, da tdc jo gerne vil have deres
tilbage.

> [...]
> på ca 1 time. (hvis du glemmer at frigøre, skal du vente 1 time før din

Tak - håber det kommer til at spille i løbet af dagen.

Mvh
Martin

Fra : Thomas

Dato : 12-09-03 09:54

1) Det er sandsynligvis fordi du ikke er kommet på endnu - Tele2 har haft
nogle problemer med dette.

2) Som nævnt tidligere - sæt din router til at hente alle oplysninger vha
DHCP - det spiller 100

3) Jeg har fået et nyt skille filter som ser anderledes ud - men det gamle
virkede bedre (det nye giver støj på telefonlinjen hvis ledningen mellem
stik og skillefilter er for langt) - og eftersom TDC ikke er interesseret i
at få deres tilbage bruger jeg det endnu - så det kan du sagtens.

4) Ang. modem kan du også bytte dem ud - men det giver jo kun mening til
fejlsøgning - da TDC (som du også selv nævner) gerne vil have deres modem
retur.

Deres router (hvis du har haft en sådan) kan du derimod ikke direkte bruge
(dvs. du skal ind og ændre opsætningen). De bruger nemlig brugernavn og
password for at kunne komme på. Sikkert en sikrere måde (hvis nogen går ud
og fysisk sætter ledningen på din forbindelse).

/Thomas

Fra : S. Andersen

Dato : 12-09-03 10:53

"Thomas" <bare_en_test@tele2.dk> wrote in message

> [...]
> password for at kunne komme på. Sikkert en sikrere måde (hvis nogen går ud
> og fysisk sætter ledningen på din forbindelse).

TDC bruger både PPPoE og DHCP

Fra : Preben Christensen

Dato : 12-09-03 17:48

Jeg kan heller ikke få min trendnet router til at virke med tele2

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Thomas

Dato : 12-09-03 17:52

Kan du få det til at virke hvis du kobler din computer direkte på?

(Altså har du isoleret problemet til routeren?)

Fra : Preben Christensen

Dato : 12-09-03 18:25

Mit virker uden router og før da jeg havde TDC virkede det med router

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Martin Stender

Dato : 12-09-03 20:00

Preben Christensen wrote:
> Mit virker uden router og før da jeg havde TDC virkede det med router

Jeg har lige prøvet at skiftet skillefiltret fra tdc's til tele2's (som
også er tdc's), orøvet at sætte hhv. en pc og en Mac til; kørt alle
tænkelige netværksbesværgelser (ipconfig /renew/release/all) og en del
flere på Mac'en (som jo er BSD *nix) - men intet hul igennem.

Jeg bliver sjovt nok tildelt 169.254.254.130, selvom min ip i følge
tele2's oplysninger skulle være 192.38.236.69, men der er ikke hul ud ...

Det tegner jo til at blive en success med tele2 ...

martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-09-03 20:53

"Martin Stender" <martin@stender.com> wrote in message

> Jeg bliver sjovt nok tildelt 169.254.254.130, selvom min ip i følge
> tele2's oplysninger skulle være 192.38.236.69, men der er ikke hul ud ...

169* adresserne er dem som windows tildeler til maskinen, når den ikke kan
finde en DHCP adresse

> Det tegner jo til at blive en success med tele2 ...

Det lyder nu som om der er flere der har et sådan problem.. Altså at de
skulle være konvateret til tele2.. Men man ikke for nogen IP adresse, og
derfor ikke kan komme ud på nettet... Om man så stadig er koblet op via TDC,
men bare at lukket ude fra TDC.. er jo en så en gåde... Hos mig, er der i
hvert fald hul til centralen, da alle 3 lamper lyser... en gang imellem
blinker lamperne på WAN og LAN.. Men der er bestemt ikke adgang til noget
som helst.

Fra : Martin Stender

Dato : 12-09-03 21:22

Martin Stender wrote:

Jeg glemte lige noget vigtigt ...
Min kone har en proaccess fra sit arbejde (som jeg kører på lige nu), og
den virker jo, og hvis jeg sætter maskinen direkte i hendes modem, så
kan jeg heller ikke få det op at køre ...

ipconfig /renew fejler ...

martn

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-09-03 21:44

> [...]
> den virker jo, og hvis jeg sætter maskinen direkte i hendes modem, så
> kan jeg heller ikke få det op at køre ...

Det er ko klart... en Priacccess kører ikke over DHCP.. Men en rigtig fast
IP adresse, hvor informationer omkring IP, gateway, dns osv skal indtastes
manuel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-09-03 17:23

"S. Andersen" <na@na.na> skrev i en meddelelse
> [...]
tid
> på ca 1 time. (hvis du glemmer at frigøre, skal du vente 1 time før din

Det vil ikke virke. Der _skal_ være en aktiv DHCP lease for at forbindelsen
virker