bog-databaser...
Fra : Allan

Dato : 12-09-03 07:49

Hej. Jeg skal til i gang med et mindre project omkring en database og
følgende administration der skal indeholde data om bøger. Nogenlunde på
samme måde som bibliotekerne håndtere dette...

Hvilke data registerer man omkring bøger?

ISBN ? andre Id'er?
Navn?
Forfatter?
Emne?
Hylde?
Lokation?
andet?

Erfaringer modtages med glæde...

Mvh
Allan

Fra : Jørn Hansen

Dato : 12-09-03 10:53

Hej,

"Allan" <a@fd> wrote:
> [...]
>samme måde som bibliotekerne håndtere dette...
>Hvilke data registerer man omkring bøger?

Jeg går ud fra at du mener bogens titel, så titel ville vel være det
meste korrekte ord?!

>andet?

Nu ved jeg ikke hvilken slags bøger der er tale om, men eventuelt
kunne disse punkter måske også bruges:

Originaltitel
Oversætter
Serie
Udgivelsesår
Forlag
Indkøbspris
Stykantal

Jeg bruger selv en MEGET simpel accessdatabase til at holde styr på
mine bøger, så jeg er nok ikke den rette til at hjælpe dig med selve
databasen, men heldigvis "svømmer" der en masse access- og
databasehajer rundt i denne nyhedsgruppe

Held og lykke med databasen.

Mvh
Jørn

Fra : Allan

Dato : 12-09-03 12:55

> Jeg går ud fra at du mener bogens titel, så titel ville vel være det
> meste korrekte ord?!

Det har du fuldstændig ret i. Nu sidder jeg også i den primære analysefase -
korrekt

> Nu ved jeg ikke hvilken slags bøger der er tale om, men eventuelt
> [...]

Tak skal du have - Den skal nok blive fin..

Mvh
Allan

Fra : Allan

Dato : 16-09-03 10:29

Som opfølgning til mit eget spørgsmål og til folk som senere finder dette
indlæg via google, synes jeg lige jeg vil tilføje:
> Originaltitel
> Oversætter
> Serie
> Udgivelsesår
> Forlag
> Indkøbspris
> Stykantal

Type (Lydbog, dvd, etc)
DK5kode: 47.9 62.762
ISBN
FAUST
Forfatter
Titel
Sprog

Find evt. selv på mere. Bibliotek.dk er et godt sted at starte...

Mvh
Allan

Fra : Carsten Schack-Eriks~

Dato : 17-09-03 20:56

Hej

Hvis du vil gøre det rigtigt, så skal du søge efter marc format i google, så
kan du finde en beskrivelse af hvordan man beskriver bibliografiske data. Du
kan også gå en på eks. roskildebib.dk og søge deres bestand af bøger og
vælge at vise informationerne om en bog i fuld format (marc format).

Marc formatet er styret af et kontrol felt og idikatorer der fortæller
hvilken slags data det drejer sig om, så det er ikke et database venligt
format. Se evt. på http://www.loc.gov/marc/bibliographic/ecbdhome.html for
en detaljeret beskrivelse.

Mvh
Carsten