Århus som verdens navle
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 12-09-03 00:26

På et lille gammelt bronzeskilt på bagsiden af Århus Domkirke står der
oven over hhv. neden under et kort over Jylland og Fyn inddelt i en slags
zoner at dette er stedet for

Den Danske Gradmaalings
Præcisionsnivellement
[landkortet]
Normalhøidepunkt
For Jylland og Fyen
1891

Og lige nøjagtig der hvor Århus ligger er der et nøglehul!

Ved nogen af jer hvad der gemmer sig inde bag ved metalpladen, og om den
stadig kan låses op og åbnes? Der er ingen synlige hængsler på skiltet (længere),
så hvad har nøglehullet mon været brugt til?

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt / Mails til mig er minus 'men'

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 12-09-03 06:42

Jørgen Grandt skrev:

> Ved nogen af jer hvad der gemmer sig inde bag ved metalpladen,
> og om den stadig kan låses op og åbnes? Der er ingen synlige
> hængsler på skiltet (længere), så hvad har nøglehullet mon
> været brugt til?

Der er en markering af det indtil for nogle år siden officielle danske
nulpunkt, DNN, eller - naturligvis - en bestemt højde over DNN er
markeret.

TT

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 12-09-03 08:02

Thomas Thorsen skrev:

> Der er en markering af det indtil for nogle år siden officielle danske
> nulpunkt, DNN, eller - naturligvis - en bestemt højde over DNN er
> markeret.

Ja, det er jeg med på. Men ved du noget om nøglehullet?

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 12-09-03 15:12

Jørgen Grandt skrev:

> Ja, det er jeg med på. Men ved du noget om nøglehullet?

Jeg mener "lågen" kan åbnes. Indenfor er der sandsynligvis en anordning
der er muret ind i væggen.

Målepunktet på domkirken er i øvrigt 5,615 m over havets overflade:

http://www.mst.dk/udgiv/Publikationer/2001/87-7944-822-4/html/kap01.htm

I øvrigt blev Århus' hovedfikspunkt landsdækkende selv om pladen kun
nævner det er for Jylland og Fyn.

TT

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-09-03 16:46

Thomas Thorsen skrev:
> Målepunktet på domkirken er i øvrigt 5,615 m over havets
> overflade: [...]
> I øvrigt blev Århus' hovedfikspunkt landsdækkende selv om
> pladen kun nævner det er for Jylland og Fyn.

Hertil et supplement fra [SDE]:

*Dansk Normal Nul*, /DNN/, middelvandstanden i en
række danske havne, hvor vandstanden over lange
perioder er registreret. Dette niveau, 0-niveauet,
udgør udgangspunktet for et nivellement. Et
præcisionsnivellement defineret i forhold til et
0-niveau og et tidspunkt udgør et /højdedatum/
og benævnes DNN. Der er gennemført flere
bestemmelser af 0-niveauet i tidens løb, fx /DNN,
system GM/ (Generalstabens topografiske Afdeling),
der gælder i Jylland, og /DNN, system GI/ (Geodætisk
Institut), der gælder for Øerne.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- spændende hvad der er bag det nøglehul

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-09-03 08:04

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> skrev Fri, 12 Sep 2003 01:25:48
+0200

>Ved nogen af jer hvad der gemmer sig inde bag ved metalpladen, og om den
>stadig kan låses op og åbnes? Der er ingen synlige hængsler på skiltet (længere),
>så hvad har nøglehullet mon været brugt til?

Det ligger jo næsten i udtrykkene "Normalhøjdepunkt" og
"Præcisionsnivellement".

Man måler jo højder udfra "havets overflade". Men da det jo er en
foranderlig størrelse har man simpelthen udfra en massse målinger
vedtaget at dette punkt ligger præcist så og så langt over "havets
overflade".

Dette punkt er så refferencepunktet for alle andre højder i Jylland og
Fyn.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 12-09-03 08:56

Arne Feldborg skrev blandt andet:

> "Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> skrev Fri, 12 Sep 2003 01:25:48
> +0200

> Det ligger jo næsten i udtrykkene "Normalhøjdepunkt" og
> "Præcisionsnivellement".

Ja, det er jeg med på. Og 'nøglehullet' er måske slet ikke et nøglehul - men dér
hvor man har gjort et instrument fast imens målingen blev foretaget?

Nu har jeg lagt et foto af måltavlen ind på Århus-delen af min hjemmeside:
www.grandt-aarhus.dk/Århus/Aarhus.htm#maal

Kan I godkende formuleringen i billedteksten?

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-09-03 10:45

MsgID: <news:bjr0c4$bg0$1@sunsite.dk>
Jørgen Grandt <Unstable@ButOnCable.dk> skrev:

> På et lille gammelt bronzeskilt ...

> 1891

Thihi, man fristes ... en århusianers horrisont er ikke større

Nå, men det er jo noget sludder, for teorien med et eller andet apparat man
kunne hægte i nøglehullet er jo meget plausibel. Du har sikkert allerede
været på forskellige sider, der jo ikke siger noget præcist om netop
nøglehullet i Domkirken.

Søgning på "normalhø*depunkt" var resultatløst og på "præcisionsnivellement"
nærmest lidt for tekniskt. men mon ikke følgende har noget med sagen at
gøre?

http://servlet.dmi.dk/vejr/vandstand/DVR90.html
.... det første danske præcisionsnivellement (udført i perioden 1885-1905)
Blandt google Resultaterne 1 - 16 ud af ca. 23.

http://www.plf.dk/NKC/nyh_00_1.htm
http://www.kms.dk/referencenet/index.html

--
Poul Erik Jensen - jep@genealog.dk
www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-09-03 13:18

Fri, 12 Sep 2003 11:45:01 +0200, skrev Poul Erik Jensen:

> [...]
>
>Nå, men det er jo noget sludder, for teorien med et eller andet apparat man
>kunne hægte i nøglehullet er jo meget plausibel.

Tænk, det synes jeg ikke. Et normalt fikspunkt er en metalhalvkugle,
som man sætter sit stadie på. Hvis man hænger et eller andet apparat
op i det viste "nøglehul", vil det være noget dingleværk og alt for
upræcist.

Enten er nøglehullet symbolsk, eller også er det faktisk beregnet til
at stikke en nøgle i. I mangel af hængsler hvorom en låge kan dreje,
kan man forestille sig at hele pladen kan tages ud. Det må Jørgen
Grandt uddybe lidt mere, for det fremgår ikke tydeligt af billedet om
der er en sprække hele vejen rundt.

Nu skal dette her jo ikke pustes op til at være på niveau med
mysteriet om den hellige gral, men det står fast at punktet på Århus
Domkirke er DNN for Jylland og Fyn.

1. Det er muligt at der inde under "lågen" fjæler sig et eller andet.
2. Andet steds på muren findes der en sådan en kugle og at pladen blot
er en markering der fortæller, at herfra udgår normalnulpunktet.

Umiddlbart hælder jeg mest til teori 2.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Krabsen

Dato : 12-09-03 13:52

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2. Andet steds på muren findes der en sådan en kugle og at pladen blot
> er en markering der fortæller, at herfra udgår normalnulpunktet.

Enig - men med en lille lommelygte og en stump tyk ståltråd må det kunne
findes ud af, om der er tale om et ægte nøglehul.

Og måske endda åbne låsen, hvis det er en at de nøgletyper, som det ligner.
Men så nærmer vi os vel indbrud, med mindre det kan gå ind under
'Offentlighed i Forvaltningen'..

mvh
Krabsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-09-03 14:28

Fri, 12 Sep 2003 14:51:55 +0200, skrev Krabsen:

> [...]
>
>Og måske endda åbne låsen, hvis det er en at de nøgletyper, som det ligner.
>Men så nærmer vi os vel indbrud, med mindre det kan gå ind under

Hæ, så kør' vi igen

Hvis du studerer Jørgens billede i fuld størrelse, ligner det faktisk
et rigtigt nøglehul. Læg mærke til at der er en kerne der passer ind i
enden på en traditionel rørnøgle. Hvis nøglehullet blot var et symbol,
tror jeg ikke man ville have gjort sig den ulejlighed.

Og nej: Jeg sidder ikke inde med viden om, hvor Den hellige Gral
findes!