Syntax error in UPDATE
Fra : Jon Vibe

Dato : 11-09-03 23:14

Hvad går der galt ?

----fejlmelding-----------------------------------------

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in UPDATE
statement.

/backoffice/ret_elevbilled4.asp, line 125

----kode-----------------------------------------------

'dim id
'id = Upload.Form("id")

' create db connection
strConnect = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" &
absDbPath
Conn.Open strconnect

'create sql for saving
SQLstmt = "UPDATE TBL_elev (vaerbilled, Bbredde, Bhojde) WHERE id
= " & id & " "
SQLstmt = SQLstmt & " VALUES ('" & File.Filename & "'," &
File.ImageWidth & "," & File.ImageHeight & ")"

'executing
Conn.Execute (SQLstmt)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Torben Brandt

Dato : 11-09-03 23:51

Jon Vibe wrote:
> Hvad går der galt ?
>
> ----fejlmelding-----------------------------------------
>
> Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
>
> [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in UPDATE
> statement.
>
> /backoffice/ret_elevbilled4.asp, line 125
>
> ----kode-----------------------------------------------
>
> 'dim id
> 'id = Upload.Form("id")

<snip>

> SQLstmt = "UPDATE TBL_elev (vaerbilled, Bbredde, Bhojde) WHERE id
> = " & id & " "
> SQLstmt = SQLstmt & " VALUES ('" & File.Filename & "'," &
> File.ImageWidth & "," & File.ImageHeight & ")"

Du blander vist INSERT INTO og UPDATE sammen [1].
Det skal være noget i stil med (én linie):
SQLstmt = "UPDATE TBL_elev SET vaerbilled = '" & File.Filename & "',
Bbredde = " & File.ImageWidth & ", Bhojde = " & File.ImageHeight & "
WHERE id = " & id

Du kan se syntaksen på <URL:http://www.w3schools.com/sql/sql_update.asp>

Se også det link jeg gav dig tidligere idag
(<URL:http://asp-faq.dk/article/?id=41>) om udskrivning af sql-strengen med
Response.Write SQLstmt
Det hjælper til at se om sql-strengen opbygges korrekt.
I ovenstående tilfælde er id-variablen tom (tildelingen er i hvert fald
kommenteret ud), hvilket også giver en syntaks-fejl, når man skriver
... WHERE id =
og der ikke kommer mere.

[1] mener ikke man kan bruger VALUES-formen ved UPDATE...

/Torben

Fra : Jon Vibe

Dato : 12-09-03 00:18

Torben Brandt

Perfekt!!
Du er jo genial og jeg burde ligge mig til at sove!!

Mvh.

jones