Fejl i db kald?
Fra : Jon Vibe

Dato : 11-09-03 20:37

Er der nogle der kan fortælle mig hvad der går galt

----kode-----------------------------------------------------

id=request.querystring("Id")

strSQL = "DELETE TBL_elev.vaerbilled, TBL_elev.Bbredde,
TBL_elev.Bhojde WHERE Id ="& Id &"" --------linie 10
Conn.Execute(strSQL)

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

----fejlmelding-----------------------------------------------

Microsoft JET Database Engine error '80040e14'

Syntax error (missing operator) in query expression
'TBL_elev.Bhojde WHERE Id =72'.

/backoffice/ret_elevbilled2.asp, line 10

Mvh. jones

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-09-03 20:42

Jon Vibe wrote:

> strSQL = "DELETE TBL_elev.vaerbilled, TBL_elev.Bbredde,
> TBL_elev.Bhojde WHERE Id ="& Id &"" --------linie 10

> Syntax error (missing operator) in query expression
> 'TBL_elev.Bhojde WHERE Id =72'.

Delete from TBL_elev where Id = 72

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jon Vibe

Dato : 11-09-03 20:51

Hej Peter

Jeg er ikke helt med på din melding.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-09-03 21:00

Jon Vibe wrote:

> Jeg er ikke helt med på din melding.

Vha Response.Write så vil din SQL sætning se således ud

DELETE TBL_elev.vaerbilled, TBL_elev.Bbredde, TBL_elev.Bhojde WHERE Id =72
Syntaksmæssigt så er den forkert, jvf den fejlmeddelse du fik

Vil du slette records i TBL_elev så skal syntaksen se således ud
Delete from TBL_elev where Id = 72

Har du adgang til Access?
Du kan evt søge i onlinehjælpen efter "delete" og eksperimentere lidt med
query designeren for at se hvordan den rette SQL sætning skal skrues sammen

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-09-03 22:05

Peter Lykkegaard skrev:

> Delete from TBL_elev where Id = 72

Kan Access godt forstå DELETE uden * ?

DELETE * FROM TBL_elev WHERE id = 72 virker i Access - men vist
ikke i nogen andre baser. Uden stjernen virker det de fleste andre
steder - og måske også i Access?

Hvis Access forstår den "rigtige" udgave - uden * - så brug endelig
den. Så er det en smule lettere hvis man på et tidspunkt skal
skifte til en anden database.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 11-09-03 20:50

"Jon Vibe" <jon@vibedesign.dk> wrote in message
> Er der nogle der kan fortælle mig hvad der går galt
> strSQL = "DELETE TBL_elev.vaerbilled, TBL_elev.Bbredde,
> TBL_elev.Bhojde WHERE Id ="& Id &"" --------linie 10

Du blander id og Id sammen. Jeg er ikke sikker på om der er Versalfølsomhed
her, men det mener jeg der er. Du bør desuden altid bruge <%Option
Explicit%> i toppen af asp dokumentet.
Det vil fange denne fejl.

Hvis du alligevel vil slette id=72 så prøv med

id=request.querystring("Id")
strSQL = "DELETE * FROM TBL_elev WHERE Id ="& id & ""
Conn.Execute(strSQL)

Tag lige enbackup af din database inden du forsøger med dette
--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Jon Vibe

Dato : 11-09-03 21:23

Ja den virker også, men jeg skal ikke slette alle punkter i tabellen.
-Kun de 3 nævnte

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-09-03 22:01

Jon Vibe skrev:

> Ja den virker også, men jeg skal ikke slette alle punkter i
> tabellen. -Kun de 3 nævnte

Så skal du slet ikke slette, men opdatere. Sletninger i en database
foregår altid på postniveau - det vil sige samtlige felter for en
eller flere poster slettes på en gang.

Hvis du vil fjerne værdierne fra tre felter, kan du skrive således:

UPDATE tabelnavn
SET felt1 = NULL, felt2 = NULL, felt3 = NULL
WHERE kriteriefelt = 42

(skal stå på én linje)

Husk where-delen - ellers opdaterer du alle poster i tabellen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jon Vibe

Dato : 11-09-03 22:40

Jens GyldenkærneClausen

Det ser rigtig fornuftigt ud ... takker

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-09-03 23:02

Jon Vibe skrev:

> Det ser rigtig fornuftigt ud ... takker

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld må du gerne citere en
smule når du kommenterer indlæg. På den måde er det lettere at se
hvad du svarer på.

Jeg ser kun nye indlæg i tråden så jeg kan ikke bare kigge en linje
op for at se sammenhængen. Du kan se mere om citatteknik på usenet
i linket i min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Finn

Dato : 11-09-03 21:57

jeg har brugt denne:

strSQL = "Delete From T_Adresser Where [Id] = " & Request.Querystring("id")

og så sletter man jo en række og ikke kun enkelte felter
Det er sikkert årsagen.......

mvh Finn Trebbien