NAT Session Table is Full?????
Fra : Kenni Lund

Dato : 11-09-03 20:06

Hej,

Jeg har problemer med at få min Zyxel Prestige 304 til at dele min
StofaNet-forbindelse. Formålet er, at få indstillet routeren til at
virke med DHCP og NAT. Det virker skam også fint, men selvom jeg kun
har én computer tilsluttet, og jeg åbner IE og surfer ind på 2-3
forskellige websider (efter hinanden, vel at mærke), så går routeren
kold. Kigger jeg i loggen, kan jeg se at NAT tabellen er fuld. Hvis
jeg resetter routeren (så må jeg formode at NAT-tabellen også bliver
resettet?), så kan jeg igen surfe i et par sekunder, og så går
routeren kold igen.

Ved at søge lidt på nettet, fandt jeg frem til flere som sagde, at
denne model kun havde hukommelse til 255 entries i NAT-tabellen, og at
det var grunden. Men ærlig talt, en router kan da ikke blive solgt som
"Gateway" for 4 PCer, hvis den reelt ikke engang kan trække én...

Jeg har tidligere brugt en anden Zyxel Prestige 304 (altså samme
model) til at dele en TDC 512/512 ADSL forbindelse, og der havde jeg
ingen problemer.

Er der nogen som har nogle gode forslag til ændring af diverse
time-outs, eller bare en eller anden metode, så det kommer til at
virke? Men værd sød at lade være med at foreslå mig at sætte en
seperat computer op, eller købe en ny router...det _må_ være muligt at
få det til at virke.

På forhånd mange gange tak for hjælpen :)

mvh.
--
Kenni Lund

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 12-09-03 07:04

unplugger4ever@yahoo.com (Kenni Lund) wrote in

> [...]
> virke? Men værd sød at lade være med at foreslå mig at sætte en
> seperat computer op, eller købe en ny router...det _må_ være muligt at

1. Er du sikker på at der ikke kører andre programmer i baggrunden der
benytter forbindelsen? Mange P2P-klienter åbner utroligt mange sessions.
Hvis du prøver at kigge i NAT-tabellen kan du ofte få et godt fingerpeg
om hvad der er for en slags trafik der er skyld i at din NAT-tabel
fyldes.

2. Hvad er dine NAT-time-outs sat til? Prøv at sætte dem ned med en
faktor 10.

--
Mvh. Simon H. Pedersen

Fra : Kenni Lund

Dato : 12-09-03 11:11

> [...]
> Hvis du prøver at kigge i NAT-tabellen kan du ofte få et godt fingerpeg
> om hvad der er for en slags trafik der er skyld i at din NAT-tabel

Yep, det er en fuldstændig nyinstalleret WinXP, der er lige
installeret SP1a samt alle opdateringer fra Windows update. De andre
småting som er installeret, har jeg lukket...heriblandt MSN og ICQ.
Når jeg kigger i routerens log, så kan jeg se at der kommer imellem
2-8 "NAT Session Table is Full" pr. sekund, når jeg surfer. Surfer jeg
ikke, kommer der ikke nogen -> altså er det ikke baggrundsprogrammer.
Men det undrer mig at der kun kommer 2-8 entries pr. sekund, fordi
hvis der er plads til 256 entries, så burde det jo stadig minimum tage
256/8=32sek, og ikke de 2-3 som jeg oplever. Kan det f.eks. være fordi
at der er problemer med at routeren ikke kan slette enkelte entries?

Jeg går ud fra, at for at se indholdet af tabellen, skal jeg connecte
med Telnet e.l. til routeren. Har du evt. et link til en liste over
kommandoer?

> 2. Hvad er dine NAT-time-outs sat til? Prøv at sætte dem ned med en
> faktor 10.

Ved det ikke, jeg kunne godt bruge nogle kommandoer, hvis nogen har
dem liggende? Eller måske et link?

Men tak for svaret indtil videre..

Mvh.
-