Scanner der kan klare store størelser
Fra : Jens F. Pedersen

Dato : 11-09-03 18:24

Jeg er på udkig efter en ny scanner.

Jeg ville høre, om der var scannere på markedet, der kunne klare et større
scanner areal end et normalt A4 ark. Jeg ville sandsynligvis få brug for at
scanne nogle gamle papirer, der har en størrelse på ca. 35x22,5 cm.

Den måtte også gerne have mulighed for at kunne scanne negativer/dias, men
ikke en nødvendighed.

MVH

Jens F. Pedersen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-09-03 19:32

Jens F. Pedersen skrev :
> [...]
> scanne nogle gamle papirer, der har en størrelse på ca. 35x22,5 cm.
>
> Den måtte også gerne have mulighed for at kunne scanne negativer/dias, men

Det er jo bare at finde en A3 scanner. De er ikke specielt billige, så
overvej om ikke du kan scanne over to gange og så sætte billederne sammen.
Det har jeg gjort mange gange.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Jens F. Pedersen

Dato : 12-09-03 10:18

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> wrote in message
> Det er jo bare at finde en A3 scanner. De er ikke specielt billige, så
> overvej om ikke du kan scanne over to gange og så sætte billederne sammen.
> Det har jeg gjort mange gange.

En A3 scanner er nok lige i overkanten, dem jeg har set er i hvert fald lidt
for dyre, til den smule jeg får brug for den store størelse.

Jeg havde håbet, at der var nogle scannere, som kunne klare f.eks Legal
papir, uden at man skal helt op i A3 størelsen.

Det med at sætte billederne sammen bliver nok alternativet, hvilket program
bruger du til det?

MVH

Jens F. Pedersen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 12-09-03 13:58

Jens F. Pedersen skrev :
> [...]
>
> Jeg havde håbet, at der var nogle scannere, som kunne klare f.eks Legal
> papir, uden at man skal helt op i A3 størelsen.

Det fantes engang jeg tror det var 9" x 13" - jeg havde en Mustek 4000
scanner. En ordenlig klods! Men det var dengang.

> Det med at sætte billederne sammen bliver nok alternativet, hvilket
program
> bruger du til det?

Jeg bruger PSP7.
Bare du har scannet lige og i samme opløsning er det nemt nok.
Læg billederne i hver sit lag og skub dem på plads.

Klip langs en naturlig linie i billedet - ikke i et frit stykke!

Jeg har lagt forsiden af Yann Arthus-Bertrand's bog i dk binaer.
Billedet er sat sammen hvor floden forsvinder ud af billedet i venstre side
og nogenlunde lige hen til det gule sand og følger den grøn gule grænse over
til hvor å'en er tættest på, og så er det sat sammen i åen.

Det er scannet i en opløsning på ca 8400 x 6700 pixels.
Den høje opløsning gør det nemmere at sætte billedet præcist sammen og så
kan man formindske opløsningen senere.
I mit tilfælde har jeg printet billedet ud på en Epson 2100 A3 printer - og
det er FLOT!
Billedefilen fylder 128 MB på harddisken

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 11-09-03 22:19

"Jens F. Pedersen" <snej@(INGEN-SPAM)post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> scanne nogle gamle papirer, der har en størrelse på ca. 35x22,5 cm.
>
> Den måtte også gerne have mulighed for at kunne scanne negativer/dias, men

Du kan få det du mangler her, men det koster desværre...
http://www.jmt.dk/start.asp
Jeg har købt en scanner til store formater, den kan scanne dias (op til
næsten A3) og det samme med papir.
Deres scannere er af mærket Heidelberg, som jo er kendt fra den grafiske
industri.

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus