Ipx / Ip
Fra : Towli

Dato : 11-09-03 11:52

Hej alle

Jeg kan huske en eller anden engang sagde at Internettet ville være mere
effektivt hvis det var baseret på spx/ipx frem for tcp/ip, da den
førstnævnte bruger mindre overhead, men at man valgte at benytte DOD's
tcp/ip da Novell ejede Spx/ipx.

Er denne påstand rigtig? Ville man i teorien kunne benytte spx/ipx på
Internettet? Hvori består den mindre overhead? Er det evt. fordi ipx's mtu
passer bedre med Ethernet end IP's?

Mange tak for et svar

/Jan

I think perhaps you do not understand. People's whole lives DO pass in front
of their eyes before they die. The process is called "living." Would you
like a prawn? ~Death, The Last Continent by Terry Pratchett

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-09-03 20:13

On Thu, 11 Sep 2003 12:51:34 +0200, "Towli"
<towli@(fjernes)oldboyz.dk> wrote:

> [...]
> effektivt hvis det var baseret på spx/ipx frem for tcp/ip, da den
> førstnævnte bruger mindre overhead, men at man valgte at benytte DOD's

Næ, begge dele er noget halv-sludder.

IPX er ikke som sådan mere effektivt end IP. Og i dag er IP
teknisk set (altså på funktionalitet) langt, langt IPX overlegen.

IP og IPX blev udviklet sideløbende, så der var ikke tale om at
vælge mellem de to protokoller, man valgte anvendelse fremfor
protokol.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Towli

Dato : 12-09-03 16:50

Rgr

Tak for dit svar A
/Jan

> [...]
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel