2 spørgsmål (egen ipadresse/compiler)
Fra : Kåre Rasmussen

Dato : 11-09-03 10:22

Hejsa gruppe

Jeg har to spørgsmål til lidt javaprogrammering.
Jeg vil lave lidt client/server programmering og har fundeet et par gode
forslag på nettet. Dog har jeg brug for at klienten automatisk kan finde
ipadressen for den computer, programmet startes fra, da de folk, der skal
bruge mit program ikke ved så meget om IT og derfor ikke kan smide
ipadressen med som en parameter, når programmet startes.

Derudover ville det være rart, hvis jeg ikke behøves at installere Java på
den enkelte maskine, men derimod kunne compile mit java program til en
..exe-fil. Det mener jeg, at Linux/GNU compileren kan, men findes der en
compiler til windows, der kan gøre noget tilsvarende??

Mvh.
Kåre Rasmussen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-03 10:49

Kåre Rasmussen skrev:

> [...]
>bruge mit program ikke ved så meget om IT og derfor ikke kan smide
>ipadressen med som en parameter, når programmet startes.

Det er jo umuligt. I teorien kan du sætte programmet til at
scanne alle tilgængelige IP-adresser i verden (eller måske en
mindre blok som det kan indsnævres til), men det tager tid.

Hvis derimod den computer som programmet skal køres fra, betjenes
af en kyndig person, kan han tampe klienternes IP-adresser ind i
et array og så starte en session ved at serveren meddeler sit
eget IP-nummer til klienterne.

> [...]
>.exe-fil. Det mener jeg, at Linux/GNU compileren kan, men findes der en
>compiler til windows, der kan gøre noget tilsvarende??

Livet er for kort til at kompilere til hver platform for sig.
Java kører på 'alle computere'.

--
Bertel

Fra : Kåre Rasmussen

Dato : 11-09-03 11:37

[snip]
> [...]
> af en kyndig person, kan han tampe klienternes IP-adresser ind i
> et array og så starte en session ved at serveren meddeler sit
Jeg udtrykt mig vist ikke klart nok. Klienten afvikles på maskinen A med
ipadressen aaa.bbb.ccc.ddd og den ipadressen skal klienten "bare" finde -
med java.lang ligger der en metode, som hedder runtime. Med runtime kan man
finde ud fa, hvor meget ram, installeret på den lokal maskine, samt hvor
meget der er ledigt på et givent tidpunkt - så kan man vel også (på en eller
anden måde) få den lokal ipadresse ved at spørge det rigtig sted.
[snip]

> Livet er for kort til at kompilere til hver platform for sig.
> Java kører på 'alle computere'.

Jeg er fuldstændig enig, men konceptet er, at jeg stikker programmet til en
ikke-IT kyndig person, og vedkommende skal bare kunne kører det, unden at
skulle spekulere på, om der er installeret et JRE lokalt på maskinen.

Mvh.
Kåre Rasmussen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 11-09-03 11:55

In <3f60505a$0$32543$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> "Kåre Rasmussen" <none@none.dk> writes:

> [...]
>meget der er ledigt på et givent tidpunkt - så kan man vel også (på en eller
>anden måde) få den lokal ipadresse ved at spørge det rigtig sted.

Det vil ikke virke med f.x. en NAT-router eller lign. En computer kender i mange
tilfaelde ikke dens egen ekstern adresse.

> [...]
>ikke-IT kyndig person, og vedkommende skal bare kunne kører det, unden at
>skulle spekulere på, om der er installeret et JRE lokalt på maskinen.

Se paa f.x. furthurnet.org, deres software virker uden problemer, selvom de
ikke leverer en exe-file.

/Martin

Fra : Kåre Rasmussen

Dato : 11-09-03 13:03

[snip]
> Se paa f.x. furthurnet.org, deres software virker uden problemer, selvom
de
> ikke leverer en exe-file.
>
> /Martin
Ja - men virker det, hvis du ikke har JRE installeret - det tvivler jeg på

Mvh.
Kåre Rasmussen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 11-09-03 14:56

In <3f606469$0$24712$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> "Kåre Rasmussen" <none@none.dk> writes:

>[snip]
>de

>Ja - men virker det, hvis du ikke har JRE installeret - det tvivler jeg på

De leverer jre med i en sampak.

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-03 14:04

> Det vil ikke virke med f.x. en NAT-router eller lign. En computer kender i
mange
> tilfaelde ikke dens egen ekstern adresse.

Tjoo, DNS systemet blev opfundet netop pga. IP-adresserne begyndte at ændre
sig ofte/oftere. Så din server applikation har vel et domænenavn. Dit
ip-nummer skal så skifte lige så ofte det vil, men det vil være transparent
for dine klienter, idet de bruger dit DNS handle, som naturligvis opdateres
hver gang dit ip-nummer ændres.

SUN Microsystems har faktisk et koncept der skal gøre viden om JRE'er
overflødig - set fra brugerens perspektiv. Løsningen hedder Java Web Start.
(Kræver dog som minimum, at java er installeret én gang, ellers er Java Web
Start ikke på target maskinen).

v/René Nielsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-03 12:10

Kåre Rasmussen skrev:

>Jeg udtrykt mig vist ikke klart nok. Klienten afvikles på maskinen A med
>ipadressen aaa.bbb.ccc.ddd og den ipadressen skal klienten "bare" finde

import java.net.*;

InetAddress <etpraktisknavn> =
InetAddress.getByName("localhost");

Se i hjælpen til "Class InetAddress" om flere sjove muligheder.

--
Bertel

Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 11-09-03 14:51

Du laver jo nok en ServerSocket på din server. Når dens accept() metode
kaldes idet din klient connecter returneres en socket. Så vidt jeg husker
kan man med dens
getInetAddress() metode få fat i klientens ip-addresse.
-Jesper

Fra : Mads Andreasen

Dato : 12-09-03 14:07

Hejsa

"Kåre Rasmussen" <none@none.dk> wrote in message
> [...]
> .exe-fil. Det mener jeg, at Linux/GNU compileren kan, men findes der en
> compiler til windows, der kan gøre noget tilsvarende??

Hvad med et installations program der samtidig smider java på maskinen?
Kig ind forbi www.zerog.com De har en gratis version (fuld funktions dygtig)
af deres installations værktøj. Det kan en masse og fungerer efter min
mening rimelig godt. Det kan lave installationer med eller uden JVM til en
del styresystemer (windows, linux, AIX, hp-ux osv). Jeg har dog kun erfaring
med at lave installationer på windows, men her har jeg prøvet med alle
gængse uden probs (dog ikke de nye .net / 2003 eller hvad de nu hedder).

-Mads