Gaslamper på Amager
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-09-03 17:19

Jeg er født i 1942, og jeg er sikker på jeg som lille dreng har oplevet
lygtemanden med sin lange stang gå op og ned ad Kirkegårdsvej for
at tænde gaslamperne i toppen af lygtepælene.

Eller kan det være noget jeg har fået fortalt? Jeg mener: Hvornår slukkedes
den sidste københavnske gadegaslampe for sidste gang?

Eksisterer der stadig gaslamper på en vis villavej i Klampenborg?

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt / Mails til mig er minus 'men'

Fra : Peter Weis

Dato : 10-09-03 21:42

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> wrote in message
> Jeg er født i 1942, og jeg er sikker på jeg som lille dreng har
oplevet
> lygtemanden med sin lange stang gå op og ned ad Kirkegårdsvej for
> at tænde gaslamperne i toppen af lygtepælene.

Jeg er født i 1958. Og jeg har oplevet det samme som dig, men det var
på teatret til en opførelse af Maskerade.

mvh
Peter

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-09-03 11:22

Jeg skrev bl.a.:

> Eksisterer der stadig gaslamper på en vis villavej i Klampenborg?

Fabritius Allé, hedder den forresten.

Fra : 8sl

Dato : 11-09-03 11:59

"Jørgen Grandt" skrev d. 10-09-03 17:19 dette indlæg :
> [...]
> den sidste københavnske gadegaslampe for sidste gang?
>
> Eksisterer der stadig gaslamper på en vis villavej i Klampenborg?

Hej Jørgen.

Jeg ved ikke hvornår den sidste gaslygte blev slukket i København, men i
1957 var der stadig omkring 5.500 tilbage. Det kan man bl.a. læse her:

http://www.gasmuseet.dk/html/DGF-90.pdf

og her

http://www.gentofte.dk/Nyheder/GentofteLigeNu/042003_april/pdf_042003/GE
K08.pdf

Sidstnævnte side besvarer måske også dit spørgsmål om Klampenborg.

Mvh
Svend-Erik

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 11-09-03 09:57

MsgID: <news:bjnj0e$20g$1@sunsite.dk>
Jørgen Grandt <Unstable@ButOnCable.dk> skrev:

> Jeg er født i 1942, og jeg er sikker på jeg som lille dreng har
> oplevet lygtemanden med sin lange stang ...

Det erindre også jeg.
Der var gaslygter flere steder, bl.a. på Brigadevej.

Antagelig er det sidst i 50-erne de er begyndt at udskifte gasbrænderne med
elektriske pærer. Så sent som i sidste halvdel af 60-erne fandtes endnu
gasdrevne lamper i Københavns indre by. Bl.a. ved Lauridts Betjent overfor
Christiansborg, hvor jeg mener at kunne huske de blev elektrificeret, og at
lygtemanden demed holdt op med at drage forbi taxi-køen i den gryende
morgenstund. (Jeg kørte taxi om natten fra 1965).

--
Poul Erik Jensen - jep@genealog.dk
www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk

Fra : 8sl

Dato : 11-09-03 13:43

"Jørgen Grandt" skrev d. 10-09-03 17:19 dette indlæg :
> Jeg er født i 1942, og jeg er sikker på jeg som lille dreng har
oplevet

Der er åbenbart endnu en "aktiv" gaslygte tilbage i København, kig her:

http://jd.k-nettet.dk/main/photos.asp?mode=viewFull&wid=4075&photo_id=31
205

Mvh
Svend-Erik

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-09-03 14:07

"8sl" skrev:

> oplevet
> >

> Der er åbenbart endnu en "aktiv" gaslygte tilbage i København, kig her:
>
> http://jd.k-nettet.dk/main/photos.asp?mode=viewFull&wid=4075&photo_id=31205

Tak til Svend-Erik og Poul Erik!

Fra : PM

Dato : 12-09-03 11:57

Aktiv og aktiv, den må være slukket så, for siden er sort gggg

Fra : Rikke F. Ravn

Dato : 12-09-03 12:58

"PM" <ps98@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> Aktiv og aktiv, den må være slukket så, for siden er sort gggg

Den virker skam fint - du skal bare have det hele med......

Dvs sidste del af linket skal være:
&photo_id=31205

mvh
Rikke F. Ravn

> [...]