Bedre end GPS og peberspray
Fra : Bo Warming

Dato : 10-09-03 16:12

Bedre end GPS og peberspray

Når en kåd ung mand lægger sin fulde vægt på gelænderet til rulletrappen i
metroen, skal vægtsensor i gelænderet udløse alarm og evt stoppe
rulletrappen, og kamera og spotlight rettes mod stedet og evt dæmpes andet
lys, så personen bliver til grin, i stedet for at falde ned.

Når pigen bliver angrebet af voldtægtsforbrydere skal hun trykke på dims hun
har i lommen, og den sender radiobølge til satelit og satelit sender til
både politi og til mobiltelefon for de hundred mænd der bor nærmest og har
tilmeldt sig som "potentiel helt", og disse mænd griber deres baseballbat og
løber hed og frelser den angrebne.

Stor bøde for falsk alarm.

Også røgalarmer, som idag er almindelige og kun koster cirka enkrone at
producere, skal gå på satelit, og satelit skal sørge for at brev afsendes
hvis alarm-sensor ikke er på plads og virker. Månedlig afsender alarm en
test-impuls til satelit, og modtages den ikke, så varskoes.

GPS er ikke nær så præcist som en pejling af radiobølge fra satelit.

Peberspray er ikke altid så godt som alarm der skaffer assistance

Der bør nytænkes om at sætte folk i gabestok i medier, på internet, på
plakater i metro, hvis de har opført sig asocialt. Ingen kan lide at være
til grin . Elektronik er langt billigere end arkitektoniske løsninger.

Og hvis Danmark er tidligt ude med noget modigt og klogt, så kan vi sælge
det til resten af verden.

Unge mænd der er idømt dummegbøde skal også have en radioalarm, så rockerne
vænner sig til at de ikke straffrit kan angribe.

DDR skabte mindre allergi end de rige vesttyskere

Ved en biologi-forelæsning på universitetet idag, oplystes at da jerntæppet
faldt, var man nysgerrig om hvor meget slemmere allergi-ramte de stakkels
brunkulsforurenede , fattige østtyskere var.

Undersøgelsen der sammenlignede regionerne viste stik modsat - der var
mindre allergi hos østtyskerne.

Der er meget hysteri og anden psykosomatik i allergi. Det handler jo om at v
ort immunforsvar bekæmper sig selv - måske pga selvhad og
ekspertafhængighed.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Torben Simonsen

Dato : 10-09-03 16:57

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> writes:

> GPS er ikke nær så præcist som en pejling af radiobølge fra satelit.

Virkelig? Hvilken pejlemetode vil du bruge?

COSPAS/SARSAT-satellitterne anvendes til at opdage og stedfæste
nødsendere (såkaldte ELT - Emergency Locator Transmitter) i havarerede
fly. Stedbestemmelsen kan så vidt jeg husker kun ske med en præcision
på omkring 10-20 km.

Der findes så en forbedret udgave af ELT'erne, som i det signal de
udsender ved havari, inkluderer den sidst kendte GPS-bestemte position.
Herved forøges præcisionen til normal GPS-præcision, men det skyldes
ikke pejling fra SARSAT-satellitten.

--
-- Torben.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-09-03 17:46

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message

> [...]
> udsender ved havari, inkluderer den sidst kendte GPS-bestemte position.
> Herved forøges præcisionen til normal GPS-præcision, men det skyldes

Signalstøjforholdet spiller ind, men det er næppe svært at komme ned på en
meter, altså radiobølgelængden som nøjagtighed.

Antennen bestående af satelitter på lang afstand er jo formidabel

Fra : Torben Simonsen

Dato : 10-09-03 19:51

> [...]

> meter, altså radiobølgelængden som nøjagtighed.
>
> Antennen bestående af satelitter på lang afstand er jo formidabel

Underligt at man ikke allerede har udviklet et pejlesystem med denne
præcision til at finde flyenes ELT-sendere, når det nu er så nemt.

--
-- Torben.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-09-03 21:14

> Underligt at man ikke allerede har udviklet et pejlesystem med denne
> præcision til at finde flyenes ELT-sendere, når det nu er så nemt.

Mine formodninger har jeg fra Rene Brink, søn af min klassekammerat der ejer
Brinck Elektronik.

Han er dygtig eleltronik-tekniker og kan træffes på 33111570 i
arbejdstiden.(evt 33911570)

Han begrunder dem overbevisende , men du og han taler nok bedre samme sprog
end du og jeg, så ring (udenfor arbejdstiden har han 3532928) og gengiv så
her, hvis han tager fejl.

Vedr min hovedpointie udi anvendt fysik, er pejlings-detaljen ikke central.

Fra : LR

Dato : 11-09-03 01:36

> Virkelig? Hvilken pejlemetode vil du bruge?

Naaarj! Nu begynder det igen!

Lasse

Fra : Qrt

Dato : 10-09-03 17:34

On Wed, 10 Sep 2003 17:12:10 +0200, "Bo Warming"
<ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:
>rulletrappen, og kamera og spotlight rettes mod stedet og evt dæmpes andet
>lys, så personen bliver til grin, i stedet for at falde ned.

Vi oplever til stadighed personer der - til trods for at de bliver til
grin - har et uslukkeligt behov for at promovere sig selv og deres til
tider afsporede idéer

Qrt

Fra : Peter Weis

Dato : 10-09-03 21:40

"Qrt" <okilikethembig@hotmail.com> wrote in message

> [...]
til
> grin - har et uslukkeligt behov for at promovere sig selv og deres

Bo Warming havde, i en anden gruppe, nogle interessante overvejelser
om klommunikation, i anledning af en ironisk pointe som han gik galt i
byen af. Det kunne vare interessant om han også kunne vande disse
overvejelser indad, og justere sin meddelelsesform i retning af noget
der også er forståeligt for andre.

mvh
Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-09-03 07:03

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> GPS er ikke nær så præcist som en pejling af radiobølge fra satelit.

GPS er pejling af radiobølge fra sattelit.

--
mvh/rg. Christian

Fra : ML-78

Dato : 11-09-03 12:01

> GPS er pejling af radiobølge fra sattelit.

Man pejler ikke noget med GPS, man modtager bare et signal, der indeholder den
relevante information.

ML-78

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 11-09-03 12:14

> Man pejler ikke noget med GPS, man modtager bare et signal, der indeholder
den
> relevante information.

Det er nu ikke rigtigt. Du modtager ikke et signal fra gps-sateliterne som
fortæller dig hvor du er. Du modtager signaler fra en række satelitter som
du så kan bruge til at beregne hvor du er.

Fra : ML-78

Dato : 11-09-03 12:22

> den
>
> Det er nu ikke rigtigt. Du modtager ikke et signal fra gps-sateliterne som
> fortæller dig hvor du er.

Det skrev jeg heller ikke.

> Du modtager signaler fra en række satelitter som
> du så kan bruge til at beregne hvor du er.

Ja, og det er det jeg mener med "den relevante information". Satellitterne ved
selvfølgelig ikke hvor modtageren befinder sig, kun deres egen position.

ML-78

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-03 12:25

ML-78 skrev:

>Ja, og det er det jeg mener med "den relevante information". Satellitterne ved
>selvfølgelig ikke hvor modtageren befinder sig, kun deres egen position.

En beregning ud fra signaler fra sendere med kendte positioner
kaldes en pejling.

--
Bertel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-09-03 12:46

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

Satellitterne ved

> En beregning ud fra signaler fra sendere med kendte positioner
> kaldes en pejling.

Og derfor er GPS også pejling af radiobølge fra satellit

--
mvh/rg. Christian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-03 14:05

Christian B. Andresen skrev:

>Og derfor er GPS også pejling af radiobølge fra satellit

Just præcis.

--
Bertel

Fra : Torben Simonsen

Dato : 12-09-03 01:32

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Just præcis.

I traditionel sprogbrug inden for navigation er pejling altså noget
med at bestemme *retningen* man modtager et eller flere signaler
fra. Derfor er jeg ikke helt glad for at bruge ordet pejling om det,
der foregår i en GPS-modtager.

--
-- Torben.

Fra : Carsten Holck

Dato : 15-09-03 12:08

Torben Simonsen wrote:

> [...]
> med at bestemme *retningen* man modtager et eller flere signaler
> fra. Derfor er jeg ikke helt glad for at bruge ordet pejling om det,
Fornuftigt, det er heller ikke det (pejling) der foregår i en GPS modtager.
GPS systemet virker ved tidsmålinger, og kan ikke bruges til at bestemme
retninger kun positioner. (og tider)

se evt http://electronics.howstuffworks.com/gps1.htm
http://vancouver-webpages.com/peter/gpswork.txt
http://www.gpsy.com/gpsinfo/

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : ML-78

Dato : 11-09-03 14:14

> Og derfor er GPS også pejling af radiobølge fra satellit

Man pejler ikke radiobølgerne, de modtages bare. Hvis man kan tale om pejling i
forbindelse med GPS, så er det modtageren, der pejler sig selv.

ML-78

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-09-03 07:42

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote in message

> Man pejler ikke radiobølgerne, de modtages bare. Hvis man kan tale om
pejling i
> forbindelse med GPS, så er det modtageren, der pejler sig selv.

Pejlingen består i at man ved hvorfra signalerne kommer da satelliterne
fortæller det. Så er det "simpel" trigonometri.

--
mvh/rg. Christian