Kundedatabase - flere records med samme or~
Fra : Thomas

Dato : 10-09-03 15:58

Jeg går med nogle planer om at designe en form for kundedatabase,
der skal indeholde normale stamoplysninger over kunderne.
Endvidere er det så planen, at denne kundetabel skal relateres
til en ordretabel - altså noger i retning af kundeId til ordreId.

Dette er umiddelbart ikke noget problem hvis der kun bestilles én
ting til hver ordre, men i tilfælde af, at en kunde har flere
varer på én ordre og disse skal udskrives på en faktura med
fek,s. antal varer i en given kategori via en løkke - bliver man
vel nødt til at gøre noget i retning af:

Udskriv alle records, der har ordreId=OrdreId hvor kunde=KundeId
bliver man umiddelbart nødt til at have flere records med samme
ordreId?

Er der en nemmere/bedre måde at gøre dette på, da det måske vil
blive meget uoverskueligt?

I tilfælde af at én af varerne i ordren er en mere permanent
service, der skal faktureres igen efter en given periode vil det
også blive svært at adskille dette på den givne ordre.

Ved ikke om jeg har formuleret dette godt nok, men håber på at
nogen kan komme med et par gode råd til opbygning af en sådan
database - måske så man kommer omkring dette dilemma.

På forhånd tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dcasso

Dato : 10-09-03 17:41

On Wed, 10 Sep 2003 14:57:35 +0000 (UTC), Thomas <thomas@nexoenet.dk>
wrote:

> [...]
>ordreId?
>
>Er der en nemmere/bedre måde at gøre dette på, da det måske vil

Den måde jeg plejer at bruge er

Ordre-tabellen:
Ordreid, kundeid, dato

Ordrepart-tabellen:
Ordrepartid, ordreid, vareid, antal

Flere ordreparter (som så er den enkelte type vare) til en ordre.

Hjælper dette

mvh
Dennis

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-09-03 22:01

Dcasso wrote:

> Flere ordreparter (som så er den enkelte type vare) til en ordre.

Evt kan man tillade at man bestiller den samme vare flere gange på den samme
ordre
Kommer jo lidt an på hvor lang tid ordren ligger uden at blive afsluttet og
man har prissving

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Thomas

Dato : 11-09-03 15:14

Tak til jer begge for input.
I har været en stor hjælp til det videre arbejde.

Med venlig hilsen
Thomas

Fra : Tom Jensen

Dato : 10-09-03 18:17

"Thomas"
> [...]
> ordreId?
>
> Er der en nemmere/bedre måde at gøre dette på, da det måske vil

Løsningen hedder datamodellering og hører hjemme under databaser.
Men alligevel - du har kunde og du har varer. En kunde kan købe flere
varer og en vare kan købes af flere kunder. Relationen mellem kunde og
vare er altså mange-til-mange. Det er der ikke umiddelbart nogle databaser
som jeg kender der kan håndtere. Løsningen er at lave en "mellem tabel"
f. eks. har du:

tblVare
VareID (PK)
VareNavn
Pris
--- og alle de andre ting der handler om vare og kun vare

tblKunde
KundeID (PK)
KundeNavn
Adresse
--- og alle de andre ting der handler om kunde og kun kunde

tblKunde_Vare
KundeID (FK)
VareID (FK)
Antal
FakturaNr
--- denne tabel handler om hvert eneste køb. Hvem har købt hvor mange
af hvad.

Jeg har lavet et lille eksempel på sådan en butik som du
kan hente ganske gratis fra min side. Hvis du har spørgsmål
til selve opbygningen af databasen så brug den rette gruppe
hvis du f. eks vil bruge Access så hedder den: dk.edb.database.ms-access

Tom Jensen
FF Soft
www.ffsoft.dk