Shuttle XPC problem
Fra : Thomas Rokamp

Dato : 10-09-03 08:43

Hejsa!

Jeg har netop anskaffet mig en Shuttle XPC (meget lille computer), og
installeret en Thunderbird 1000@133 i den.

Problemet er at den er ustabil og boot'er spontant - typisk ved belastning
(varme?).

På shuttle's hjemmeside står, at bundkortet (FX41) understøtter min CPU ved
BOM13 eller nyere. BOM er vidst nok versionen af bundkortet. Jeg har
desværre ikke undersøgt BOM-nummeret, eftersom jeg først lige har fundet ud
af hvordan man aflæser BOM nummeret...

Men hvordan ville bundkortet (pc'en) opføre sig, hvis CPU'en IKKE var
understøttet? Kunne man forestille sig noget i stil med de problemer jeg har
eller ville PC'en slet ikke starte op?

Jeg har foreløbigt tvunget bundkortet til at køre 100MHz, hvilket giver en
hastighed på 750MHz. Jeg vil se om det hjælper.

Jeg ville blot høre andres erfaringer/meninger, inden jeg kaster mig ud i at
købe anden CPU.

Mvh.
Thomas Rokamp

XFUT: dk.edb.hardware.bundkort

Fra : JK

Dato : 10-09-03 09:16

On Wed, 10 Sep 2003 09:42:33 +0200, "Thomas Rokamp" <nospam@crax.dk>
wrote:

> [...]
>BOM13 eller nyere. BOM er vidst nok versionen af bundkortet. Jeg har
>desværre ikke undersøgt BOM-nummeret, eftersom jeg først lige har fundet ud

http://us.shuttle.com/product_mini.asp

omtaler ikke FX41.

Men jo, nu fandt jeg det:
http://us.shuttle.com/specs_access.asp?pro_id=285

Er du sikker på at køleren er rigtigt monteret ?

Den hjemmeside virker jammerligt dårlig for mig at se.

Så jeg kan ikke se, hvad max cpu er. Men det skulle vel være muligt at
montere en 2400+.

Jeg synes ikke, der er meget ide i at skifte cpu. Det skal da virke
med din cpu.
En 2400+ genererer da ikke mindre varme end din.

Prøv at installere et cpu monitor program og overvåg cpu temperatur.
60 grader er OK. Dvs. 50 grader idle og 60 fuld load. Men er den
varmere end det, så kan det nok give problemer.

Iøvrigt står temperaturen i bios, under PC Health.

hilsen

John

Fra : Thomas Rokamp

Dato : 10-09-03 09:23

> [...]
> varmere end det, så kan det nok give problemer.
>
> Iøvrigt står temperaturen i bios, under PC Health.

På denne side står, at jeg skal have bundkort BOM13 eller nyere... Sjovt nok
står der ikke noget om min nuværende situation, altså 750@100, skulle være
undersøttet...
http://www.shuttle.com/share/fae/hq/faq/sff/support%20lists/SK41support.PDF

Jeg checker BOM nummeret ligeså snart jeg kommer hjem...

Det passer typisk med, at når maskinen skal til at sætte blæseren på
niveau2, altså når man når op over ex. 48gr, så kan den crashe. Men gør det
ikke hver gang.

Jeg har hørt, at nogle ram passer dårligt sammen med XPC. Er der nogen
rigtig god måde at teste dette af på?

Mvh.
Thomas Rokamp

Fra : JK

Dato : 10-09-03 09:17

wrote:

> [...]
>hastighed på 750MHz. Jeg vil se om det hjælper.
>
>Jeg ville blot høre andres erfaringer/meninger, inden jeg kaster mig ud i at

Vi læser da alle grupperne !

JK

Fra : Thomas Rokamp

Dato : 10-09-03 09:21

> Vi læser da alle grupperne !
>
> JK

Heh... sorry ;)

Fra : Peter Bo Nielsen

Dato : 10-09-03 09:47

Hejsa Thomas

jeg har en Shuttle SN 45 G

den kører unden problemer XP3200 med en Barton XP 2500 CPU.
i bios siger den ca 47-48 grader i idle..

Hvor varm bliver din ??

har du den lille kobber ring på din cpu inden du mont køler ?

er der liv i blæseren ?

MVH

Peter

Fra : Thomas Rokamp

Dato : 10-09-03 10:02

> jeg har en Shuttle SN 45 G
>
> den kører unden problemer XP3200 med en Barton XP 2500 CPU.
> i bios siger den ca 47-48 grader i idle..
>
> Hvor varm bliver din ??

Det højeste jeg har set den på er 49gr.

> har du den lille kobber ring på din cpu inden du mont køler ?

Hvis du mener coppershim (lille plade), så ja

> er der liv i blæseren ?
Ja mon ikke - den larmer rigtig meget i starten og sætter så farten ned.
Ved 48gr (som sat i bios) sætter den fart på og tager fart af hvert 5.
sekund ca. Så den registrerer at cpu'en har "normal" temp igen ret hurtigt.
Det er i øvrigt typisk på dette tidspunkt at en rebooter og viser kortvarigt
den berømte blå skærm.
Jeg kan ikke nå at se hvad der står, men en enkelt gang har den startet op
direkte i en blå skærm, hvor der var noget med reservation af IRQ'er til PCI
enheder. Har ikke fået den mere... Kun ved spontan reboot.

Det ville være lækkert med en test-cpu for at se om det er der problemet
ligger. Ellers må jeg hjem og finde BOM nummeret... Jeg tror ikke det er en
cpu-køler fejl, da temp. ikke bliver vildt høj.

Mvh.
Thomas Rokamp

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-09-03 12:28

> [...]
en
> cpu-køler fejl, da temp. ikke bliver vildt høj.

Er du nu helt sikker på, at køleren ikke er vendt 180 grader forkert?
Føleren vil ikke registrere en varmestigning, fordi det går så hurtigt.

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fra : Thomas Rokamp

Dato : 10-09-03 14:27

> Er du nu helt sikker på, at køleren ikke er vendt 180 grader forkert?
> Føleren vil ikke registrere en varmestigning, fordi det går så hurtigt.

Ja - Shuttle har deres specielle I.C.E. køle system, som består af en
køleblok på CPU'en, 4 heat-pipes fra blokken til en "radiator" og derpå en
blæser. Den kan ikke vendes forkert, da det hele sidder sammen i ét stort
stykke.

PC'en kører også fint i måske 15-30 min. før den brager ned. Og det gør den
typisk ved belastning...

Mvh.
Thomas Rokamp

Fra : Thomas Rokamp

Dato : 10-09-03 16:13

> [...]
en
> cpu-køler fejl, da temp. ikke bliver vildt høj.

Så fandt jeg BOM nummeret... Det er 12, så jeg er lige én version bagud i
forhold til kompatibilit af min CPU :(

Så det ser ud til, at jeg må ud og finde en nyere CPU for at køre på fuld
omdrejning...

Mvh.
Thomas Rokamp

Fra : Olsen

Dato : 10-09-03 10:35

Det er måske dine RAM som bliver for varme og crasher ved de 133mhx, eller
dit bundkort som er ustabil. Det er muligvis RAM'en hvis det kører fint ved
100mhz. Du kan checke cpu temperaturen i bios eller programmet aida mfl..
Den skulle helst ligge mellem 37-49c°.

Mvh Kaja