Inkludering af en funktion - ken når den s~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-03 07:43

Hej alle

Jeg vil lægge min offentlige adresse ét sted og så linke til den
fra alle de sider hvor der er brug for det.

Jeg kan sagtens løse problemet med at inkludere en funktion og så
kalde den på den relevante plads.

Men jeg tænkte på om det kunne lade sig gøre uden at inkludere
før der faktisk er brug for det?

Nu:
   include [fjernsystem]funktioner.php
   print "Blablabla".mailadresse()."blablabla".

Er dette muligt uden en include:
   print "Blablabla".[fjernsystem]mailadresse()."blablabla".

--
Bertel

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 10-09-03 09:01

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg vil lægge min offentlige adresse ét sted og så linke til den
> fra alle de sider hvor der er brug for det.
> Men jeg tænkte på om det kunne lade sig gøre uden at inkludere
> før der faktisk er brug for det?

Øhm, hvordan skal den så vide hvor funktionen findes?

Men du kan i lokalsystem/funktioner.php lave en funktion der ikke gør
andet end at require_once'e din fil på fjernsystemet og køre den.. ?

function mailadresse(){
require_once('http://bertels.email.adresse.dk/mailfunc.php');
return DoTheMailThing();
}

   print "Blablabla".mailadresse()."blablabla".

Ville så virke..

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-03 10:36

Nezar Nielsen skrev:

>Øhm, hvordan skal den så vide hvor funktionen findes?

Jeg spørger om der findes en syntaks a la:

print
"Blablabla".http://lundhansen.dk/include/funktioner.mailadresse()."blablabla".

>Men du kan i lokalsystem/funktioner.php lave en funktion der ikke gør
>andet end at require_once'e din fil på fjernsystemet og køre den.. ?

Tanken var at hvis mailadressen slet ikke skulle bruges, skulle
den heller ikke hentes.

Nu vil jeg så også gerne spørge om include_once():

Når mit skelet ser sådan ud:

include("funktioner.php");
[Opbyg HTML - start]
include($content);
[Opbyg mere HTML]
print mailadresse();
[Opbyg HTML - slut]

Vil det så være en fordel at bruge include_once() i stedet for?
Begge steder? (der er mange sider med hvert sit indhold).

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-09-03 15:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg spørger om der findes en syntaks a la:
>
> print
> "Blablabla".http://lundhansen.dk/include/funktioner.mailadresse()."blablabla".

tjah - det kan komme til at ligne med fopen() ?

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-09-03 21:41

On Wed, 10 Sep 2003 11:35:31 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>
>Vil det så være en fordel at bruge include_once() i stedet for?
>Begge steder? (der er mange sider med hvert sit indhold).

Den eneste forskel på include() og include_once() er at include_once()
selv tjekker om filen allerede er blevet include't. På den måde undgår
man fejl ala 'Function is already defined' hvis man f.eks definerer en
funktion i den fil man inkluderer.

Hvis du er sikker på at du ikke kunne komme til at inkludere den samme
fil flere gange, så er der ingen grund til at ændre noget.

Selv bruger jeg næsten altid include_once(). Bare for en sikkerheds
skyld.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-03 22:49

Mads Lie Jensen skrev:

>Selv bruger jeg næsten altid include_once(). Bare for en sikkerheds
>skyld.

Hvorfor ikke bare lave include() så den kun includer once?

--
Bertel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-09-03 08:28

On Sat, 13 Sep 2003 23:48:40 +0200, Bertel Lund Hansen

>Hvorfor ikke bare lave include() så den kun includer once?

Man kan vel godt tænke sig en situation hvor den samme fil skal
indsættes mange gange. Hvis man f.eks bruger den til at indsætte en
bestemt stump html som kan optræde flere gange. Og det er den helt
sikkert blevet brugt til mange gange i tidens løb, så hvis man ændrer
den vil massevis af phpsider gå i stykker.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-03 09:37

Mads Lie Jensen skrev:

>Man kan vel godt tænke sig en situation hvor den samme fil skal
>indsættes mange gange. Hvis man f.eks bruger den til at indsætte en
>bestemt stump html som kan optræde flere gange.

Nå ja, selvfølgelig. Jeg tænke på inkludering af funktioner da
jeg spurgte.

--
Bertel