ultralyd og/eller fotoceller?
Fra : Bo Warming

Dato : 10-09-03 06:43

Hjælp at forbedre dette forslag

Metro-sikkerhed er nem

Uden synlig forringelse af metro-skønhed kan man hindre, at nogen læner sig
mere end 10 cm ud over rulletrappe-gelænder.

Infrarød/fotocelle-"barriere" kan få rulletrappen til at stoppe, hvis nogen
møver sin krop længere ud over gelænderet.

Først når medtrafikanter på rulletrappen har overtalt selvmordskandidaten
til at holde sit tyngdepunkt inde over trappetrinene, starter mekanikken
igen.

Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000

Fra : martin

Dato : 10-09-03 10:46

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> [...]
> til at holde sit tyngdepunkt inde over trappetrinene, starter mekanikken

Du er SÅ dum og latterlig.

hvis man står lænet udover, og rulletrappen stopper, vil man jo få en lille
ryk fremad,
som så vil betyde at ens stytte punkt (gelænderet) vil blive lavere.
Og så ryger man først udover kanten. Men jeg håber da at du selv vil teste
den
sikkerheds anordning....

( så kunne man måske slippe for dit Bavl. )

Martin

Fra : LR

Dato : 10-09-03 11:33

> Infrarød/fotocelle-"barriere" kan få rulletrappen til at stoppe, hvis
nogen
> møver sin krop længere ud over gelænderet.

Egentlig en god ide. Det med rykket (martins indlæg) er jo bare et spørgsmål
om at lade den stoppe blidt nok.

Mvh,

Lasse

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-09-03 12:22

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> [...]
nogen
> møver sin krop længere ud over gelænderet.

Det forhindrer da ikke nogen i at læne sig ud eller ligefrem falde/springe
ud. Det er jo ikke rulletrappens bevægelse, der er farlig i denne
sammenhæng.

--
-Jens B.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-09-03 13:18

Jens Bruun wrote:

> Det forhindrer da ikke nogen i at læne sig ud eller ligefrem falde/springe
> ud. Det er jo ikke rulletrappens bevægelse, der er farlig i denne
> sammenhæng.

Men de dødsfald der har fundet sted, har ikke skyldtes selvmord, men
[selvforskyldte] ulykker.

Jeg hørte en der mente at det var det ryk der kommer når rulletrapperne
går i gang efter at have stået stille i »energisparetilstand«, der fik
meget bedøvede mennesker til at falde ud over gelænderet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-09-03 13:32

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> Men de dødsfald der har fundet sted, har ikke skyldtes selvmord, men
> [selvforskyldte] ulykker.

Et stop af rulletrappen havde ikke forhindret de to dødsfald.

> Jeg hørte en der mente at det var det ryk der kommer når rulletrapperne
> går i gang efter at have stået stille i »energisparetilstand«, der fik
> meget bedøvede mennesker til at falde ud over gelænderet.

Tja, dagligdagens mange små tildragelser er jo at regne som rene dødsfælder

--
-Jens B.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-09-03 14:04

Jens Bruun wrote:

> Tja, dagligdagens mange små tildragelser er jo at regne som rene
> dødsfælder

Under alle omstændigheder skal man være overordentlig dumsmart og/eller
overordentlig narkobedøvet for at ryge ud over de gelændere.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 10-09-03 13:18

> Det forhindrer da ikke nogen i at læne sig ud eller ligefrem falde/springe
> ud. Det er jo ikke rulletrappens bevægelse, der er farlig i denne
> sammenhæng.

Næ, men det gør en opmærksom på at man skal få næsen indenbords igen. Ellers
skal de andre folk på trappen nok skule surt.
Dem der falder af gør det vel ikke fordi de absolut vil hænge ud over
kanten.. de tænker bare ikke over hvad de gør.

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-09-03 13:44

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse

> Næ, men det gør en opmærksom på at man skal få næsen indenbords igen.
Ellers
> skal de andre folk på trappen nok skule surt.

Du mener, at det får den fulde unge mand til straks at stoppe med at
balancere på gelænderet? Jeg tror, det er totalt underordnet.

> Dem der falder af gør det vel ikke fordi de absolut vil hænge ud over
> kanten.. de tænker bare ikke over hvad de gør.

Ja, netop. Hvorfor skulle et stop af rulletrappen eller medpassageres gode
råd så pludselig få dem på bedre tanker? Faktisk kan man da snildt forudsé,
at den foreslåede automatik netop kan få disse fulde unge mænd til -
bevidst - at fremprovokere et stop af rulletrappen.

--
-Jens B.

Fra : LR

Dato : 10-09-03 13:20

> Det forhindrer da ikke nogen i at læne sig ud eller ligefrem falde/springe
> ud. Det er jo ikke rulletrappens bevægelse, der er farlig i denne
> sammenhæng.

Prøv at tænk tanken til ende.

En 17-årig sætter sig på gelænderet påvej ned. Ruletrappen stopper. Hvad gør
han nu? Tror du han vil blive siddende bare til pynt?

Mvh,

Lasse

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-09-03 13:47

"LR" <mr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En 17-årig sætter sig på gelænderet påvej ned. Ruletrappen stopper. Hvad
gør
> han nu? Tror du han vil blive siddende bare til pynt?

Nej, han tipper i sin fuldskab til den ene eller anden side, ganske som det
er sket to gange tidligere Bortset fra det, så mener jeg da, at det
sidste dødsfald ikke skyldtes et fald ud over siden, men derimod et fald
nedad trapperne.

--
-Jens B.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-09-03 15:23

> [...]
> gør
>
> Nej, han tipper i sin fuldskab til den ene eller anden side, ganske som

Engang i 1965 søgte en fuld studerende at køre i bus uden billet.
Dengang havde man billetering ved indgang til S-toge og så skrapt på snyd,
så buschaføren sagde i højtaleren at han ikke ville køre videre før snyderen
havde betalt eller forladt bussen.

Gruppepres var vidunderligt - vi kom hurtigt i kørsel igen, han betalte.

Måske fotocelleautomatik der stopper hvis man ikke holder armene indenfor
gelænder+10 centimeter
kan meget gerne udbygges med
alarm og
spotlight
og _fotografering_,
og narrehatten der leger akrobat og stopper rulletrappen kommer næste dag i
gabestok i alle landets aviser og i TV.
Det gør nas.

NB Jeg mente i trådstartoverskrift ikke ultralyd men infrarød -
.. sensorer der fornemmer levende væv er måske bedre end lysstråle og
fotocelle, til at konstatere uregelmæssigheder med kroppe der rager for
meget ud over gelænderet.

"Diskretion" er myndighederne vilde med, så de nænner nok ikke at lade
fjolser blive udstillet, a la TV3-programmet "Dummere end politiet tillader"
Men at sætte op på stationerne masser af fotografier af drukkenbolde der
teede sig tosset, ville være god moderne gabestok, og det er ikke så synd
for fjolserne at blive leet af, som at dø.

Når de berusede netop balancerer på metroer, må det være fordi noget nyt med
MANGE mennesker er godt sted at optræde - stort publikum ser deres
akrobatik.

At myndighederne ikke nænner at udstille asociale, er et stort problem, både
vedr butikstyve, dårlige betalere og hårde kriminelle - alt kan stoppes i
starten og få ting gør så ondt som latter.

"Latterlighed er en større skændsel end skam.Duc de La Rochefoucauld

"Vil du", sagde Merkur, "vil du have ungdom, eller skønhed, eller magt,
eller et langt liv, eller den skønneste pige, eller en anden herlighed af de
mange, vi har i kramkisten, så vælg, men kun én ting. "Jeg var et øjeblik
rådvild, derpå henvendte jeg mig til guderne således: Højstærede samtidige,
jeg vælger én ting: at jeg altid må have latteren på min side. Søren
Kierkegaard

Fra : Qrt

Dato : 10-09-03 15:46

On Wed, 10 Sep 2003 07:43:18 +0200, "Bo Warming"
> [...]

>til at holde sit tyngdepunkt inde over trappetrinene, starter mekanikken

Dårligt forslag. Der vil opstå mange stop af rulletrappen som følge af
tilfældige bevægelser, hvor "synderen" ikke er klar over at det er ham
der er skyld i stoppet, samt bevist tilsigtede stop udløst af
"autonome provokatører" der ikke er inden for pædagogisk rækkevidde,
og som blot er ude på at gøre sig bemærket. Sidstnævnte opleves
desværre til stadighed flere steder i dag.

Qrt