Militærhistorie hjælp til bøger/links m.m.
Fra : Genfinder

Dato : 09-09-03 20:57

Hej NG

Jeg arbejder p.t. med lægsruller... det er spændende arbejde... men jeg
kunne godt tænke mig, om der er nogen, der kunne give mig ideer til hvordan
jeg får styr på alle de betegner på divser batailloner, Infanterier med
diverse numre m.m. som der bliver oplyst i lægsrullerne...

Jeg forestiller mig et eller andet opslagsværk, hvor jeg systematisk kan slå
"det" op, se hvor i landet de har holdt til (det ved jeg selvfølgelig
nogenlunde ud fra lægd-nr) eller hvor længe disse batailloner, Infanterier
m.m. har eksisteret... (håber I forstår mit spørgsmål, for jeg har ingen
viden omkring emnet) http://www.milhist.dk har jeg pløjet igennem, men synes
ikke rigtig det er det, jeg leder efter

Venlig hilsen
Jeannie

Fra : Hugh Watkins

Dato : 09-09-03 22:08

"Genfinder" <genfinder@hotmail.com> wrote in message news:bjlb2t$4rl$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> m.m. har eksisteret... (håber I forstår mit spørgsmål, for jeg har ingen

Arkiveskaberen har lavede et register
og hvis det eksistere det ligge i Rigsarkiv

RA har nogne hefte at forklar sogn tal

Kastellets biblkiotek er også verdi at snakke med om militair organisation

Kongen er på toppen

også lag under lag til den meni

Pyramid

command cahin

Hugh W

--
http://hughw36.blogspot.com GENEALOGE
http://jorvik.blogspot.com Viking

Fra : Jean Seeberg

Dato : 09-09-03 23:14

Hej Jeannie.

Prøv at læse på: http://www.sa.dk/ra/salgservice/foldere/stambog.htm
det kan måske give nogle svar ang.

Hilsen Jean

Fra : dannebrog

Dato : 12-09-03 12:29

På Rigsarkivet i Kbhvn findes i lægdsrulle-registraturens sognefortegnsel
(det blå bind) en lang liste over militære forkortelser i henhold til
forordning af vistnok 1893. Før det år svinger forkortelserne meget.

Ligeledes findes på Rigsarkivet et ringbind med opversigt over de danske
hærenheders garnisonering, d.v.s. hvor de var i forlægning, fra 1720 ff.

Og oversigter over udviklingen i hærenhedernes navne findes også på
Rigsarkivet.

M.v.h.

Ulrich Alster Klug

--