Hente data
Fra : Søren

Dato : 09-09-03 20:33

Jeg skal hente data fra en MySQL tabel og indsætte det i en tabel på en
hjemmeside. I tabellen hentes data ud hvor type = s og indsættes i en
tabel og derefter hentes data ud hvor type = w og indsættes i sin egen
tabel. Jeg kunne godt tænke mig kun at lave eet kald til databasen og så
indsætte data i tabeller alt efter hvilken type, data tilhører. Den
kode, jeg har lavet indtil nu, og som fungere, kan ses på

http://www.nyolo.dk/kode.txt

men jeg kunne godt tænke mig, at der kun skulle laves eet kald til
databasen hvor alt data hentes ud og placees i de rigtige tabeller. Er
der nogen i NG, der kan fortælle mig hvordan det gøres ?

/Søren

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 11-09-03 09:51

"Søren" <sorenh@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> databasen hvor alt data hentes ud og placees i de rigtige tabeller. Er
> der nogen i NG, der kan fortælle mig hvordan det gøres ?

Du kan vel bare lave et kald hvor du henter alle data ud og så derefter får
php til at sortere dataene ud i to array's.
Dette kan jo gøres rimeligt simpelt med en if sætning. Se følgende
pseudokode:

$result = mysql_query("SELECT * FROM link")
or trigger_error(mysql_error());

while ($row = mysql_fetch_array($result))
{
if($row['type']=='s')
indsæt i s array;
else
indsæt i w array;
}

Udskriv s array i tabel;

Udskriv w array i tabel;

Mvh.

Mikkel Andreasen

Fra : Benny Nissen

Dato : 11-09-03 10:11

"Mikkel Andreasen" <news@mikkel-andreasen.com> skrev i en meddelelse

> Du kan vel bare lave et kald hvor du henter alle data ud og så derefter
får
> php til at sortere dataene ud i to array's.

Det vil virke fint, men hvorfor skulle man gøre det ?
Lad da SQL klare det den er god til, bl.a. vælge de data man skal bruge og
ikke en masse andet.

> while ($row = mysql_fetch_array($result))
> {
> if($row['type']=='s')
> indsæt i s array;
> else
> indsæt i w array;
> }

Forestil dig, at der er 100000 rækker i tabellen. De 4 af dem er type s og
de 6 af dem er type w. Resten er af en anden type.
Ovenstående php-script vil stadig loope 100000 gange, til ingen verdens
nytte.
Resultatet er stadig kun 10 rækker, men der spildes en masse tid med at
loope igennem + der hentes enorme mængder data med select *, som blot fylder
op i hukommelsen på serveren (= unødig belastning).

--
Benny Nissen
http://web.bennynissen.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-09-03 10:39

Benny Nissen wrote:

> [...]

> Forestil dig, at der er 100000 rækker i tabellen. De 4 af dem er type s og
> de 6 af dem er type w. Resten er af en anden type.

så er det jo bare at SELECTE i MySQL med WHERE type IN('w','s')

Det er stadig en fordel at kunne nøjes med et kald

> Resultatet er stadig kun 10 rækker, men der spildes en masse tid med at
> loope igennem + der hentes enorme mængder data med select *, som blot fylder
> op i hukommelsen på serveren (= unødig belastning).

Det _er_ vigtigt at være obs på ikke at hente en masse unødigt ud - helt
enig.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 11-09-03 14:59

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fylder
> op i hukommelsen på serveren (= unødig belastning).

Er jeg helt klar over. Men nu spurgte Søren om ikke man kunne nøjes med et
kald. Så gav jeg ham noget pseudokode, så han kunne få en ide om hvordan man
kunne nøjes med et kald til databasen.

Som Jesper siger, bør man selvfølgelig nøjes med at hente relevante data ud
aaf databasen. Jeg genbrugte bare så meget af Sørens kode som jeg kunne.

Mvh.

Mikkel

Fra : Søren

Dato : 11-09-03 16:38

Tak for dit forslag og også de andre indlæg, der er kommet ... jeg leger
lidt videre og finder en optimal løsning.

/Søren