download af patch.gz fil - newbie søger hj~
Fra : Kim

Dato : 09-09-03 17:18

Hejsa

Måske er jeg dum, måske er jeg ikke. Jeg går stærkt ud fra at jeg skal hente
en fil på nedenstående link, men når jeg klikker på filen for at downloade
den åbner browseren bare og viser teksten på filen.

Er det en speciel fil eller er den mon meningen at jeg "bare" skal læse hvad
der står ????

link:
http://www.linuxvirtualserver.org/software/ipvs.html#kernel-2.4
fil:
linux-2.4.21-ipvs-1.0.10.patch.gz

mvh
Kim

Fra : Kent Friis

Dato : 09-09-03 17:34

Den Tue, 9 Sep 2003 18:17:56 +0200 skrev Kim:
> [...]
>en fil på nedenstående link, men når jeg klikker på filen for at downloade
>den åbner browseren bare og viser teksten på filen.

Højreclick -> save as?

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows 2003 is now obsolete!!!

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-09-03 17:51

Kim wrote:
> Er det en speciel fil eller er den mon meningen at jeg "bare" skal læse hvad
> der står ????
[...]
> fil:
> linux-2.4.21-ipvs-1.0.10.patch.gz

Det lyder meget som en rettelse til Linux kernen (version 2.4.21).

Kan du beskrive hvad det er du er i færd med? Hvad vil du gerne have
ændret i systemet?

En "patch" til kernen er en større process for en "newbie". Du skal:

1) Have kildeteksten til Linux-kernen
2) Anvende patch-filen til at rette kernen.
3) compilere og installere den nye kerne.

Har du prøvet nogen af delene før?

m.v.h.
Peter Mogensen

Fra : Kim

Dato : 09-09-03 18:37

Hejsa

Ja, selvf. skal jeg bare h(v).klikke, er vist tid til en pause.... tak

Hej Peter

Nej har sgu ik rigtigt prøvet det før, men jeg prøver ihærdigt... *ssss* og
jeg giver ikke op....

1. har kildeteksten til kernen (kernel.org)

2. har jeg ik prøvet endnu..

3. har jeg fedtet lidt rundt i og for et stykke tid siden lykkedes og der
gik det meget godt, kan dog ikke huske helt om det lykkedes mig til sidst at
få det klaret *s*

Og ja det er fanderme svært, men som sagt jeg giver ikke op (prøver at hive
mig selv op ik *s*), men jeg tror jeg skal ud og finde noget ordentligt
howto for at gøre det.

Når jeg prøver kommer jeg ud i følgende problemer:

1. jeg kan ikke finde den bzImage fil jeg får lavet (som jeg forstår det
skal jeg replace den gamle med den nye)

2. det er sgu svært at vide hvad jeg skal vælge i menuen når jeg bygger
skidtet, kender ik til det meste, men går ud fra at det som er valgt på
forhånd er standart, og så skal jeg "bare" ind og vælge det jeg ønsker
tilføjet/fjernet

Men for at komme videre tror jeg at jeg skal læse noget ordentligt med
rebuild kernel stuff.

Tak for din din bekymring (og omsorg..)

Kim

"snart kan jeg fortælle jer hvordan man gør det.."

-

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-09-03 18:50

Kim wrote:
> Nej har sgu ik rigtigt prøvet det før, men jeg prøver ihærdigt... *ssss* og
> jeg giver ikke op....
>
> 1. har kildeteksten til kernen (kernel.org)

Ok... Så melder problemet at nogen distributioner (f.eks. Mandrake) selv
patcher kernen med diverse nyttige extra-ting. F.eks. ALSA (Advanced
Linux Sound Architecture). Hvilken distribution kører du?

Hvis du selv kommer med en ny kilde-tekste risikerer du at gå glip af disse.
Det første man bør prøve er derfor at patche den eksiterende kerne. Tag
en backup af kildeteksten (/usr/src/linux) først.

> 2. har jeg ik prøvet endnu..

cd /usr/src/linux
patch -p0 < din-fil.patch

Du skulle gerne kunne se om det går godt ret nemt.
HVis ikke så har du heldigvis en backup, så du kan prøve igen. :)

> 3. har jeg fedtet lidt rundt i og for et stykke tid siden lykkedes og der
> gik det meget godt, kan dog ikke huske helt om det lykkedes mig til sidst at
> få det klaret *s*

cd /usr/src/linux
make dep
make xconfig
make bzImage
make modules
make modules_install
# pas på med dette hvis der er samme verion af kernen som du allerede
# har installeret og du har patchet. Du kan risikere at overskrive
# moduler der virkede fint med nogle, der ikke virker.
# Tag derfor en backup at /lib/modules/<kerne-version>

kopier /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage i /boot sammen med System.map

Ret (tilføj) derefter i LILO så du kan boote den nye kerne.

> Og ja det er fanderme svært, men som sagt jeg giver ikke op (prøver at hive
> mig selv op ik *s*), men jeg tror jeg skal ud og finde noget ordentligt
> howto for at gøre det.

Der er en vejledning i /usr/src/linux/Documentation/README og der findes
en HOWTO: Kernel-HOWTO

Det er ganske rigtigt ikke nemt, men det er også kun de mest eksotiske
opgaver, der kræver det.
Alternativt kunne du vente på en nyere distribution, der evt. har rettet
dit problem.

> Når jeg prøver kommer jeg ud i følgende problemer:
>
> 1. jeg kan ikke finde den bzImage fil jeg får lavet (som jeg forstår det
> skal jeg replace den gamle med den nye)

Den skulle gerne ligge der hvor jeg skrev i ovenstående.

> [...]
> skidtet, kender ik til det meste, men går ud fra at det som er valgt på
> forhånd er standart, og så skal jeg "bare" ind og vælge det jeg ønsker

Lav kun de ændringer i forhold til den konfiguration som din
distribution kom med som du er _sikker_ på du har brug for. Det er altid
lettere at spore fejl, hvis du har ændret så lidt som muligt.

konfigurationen ligger gemt i /usr/src/linux/.config
Tag en backup af den før du retter i den.

> Men for at komme videre tror jeg at jeg skal læse noget ordentligt med
> rebuild kernel stuff.
>
> Tak for din din bekymring (og omsorg..)

Velbekomme :)

Peter

Fra : Kim

Dato : 09-09-03 20:15

Tak Peter : )

Ja, som du skriver det der så er det jo lige til at gå til : )

Jeg kører med RH 9 (server-delen) og jeg har 8-9 harddiske med samme
installation, så hvis (når!) det går galt skifter jeg blot den ud og kan
hurtigt komme videre.

Glæder mig til at prøve igen i morgen :)

Takker

Kim

Printer din mail ud og prøver, igen, at se om det kan virke *s*

Fra : Kim

Dato : 09-09-03 20:26

Jeg har ikke brug for alle diverse ting sat op, lydkort og alle mulige andre
ting, maskinen kører som en server.

Jeg håber en dag at finde ud af hvilke ting jeg kun behøver og via det lave
en clean server uden dit og dat :)

Kim

Peter:

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-09-03 20:41

Kim wrote:
> Jeg har ikke brug for alle diverse ting sat op, lydkort og alle mulige andre
> ting, maskinen kører som en server.

Det er ikke nødvendigvis kun lydkort andre Work-station ting der er
patchet med.

Et hurtigt kig afslører at Mandrake patcher med en hulens bunke 3.parts
udvidelser. F.eks. grsecurity (mere sikker kerne). Jeg har også set dem
patche med FreeSWAN (VPN).

Det kunne også være SCSI-udvidelser eller andet godt for servere.

Peter

Fra : Kim

Dato : 09-09-03 20:52

Ja, det er vist nok at tage fat på : ) - tager en ting af gangen og det med
rebuild af kerne og opsætning af LVS så er jeg også kommet langt, men der er
jo grænser på hvor langt man kan nå på kun 2 måneder. Har aldrig før prøvet
Linux, men kan lide det omend mange howto osv. er meget dårlige for en
nybegynder som mig
Men selv er der mange ting som du selv siger.. som feks scsi
Kim

Fra : Kim

Dato : 10-09-03 12:20

Hej Peter

Er du frisk på at give en lille hånd med ?
Hvis du ikke har tid/lyst eller andet er det selvf. ok, men kan du så ik
lige skrive det så jeg ikke venter for længe før jeg søger hjælp et andet
sted *s*

1. har RH ver. 2.4.20-8 installeret
2. downloader ver. linux-2.4.21.tar.gz
3. udpakker 2.4.21 i /root
4. i consol skriver jeg flg:
cd /root/linux-2.4.21
make dep
make xconfig
5. vælger en lille ændring i netværk, blot som test
6. når jeg gemmer skriver xconfig prg. at der skal køres make dep
7. vælger IKKE at køre make dep igen
8. i consol skriver jeg flg:
make bzImage
make modules
make modules_install
9. leder efter bzImage i 2.4.21 biblo og
finder:
system.map
vmlinux
bzImage

finder ikke:
vmlinuz*

10. kigger i ../2.4.20-8 biblo/ og
finder:
system map
system map 2.4.20-8
vmlinuz
vmlinuz-2.4.20-8

finder ikke:
bzImage*

11. kan se i LILO at det er vmlinuz-2.4.20-8 der referes til som opstartsfil
12. går ud fra at vmlinuz og bzImage er "noget af det samme" ?
13. overskriver old system.map med den nye og lægger bzImage ind i /boot
14. går ud fra at der er LILO fil som skal ændres i:
/sbin/lilo.conf.anaconda

PROBLEM:
Jeg går lidt i kludder når de filer jeg får lavet ikke hedder det samme som
de gamle.
a) skal jeg lave make dep som xconfig siger ved afslutning selv om jeg har
lavet det en gang før ?
b) hvorfor får jeg ikke lavet en bzImage-2.4.21 ?
c) hvorfor får jeg ikke lavet system map 2.4.21 ?
d) hvad skal jeg skrive i LILO ?
d1) der mangler en vmlinuz fil ?
d2) der mangler en bzImage-2.4.21 fil ?
d3) der skal blot stå: bzImage ?
d4) ??

Min nyværende LILO fil (lilo.conf.anaconda)
prompt
timeout=50
default=linux
boot /dev/hdb
map=/boot/boot.b
message=/boot/message
iba32

image=/boot/vmlinuz-2-4-20-8
label=linux
initrd=/boot/initrd-2.4.20-8.img
read-only
append="root=LABEL=/"

Håber du kan hjælpe lidt, men lad mig vide hvis jeg skal prøve et andet sted

Mvh
Kim
kim@removeX-cybercode.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-09-03 12:45

Kim wrote:
> 1. har RH ver. 2.4.20-8 installeret
> 2. downloader ver. linux-2.4.21.tar.gz

Så skal du som sagt bare være opmærksom på at du sikkert kommer til at
mangle alle de patches som RedHat selv har anvendt i deres 2.4.20-8

> 3. udpakker 2.4.21 i /root

plejer at blive gjort i /usr/src ... men ok :)

> [...]
> 5. vælger en lille ændring i netværk, blot som test
> 6. når jeg gemmer skriver xconfig prg. at der skal køres make dep

Ahh.. beklager. Jeg har muligvis byttet om på rækkefælgen. Du skal
selvfølgelig følge instruktionerne.
Det sidste jeg compilerede var 2.6.0-test4 og der har du droppet "make dep".

> 8. i consol skriver jeg flg:
> make bzImage
> make modules
> make modules_install

jep

> 9. leder efter bzImage i 2.4.21 biblo og
> finder:
> system.map
> vmlinux
> bzImage
>
> finder ikke:
> vmlinuz*

bzImage filen er den, der ofte bliver omdøbt til vmlinuz.

Jeg plejer at:
cp bzImage /boot/vmlinuz-2.4.21

> 10. kigger i ../2.4.20-8 biblo/ og
> finder:
> system map
> system map 2.4.20-8
> vmlinuz
> vmlinuz-2.4.20-8
>
> finder ikke:
> bzImage*
>
> 11. kan se i LILO at det er vmlinuz-2.4.20-8 der referes til som opstartsfil

jep.

> 12. går ud fra at vmlinuz og bzImage er "noget af det samme" ?

jep

> 13. overskriver old system.map med den nye og lægger bzImage ind i /boot

Det er en god ide at beholde de gamle filer og give dem navne efter den
verision de tilhører.
F.eks.
System.map.2.4..20-8

og så lave et symbolsk link:

cd /boot
ln -s System.map.2.4..20-8 System.map

> 14. går ud fra at der er LILO fil som skal ændres i:
> /sbin/lilo.conf.anaconda

Hmm.. ved ikke lige hvorfor den hedder "anaconda". Er det ikke navnet på
RedHats installer?
Normalt hedder den bare /etc/lilo.conf

> [...]
> de gamle.
> a) skal jeg lave make dep som xconfig siger ved afslutning selv om jeg har

ja

> b) hvorfor får jeg ikke lavet en bzImage-2.4.21 ?

den hedder bare bzImage

> c) hvorfor får jeg ikke lavet system map 2.4.21 ?

ditto - omdøb den selv.

> d) hvad skal jeg skrive i LILO ?
> d1) der mangler en vmlinuz fil ?
> d2) der mangler en bzImage-2.4.21 fil ?
> d3) der skal blot stå: bzImage ?
> d4) ??

kopier linierne fra den eksisterende entry i lilo.conf.
Kender du LILO ?

======
> image=/boot/vmlinuz-2-4-20-8
> label=linux
> initrd=/boot/initrd-2.4.20-8.img
> read-only
> append="root=LABEL=/"

=====

kopier disse linier, og ret til i den nye, så den peger på dine nye
filer. Normalt ville det være i /etc/lilo.conf

m.v.h.
Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-09-03 12:46

Peter Mogensen wrote:

> ======

> =====
>
> kopier disse linier, og ret til i den nye, så den peger på dine nye
> filer. Normalt ville det være i /etc/lilo.conf

åh ja...
og bagefter: kør "lilo" og reboot

Peter

Fra : Kim

Dato : 10-09-03 13:19

Smiler og er glad, prøver det en gang til *s*
nej kender ik LILO, men jeg kan høre jeg måske også skal fordi det og læse
lidt om det.

Tusinde tak Peter : )

mvh
Kim

Fra : Kim

Dato : 10-09-03 14:00

Hej Peter

Hvad er initrd=/boot/initrd-2.4.20-8.img for noget, kan ikke se jeg får
lavet en *.img fil ?

Ja jeg skal læse vist læse om LILO, men det er da fedt at få at vide hvor
man skal gå igang med.

Kan iøvrigt se at der ligger en pakke med lilo.conf men det er kun
lilo.conf.anaconda som er udpakket og i brug (?), men det finder jeg nok ud
af

mvh
Kim

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-09-03 15:50

Kim wrote:
> Hej Peter
>
> Hvad er initrd=/boot/initrd-2.4.20-8.img for noget, kan ikke se jeg får
> lavet en *.img fil ?

Åh ja...
initrd er en "initial Ramdisk". En fil, der skal anvendes af kernen som
disk imens den booter. F.eks. til at loade moduler, der skal sikre
tilgang til root-filsystemet.
Det er et helt kapitel for sig. Jeg skal se om jeg kan finde noget
dokumentation. Se om du ikke kan bruge den eksisterende. Det er muligt
at der kommer nogle linker-fil.

> Ja jeg skal læse vist læse om LILO, men det er da fedt at få at vide hvor
> man skal gå igang med.

LILO har vist en meget god dokumentation. Specielt hvis man er lidt
interesseret i hvordan boot og harddiske virker.
Prøv at se om der ikke ligger noget i:
/usr/share/doc/lilo-doc-22.4.1/

eller lign.

Peter

Fra : Kim

Dato : 10-09-03 16:30

Hej Peter

Jeg er igang med at geninstallere linux, jeg havde ikke installeret lilo men
et andet prg - kan ik huske hvad det hedder. Så herefter skulle jeg kunne
finde lilo.conf

Jeg har prøvet med med den nuværende initrd og det virker ikke.

Så jeg prøver forfra med det hele og ser om det er virker

Kim

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-09-03 16:51

Kim wrote:
> [...]
> et andet prg - kan ik huske hvad det hedder. Så herefter skulle jeg kunne

GRUB.
Det er et tilsvarende program, men IMHO ikke så nemt at hitte ud af som
LILO.

Peter

Fra : Kim

Dato : 10-09-03 18:33

Hej Peter

Tak fordi du gider bruge lidt tid på mig :)

Ja, det er rigtigt, det er IMHO
Har fået installeret rh 9 med lilo
Tingene kører lidt længere nu omend det ikke er færdigt. Tror det er den med
genstart af lilo jeg mangler.
Gør flg:
1. RH 9 (2.4.20x) med lilo
2. download af linux-2.4.21
3. udpakker i root
4. i consol:
cd /root/linux-2.4.21
make xconfig
retter en enkelt til som test
make dep
make bzImage
make mondules
make mondules_install
5. finder bzImage filen og system.map
6. rename af ovenstående filer til *-2.4.21
7. laver to genveje af ovenstående filer
8. flytter dem over i rigtige biblo og overskriver de andre
9. retter i lilo.conf:
vmlinuz-2.4.21
mangler stadigvæk filen: initrd-2.4.20-8.img - lader den stå
10. så kommer jeg lidt på Herrens mark da jeg skal reboote lilo
11. prøver i et forsøg at skrive lilo i console (/root) og tekst kommer: add
linuix*
12. genstarter maskinen
13. maskinen vil ik genstarte

Så lang så godt, er da kommet et lille stykke videre

Er det rigtigt forstået at jeg mangler at vide noget mere om lilo ???

Når jeg genstarter maskinen kommer der et andet linux load billede frem til
opstart og senere når teksten begynder at rulle frem på skærmen står der i
bunden:
bla bla...
ds. no socket drivers loaded!
VFS: cannot open root device "LABEL=/" or 00:00
please append a correct "root=" boot option
kernel panic: VFS: unable to mount root fs on 00:00

Kan det ha noget at gøre med den *img ?
-->
> ======

> =====

Håber du stadigvæk er frisk på at give en hånd med *SSS*

Mvh
Kim

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-09-03 18:42

Kim wrote:

> [...]
> 6. rename af ovenstående filer til *-2.4.21
> 7. laver to genveje af ovenstående filer
> 8. flytter dem over i rigtige biblo og overskriver de andre

Jeg undrer mig lidt over rækkefølgen her.
Jeg ville gøre:

cd /root/linux-2.4.21/arch/i386/boot
cp bzImage /boot/vmlinuz-2.4.21
cp System.map /boot/System.map-2.4.21
cd /boot
ln -sf System.map-2.4.21 System.map

> mangler stadigvæk filen: initrd-2.4.20-8.img - lader den stå

se nedenfor.

> 10. så kommer jeg lidt på Herrens mark da jeg skal reboote lilo
> 11. prøver i et forsøg at skrive lilo i console (/root) og tekst kommer: add
> linuix*

Jep... det er sådan den skal opføre sig.
D.v.s. Der burde egentlig være 2 "add-linier".
Er du sikker på at du har kopieret den eksisterende blok og rettet i
den, så der nu er to "image-blokke" ?

> [...]
> VFS: cannot open root device "LABEL=/" or 00:00
> please append a correct "root=" boot option
> kernel panic: VFS: unable to mount root fs on 00:00

Ja. Den kan ikke finde et ordentligt root-device.

Hvad står der i din lilo.conf?

Fra : Kim

Dato : 10-09-03 19:41

Hej Peter

> Jep... det er sådan den skal opføre sig.
> D.v.s. Der burde egentlig være 2 "add-linier".
> Er du sikker på at du har kopieret den eksisterende blok og rettet i
> den, så der nu er to "image-blokke" ?

Forstår ikke helt. Hvad mener du med to blokke ?
1.Jeg fik lavet en bzImage fil og har omdøbt den til vmlinuz-2.4.21.
Lavede en link til den med navn vmlinuz og overskrev den gamle
2. jeg gik lavet en system.map fil og har omdøbt den til system.map-2.4.21.
Lavede et link til den med navn system.map og overskrev den gamle

De to filer flyttede jeg over i /boot

> Hvad står der i din lilo.conf?

Der står:
image=/boot/vmlinuz-2.4.21
label=linux
initrd=/boot/initrd-2.4.20-8.img
read-only
append="root=LABEL=/"

Er jeg tæt på at få det til at virke tror du ?

mvh
Kim

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-09-03 20:27

Kim wrote:

> Forstår ikke helt. Hvad mener du med to blokke ?

LILO er en boot-manager. Den kan lade dig vælge mellem at boot flere
forskellige kerner. Hvis lader være med at rette i den eksitererende
"image entry" og bare kopierer den, så der er to og retter i kopien (og
giver den anden label), så kan du altid boote din gamle kerne hvis noget
skulle gå galt.

> [...]
> 2. jeg gik lavet en system.map fil og har omdøbt den til system.map-2.4.21.
> Lavede et link til den med navn system.map og overskrev den gamle

flyt de aktuelle filer til /boot først. Lav linket bagefter.

> Der står:
> image=/boot/vmlinuz-2.4.21
> label=linux
> initrd=/boot/initrd-2.4.20-8.img
> read-only
> append="root=LABEL=/"

drop "append= " fra din egen verision af image-blokken. (bevar det
RedHat lavede i den originale).
Tilføj istedet

root=/dev/hda6 ... er hvilken partition din / ligger på.

Min lilo.conf ser således ud:

image=/boot/vmlinuz
label="linux"
root=/dev/hda7
initrd=/boot/initrd.img
read-only

> Er jeg tæt på at få det til at virke tror du ?

definer "tæt" :)

Du kan iøvrigt læse om initrd's funktion i:
/usr/src/linux/Documentation/initrd.txt

Peter

Fra : Kim

Dato : 10-09-03 20:41

Hej Peter

Jeg vil prøve din ændringer og se hvad der sker : )

Som jeg kan forstå på dig så skal jeg altså
1) bevare initrd-2.4.20-8.img, men lave en kopi med et andet navn på den nye
kerne, og skrive det i lilo.conf selvfølgelig..
2) skrive root=/dev/hda6 i lilo.conf og evt ændre hvis det ikke ligger på
hda6 (ved ikke hvor det ligger men jeg kan jo prøve mig frem..)
3) herefter skrive lilo i consolen og reboote...

Jeg har desværre ikke mere tid idag, men vil kigge på det i morgen.

Håber ikke jeg vender tilbage til dig igen, og hvis jeg gør så bliver det
med et STORT smil : )

Forsat god aften og tusinde tak for din hjælp 0 :- )

Mvh
Kim

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-09-03 21:09

Kim wrote:
> [...]
> 1) bevare initrd-2.4.20-8.img, men lave en kopi med et andet navn på den nye
> kerne, og skrive det i lilo.conf selvfølgelig..

Nej - skidt med navnet.
Det jeg prøver at sige med at "lave en kopi" er at du skal tage en
editor og åben /etc/lilo.conf, kopiere den blok tekst, der står
startende med "image" og lave en ny blok tekst nedenunder,hvor du retter
i. Giv den en anden label end den gamle. så kan du boote både den nye og
den gamle kerne.
Lad til at starte med dem begge pege på
initrd=/boot/initrd-2.4.20-8.img og se om det virker.

> 2) skrive root=/dev/hda6 i lilo.conf og evt ændre hvis det ikke ligger på
> hda6 (ved ikke hvor det ligger men jeg kan jo prøve mig frem..)

skrif "df" .. så finder du ud af hvilke partitions du har mounted hvor.

Fra : Kim

Dato : 12-09-03 09:37

YESSSSSSSSSSSSS - hehehehehehe

Tror sgu det virker.......

Den loader nu kerne 2.4.21

Peter - du er en sand guttermand :) Hvis der var flere af din slags ville
verdenen se lidt bedre ud :)

Mange tak for hjælpen. Hvis jeg kan gøre noget for dig (ved ik hvad ?),
siger du bare til *s*

Mvh
Kim

INFO OM AT BYGGE EN KERNE, SÅDAN GJORDE JEG:
Bemærk: Det er forsat en masse jeg ikke fatter, men nedenstående virkede for
mig. Eller det virker indtil videre, tag ikke min tekst som nogle manual,
men som en rettesnor om hvordan det har virket hos en anden.
Info om mit system:
A) Red Hat Linux 9 med kerne 2.4.20-8
B) LILO bruges (boot manager)
C) Det er en MEGET god ide at have en opstartdiskette til systemet, hvis
tingene ikke virker efter hensigten kan du altid boot dit system op med den
diskette
D) Det er en MEGET god ide at have backup af /usr/src/linux) og
/lib/modules/<kerne-version> og andet ??

1. Download en ny kerne fra. www.kernel.org (jeg tager tager 2.4.21)

2. Gemmer filen i root

3. Udpakker filen i root (vælg evt andet biblo til at gøre det i)

4. Åben console

5. Skriv:

5.1. cd /root/osv... "skriv navnet på det biblo hvor filen er udpakket - jeg
skriver her: cd /root/linux-2.4.21
5.2. make xconfig "her laver du dine ønsker til kernen". Afslut programmet
5.3. make dep
5.4. make bzImage
5.5. make modules
5.6. make modules_install

6. I biblo hvor du udpakkede din nye kerne skal du finde to filer:
bzImage
system.map "brug evt ""søg fil"" for at finde dem

7. bzImage renames til vmlinuz-dit kernenavn, hos mig bliver det:
vmlinuz-2.4.21

8. System.map renames til system.map-dit kernenavn, hos mig bliver det:
system.map-2.4.21

9. De to filer fra "7" og "8" lægges over i biblo "/boot" (der hvor
system.map og vmlinuz ligger, tag evt kopi af dem)

10. Lav link af de to filer når de er flyttet over:
Med min nye kerne bliver det:
vmlinuz-2.4.21 laves med link i samme biblo, skriv vmlinuz. Overskriv den
gamle
System.map-2-4-21 laves med link i samme biblo, skriv System.map. Overskriv
den gamle

11. Åben console og skriv:
df
- så finder du ud af hvilke partitions du har mounted hvor

12. Åben din lilo.conf fil

13. Ret der hvor din gamle kerne står. I mit tilfælde:
image=/boot/vmlinuz-2.4.20-8
label=linux
initrd=/boot/initrd-2.4.20-8.img
read-only
root=/dev/hda2
bliver så til:
image=/boot/vmlinuz-2.4.21
label=linux
initrd=/boot/initrd-2.4.20-8.img
read-only
root=/dev/hda2

Bemærk, har ikke styr på *.img, men det syntes ikke at have nogle betydninge
lige nu og her for mig..

14. I sætningen "root=/dev/hda2/ skal du skrive det du fandt da du skrev
"df" i console.

15. Gen filen

16. Åben console og skriv: lilo

17. Reboot maskinen

18. Håber det virker....

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-09-03 10:22

Kim wrote:
> YESSSSSSSSSSSSS - hehehehehehe
>
> Tror sgu det virker.......
>
> Den loader nu kerne 2.4.21

Tillykke :)
Jeg kan måske glæde dig med at det vist er blevet en anelse nemmere i
2.6.x kernerne.

> Peter - du er en sand guttermand :) Hvis der var flere af din slags ville
> verdenen se lidt bedre ud :)

*rødmer*

> Mange tak for hjælpen. Hvis jeg kan gøre noget for dig (ved ik hvad ?),
> siger du bare til *s*

Nyd din nye kerne.
Hvis du er helt vild for at gøre noget (og ellers er enig), så skriv
under på underskrifts-indsamlingen imod softwarepatenter:

http://petition.eurolinux.org/index_html?LANG=en

....eller reklamer i det hele taget lidt for kampen for åbne standarder :)

.... og hjælpe nogle andre med tilsvarende problemer, men det kan jeg se
at du allerede har gjort nedenfor.

> [...]
> tingene ikke virker efter hensigten kan du altid boot dit system op med den

Jeg plejer normalt at klare med med at lave 2 entries i LILO, så jeg kan
boote den gamle kerne stadigvæk. Skulle det gå helt galt kan man også
med lidt snilde redde systemt fra installations-CD'erne. Men en diskette
skader jo ikke.

> D) Det er en MEGET god ide at have backup af /usr/src/linux) og
> /lib/modules/<kerne-version> og andet ??

Narhh... Ikke med mindre du selv overskriver andet end det.
Normalt pakker man kernene ud i /usr/src. Så ligger de der ved siden af
hinanden. Så kan man lave /usr/src/linux til et link til den aktuelle
kerne man bruger.

> 1. Download en ny kerne fra. www.kernel.org (jeg tager tager 2.4.21)
>
> 2. Gemmer filen i root
>
> 3. Udpakker filen i root (vælg evt andet biblo til at gøre det i)

normalt /usr/src

> [...]
> skriver her: cd /root/linux-2.4.21
> 5.2. make xconfig "her laver du dine ønsker til kernen". Afslut programmet

(som jo som sagt bliver overflødigt i 2.6.x kernerne)

> 5.4. make bzImage
> 5.5. make modules
> 5.6. make modules_install

Bemærk! Hvis den kerne du installerer er af samme version som den
eksisterende vil dette overskrive /lib/modules/<version>
Derfor skal den bakkes op. Ellers er det ikke nødvendigt.

> [...]
>
> 12. Åben din lilo.conf fil
>
> 13. Ret der hvor din gamle kerne står. I mit tilfælde:

Eller som sagt lade både den gamle og den rettede tekst stå der (men giv
den rettede en ny label). Så kan du boote begge to og undvære
opstartsdisketten.
LILO giver dig en menu under opstarten.

Peter

Fra : Kim

Dato : 12-09-03 10:04

TEST TEST
Hej Peter det virker, har skrevet et indlæg men det ser ikke ud til at komme
igennem, håber det gør, ellers skriver jeg igen. Kim