vhost mail
Fra : Michal

Dato : 09-09-03 16:27

Hej NG

Jeg har nogle spørgsmål vedr. auth i courier-imap+vmailmgr, og er lidt i
tvivl om hvor jeg skal spørge...

Nogen som kan hjælpe?

--
På forhånd tak
Michal

Fra : Claus Alboege

Dato : 09-09-03 16:50

"Michal" <nonexistant@fakedomain.INVALID> writes:

> Hej NG
>
> Jeg har nogle spørgsmål vedr. auth i courier-imap+vmailmgr, og er lidt
> i tvivl om hvor jeg skal spørge...

Hvis du nu proever at stille dine spoergsmaal...

/Claus A

Fra : Michal

Dato : 09-09-03 17:14

On Tuesday, September 09, 2003 5:50 PM [GMT+1],
Claus Alboege <csa@csa-net.dk> wrote:

> [...]

ifølge diverse howtos skulle alt hvad man skal gøre er at sikre sig at
/usr/lib/courier-imap/libexec/authlib/authvmailmgr er tilstede (eller
kopiere den derhen) og rette i imapd conf filen til courier-imap og tilpasse
authmodules så der står AUTHMODULES="authvmailmgr". Dvs authvmailmgr som den
eneste authmodule.

Herefter har jeg prøvet både mens og uden at courier-auth kører, og prøvet
loginmuligheder ifølge den doc som findes på vmailmgr.org (brugernavne
f.eks. unixuser-vuser, vuser@vhost.tld) og sågar også blot vusernavnet, både
mens courier-auth kører, og mens det ikke gør. Jeg har også prøvet at
erstatte og tilføje authvmailmgr til authdaemonrc og authmodulelist, samt
igen prøve med de forskellige brugernavne, og både mens og uden at
courier-auth kørte.

vmailmgrd har kørt under alle forsøg.

Men lige meget hjælper det, den vil ikke lade mig komme ind.
imaplogin: LOGIN FAILED ses i loggen hver gang, og mailprogram melder fejl.

Jeg bruger debian, og har ikke kunnet finde noget igennem google (maillister
etc), hverken debianspecifikt eller generelt.

--
På forhånd tak,
Michal

PS. undskyld jeg kom til at sende privat.

Fra : Michal

Dato : 09-09-03 22:01

In news:bjku62$aj2$1@sunsite.dk,
Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> wrote:

courier-imap + vmailmgr problem løst

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Claus Alboege

Dato : 10-09-03 00:55

"Michal" <nonexistant@fakedomain.INVALID> writes:

> In news:bjku62$aj2$1@sunsite.dk,
> Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> wrote:
>
> courier-imap + vmailmgr problem løst

Maaske du lige kunne skrive et par linier om hvad loesningen var, saa
andre der kommer i samme situation kan drage nytte af det?

/Claus A

Fra : Michal

Dato : 10-09-03 22:00

In news:20030910.015513640845500@csa-net.dk,

> Maaske du lige kunne skrive et par linier om hvad loesningen var, saa
> andre der kommer i samme situation kan drage nytte af det?

Det kan du tro :)

I diverse howtos står at man skal lægge authvmailmgr ind i folderen
/usr/lib/courier-imap/libexec/authlib/. Dette gør vmailmgr debianpakken rent
faktisk også for en, men problemet opstår ved at debians courier-imap
initscript leder efter moduler i mappen /usr/lib/courier/authlib/!

Problemet kan altså afhjælpes med en simpel
cp /usr/lib/courier-imap/libexec/authlib/authvmailmgr
/usr/lib/courier/authlib/

Man kan kontrollere at courier-imap har loaded modulet ved at køre en "bred"
ps, (ps -efww) og kigge efter /usr/sbin/couriertcpd. Dér skulle der (på
samme linie naturligvis) gerne mellem "/usr/lib/courier/courier/imaplogin"
og "/usr/bin/imapd Maildir" stå path+bin til authmodulet, dvs
/usr/lib/courier/authlib/authvmailmgr.

Dette er på en debian, men jeg kan forestille mig at hvis man installerer
courier-imap og vmailmgr fra pakker og ikke source, kan problemet opstå på
andre distroer også (pga uenighed mellem pakkens initscripts og howtos).

En extra ting man måske lige kan drage nytte af også, er at man ikke længere
behøver at have courier-auth kørende samtidig med courier-imap.

--
Venlig Hilsen
Michal