Sådan er nogle jægere
Fra : Georg

Dato : 09-09-03 12:56

http://www.dr.dk/nsapi.dr/regioner/zreg_newsitem.asp?thread=172056&bcat=900&ecat=924&keepcat=y

Ja, det er ikke kun dyr der rammes. Det er jo typisk nogle jægere, at have
så løsagtig forhold til deres våben. Anskudte ræve, anskudte fugle, er det
levende, ja så skyd det synes holdningen at være. Gid de dog kunne skyde
hinanden.

Georg

Fra : Claus Espeholt

Dato : 09-09-03 13:19

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> levende, ja så skyd det synes holdningen at være. Gid de dog kunne skyde

Efter at have læst baggrunden for dette her må jeg sige: "Nu er bunden
simpelthen nået med dette indlæg" Jeg ved godt det bare er skrevet for at
provokere - men Føj for S----
CE

Fra : Olfot

Dato : 09-09-03 13:47

Det er selvfølgelig meget tragisk, og mine dybeste medfølser for de
efterladte, men det er jo ikke kun jægere der "glemmer" ting der kan medføre
andre person lidelser, hvad med folk der køre spritkørsel og andre der
"glemmer" selen og glemmer at blinke ud og ind på motorvejen, det er vel
lige så løsagtigt, ja man kunne blive ved, men fordi at der sker uheld for
jægere betyder vel ikke at vi alle er sådan, for så skal man vel også kæmme
alle bilister over en kam ikke !
mvh
jhr

Fra : Peter Weis

Dato : 09-09-03 13:36

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> wrote:

> Ja, det er ikke kun dyr der rammes. Det er jo typisk nogle jægere,
at have
> så løsagtig forhold til deres våben.

Hvor er det tragisk. Det er den slags sjusk som ikke må ske når man
har med våben at gøre.
Der er på samme måde folk som aldrig skulle have haft lov til at sætte
sig bag et rat.

mvh
Peter

Fra : Erik Prestmo

Dato : 09-09-03 22:29

Nå er det også slik at enkelte foreldre burde vært forhindret fra å sette
barn til verden, da resultatet meget vel kunne bli at avkommet lever sitt
liv i en muggen kjeller, og tilbringer sin tid med å poste provoserende
hat-postinger rettet mot jegere og våpeneiere, mennesker som vedkommende
spammer ikke kjenner noe til....

løsaktig forhold til tastaturet......

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Peter Weis <p.weis@email.dk> skrev i news:bjkj4t$ii$1@sunsite.dk

Fra : Michael Nielsen

Dato : 11-09-03 23:58

HE, Jeps

Fra : Smirge

Dato : 09-09-03 14:13

>http://www.dr.dk/nsapi.dr/regioner/zreg_newsitem.asp?thread=172056&bcat=900&ecat=924&keepcat=y
Dybt tragisk. Mine dybeste medfølelser for de efterladte

Martin_P

Fra : Lasse

Dato : 09-09-03 17:51

Ja, dette er en meget tragisk ulykke, og ja, det er sjusket at "glemme" en
patron, men jeg mener at ham den uheldige fader er blevet straffet nok, og
heldigvis sker det ikke tit. men Georg, jeg syntes din beskylding imod
jægerne er meget forkert, og meget ugennemtænkt ! . Hvad er ligheden mellem
anskydninger og et uheld ? Jeg vil råde dig til at sætte dig ind i tingene
inden du svarer.. Jeg er selv "ung" jæger på 21 år, og alle de år jeg har
haft jagttegn, har jeg fået hamret det ind i hovedt at sikkerhed frem for
alt . Og har kun god erfaring med det, fra unge, som såvel gamle jægere..
anskydninger kan desværre ikke ungåes, især ikke når vi nu kun må bruge stål
!,, Ja, jeg var selv med på jagt da bly var lovligt, og har kun gode
erfaringer med det.. Selvfølgelig kan dyr dræbes med stål, men det er altså
ikke det samme ! ..

Jeg vil også lige minde dig på at jægere ikke er lystmordere, eller
fritidsdræbere ! . Prøv at se hvad vi gør for naturen.. Der er så meget at
sige, men jeg gider ikke at remse det hele op her.. Det er iorden du er imod
jagt, men husk lige på, hvad gør du for naturen ? Giver du vildtet mad om
vinteren, eller plejer naturen ? Giver du penge til natuvedligeholdse ?
Eller tager du frivilligt ud og finder og afliver et rådyr der er blevet
kørt ned af en billist ? Nej, det tror jeg næppe.. Prøv at gøre dig
overvejelser om hvordan det vil se ud uden jægere ? Naturen vil stadig stå,
ja, men på statens regning bliver den vedligeholdt.. Jeg gider ikke bruge
tid på at diskutere det her, men jeg er villig til at gøre det hvis du har
gode agumenter imod jagt !!! ..

Min Dybeste tanker til den Stakkels jæger, og hans familie.. ! ..

Lasse

Fra : Michael Frandsen

Dato : 09-09-03 21:05

Mon ikke den stakkels Jæger / familiefar godt er klar over hans fejl, tænk
lidt på hvad der er sket og husk så selv på Sikkerhed Fremfor Alt! de
dybeste medfølelser, for hele hans familie, jeg håber at han kommer på rette
fode igen efter denne tragiske ulykke

Michael

Fra : NEWS

Dato : 10-09-03 06:47

Lasse, et godt og sagligt svar.
Det er en tragisk ulykke og det nytter ikke at hænge hele jægerstanden ud
for denne. Familie faderen har det hårdt nok. uden dumme kommentarer fra
antijægere.
mvh
Poul

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 10-09-03 08:05

On Tue, 9 Sep 2003 13:55:36 +0200, "Georg" <linesnuden@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>levende, ja så skyd det synes holdningen at være. Gid de dog kunne skyde

Du snakker om å rette baker for smed! Dette er et av de verste
usaklige og teite innlegg jeg har sett! Koblingen er fullstendig
vanvittig. Nå var det sikkert meningen din å provosere i
utgangspunktet, men dette blir rett og slett for dumt!

Brynjar

http://home.no.net/bharsvik/

For å sende post til meg må du fjerne "er" i siste del av adressen

Fra : Winther

Dato : 10-09-03 09:21

Fra : Winther

Dato : 10-09-03 09:29

> [...]
> levende, ja så skyd det synes holdningen at være. Gid de dog kunne skyde

Tragisk sag som ikke burde være sket. Erfaren jæger der glemmer at efterse
og aflade gevær. Fri os for de uerfarne, de må da være rigtig farlige for
deres omgivelser.

Vh. Winther

Fra : Olfot

Dato : 10-09-03 12:08

Det kan du have ret i, men når der er skydevåben involveret kan og vil der
altid ske fejl, se bare hvordan det gik i Irak for de danske soldater.

Fra : NEWS

Dato : 10-09-03 15:37

Bare for at tage et eksempel så havde en af Danmarks største jagt
foredragsholder Søren Vase en dengang sjov eller hvad skal jeg kalde det
oplevelse, og når jeg skriver sjov så er det fordi der ikke skete
personskade. En af hans jagtkammerater havde for vane når han havde afladt,
lige at trykke aftrækkeren af, for at fjederen ikke skulle være spændte.
Denne har gang havde han lagt sit gevær ind i bagagerummet på en Saab turbo
og trykkede af som han plejede. Problemet var bare lige at han ikke havde
tømt kammeret for patroner, med det resultat at bilen skulle have nyt
forsæde samt instrumentbræt. Vi grinede meget af historien, en det tror jeg
ikke vi havde gjort hvis chaufføren havde siddet i bilen.
Jeg vil lige indskyde at Søren var her for at holde foredrag om
vådeskudsulykker.
Ps. prøv at se eller køb den film som Danmarks Jægerforbund har om
vådeskudsulykker. Det vil overraske jer, hvor lidt der skal til før man er
på herrens mark.
Det handler netop hvor galt det kan gå når man glemmer at tage petroner ud
af geværet.

Mvh
Poul

..

Fra : jackjensen

Dato : 06-10-03 18:16

> [...]
> levende, ja så skyd det synes holdningen at være. Gid de dog kunne skyde

Sikke en gang vrøvl!
Der er mange katteejere og hundeejere der ikke skulle have lov til at have
dyr.
Mange katteejere lukker deres kat ud når de tager på ferie - så kan den sgu
klare sig selv de næste 14 dage. (Vorherre bevares for nogle dyrevenner)
Mange hundeejere har ikke en skid forstand på at holde hund - men render til
dyrepsykolog, når hunden er ved at tage magten i hjemmet. - På grund af
hundeejerens slattenhed.
De har aldrig fattet at en hund er et flokdyr - og skal indordnes i
rangordenen i hundeflokken (familien).
De kan heller ikke opdrage børn - for det er samme metode!

Vi skyder vildt - ja - det er derfor vi går på jagt!
At nogle dyr bliver anskudt er selvfølgelig ikke med vilje.
Men så har vi en hund der kan rette op på fadæsen.
- Og det behøver vi ikke have en flok idioter (Danm. Naturfredningsforening
og nogle ornitologer - især den bedrevidende formand) til at fortælle os.
(Var det ikke ornitologer der blev taget som redeplyndrere sidste år?)

Fri os for fanatikere.

Mvh
Jack
En jæger der går på jagt for at skyde vildt (dræbe)
- og som aldrig i livet kommer til at undskylde det.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-10-03 05:54

Hej Jack.

Det var sku' dejligt at hører,endelig en jæger med mundtøjet iorden.en
RIGTIG jæger vel at mærke!

Mvh. Michael Rasmussen

Fra : Winther

Dato : 14-10-03 11:38

> [...]

til
> dyrepsykolog, når hunden er ved at tage magten i hjemmet. - På grund af

Der er sgu også mange jægere som ikke burde have hund. For hundenes skyld er
det nogle gange en dårlig ide, at jægeren skal have hund med. Det eneste liv
hundene har, er når de er med på jagt.
Bortset fra det, er jeg stort set enig med dig.

Vh. Winther

Fra : Arne Jensen

Dato : 15-10-03 06:40

> [...]
>hundene har, er når de er med på jagt.
>Bortset fra det, er jeg stort set enig med dig.

Så er det ikke nogen særlig god hund de mennesker har.. Faktisk har
langt de fleste jagthunde et væsentligt bedre (og mere aktivt) liv end
deres frænder der holdes som kæledyr. Jagthundes evner skal også
holdes ved lige uden for sæsonen hvis man ønsker at have en god
apportør mv.

En labrador/spaniel eller lign "familiehund" der holdes som sådan, og
fodres til den er så fed at det er nemmere for den at trille frem for
at gå, har ikke noget godt liv... Den har det af helvede til, men de
mennesker der holder f.eks labrador har alt for ofte ikke overskudet
til at gå de 5-10 km med den hver dag, som den slags hund kræver for
at få brugt sin energi. Labrador, spaniel, hønsehunde, terrier (til
dels) og en del andre hunderacer har det ikke godt fordi de får lov at
ligge i sengen.. Det er og bliver misforstået godhed. Det er
brugshunde, og de skal behandles som sådan for at de har det godt!

Hvis vi skal tage diskutionen omkring hundegård kan vi godt nuppe den
også.

Jægere er ikke dårlige mennesker, men også inden for denne interesse
findes der mennesker der ikke kan administrere det ansvar de har fået
tildelt. Der findes jægere der behandler deres hunde dårligt, akkurat
som der er ikke jægere der behandler deres dyr dårligt.

I bund og grund handler det om holdninger og måder at gøre tingene
på.. Det kan faktisk summeres op ved noget jeg læste i sidste uges
landbrugsavis vedr. børn fra københavn der havde været på
ferie/studietur på gårde i vestjylland.
En pige fortæller at en kat er død, og hendes killinger kan så ikke
klare sig.. I københavn (eller var det opland) ville man have taget
killingerne ind og betalt en dyrlæge 500 kroner stykket for at aflive
dem.. Her trådte landmanden dem bare i hovedet! Fra killingens
synspunkt er resultatet i sidste instans det samme.
Mange "byfolk" og alle frelste dyreværns jubelidioter (ikke dermed
sagt at alle der er medlem af dyreværnsforeninger er hverken frelste
eller jubelidioter) vil sikkert synes at landmandens fremgangsmåde er
forfærdelig og dyreplageri.
Personligt mener jeg den sund for økonomien.

Alt i alt kunne jeg godt tænke mig at vide hvor det lige er at
jagthunde har et elendigt liv i forhold til andre hunde. Altså nogle
simple argumenter.

Venligst
Arne Jensen

Fra : Winther

Dato : 15-10-03 11:03

"Arne Jensen" <Anden@dammen.sydfyn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> deres frænder der holdes som kæledyr. Jagthundes evner skal også
> holdes ved lige uden for sæsonen hvis man ønsker at have en god

Mener da ikke det har noget at gøre med hvor god hunden er. Jeg tænker på de
hunde som udelukkende er anskaffet fordi lovgivningen siger, at der skal
medbringes en apporterende hund, og ikke anskaffet fordi man gerne vil bruge
tid på hunden, også de dage, der ikke er jagt. Hunden kan jo ikke stilles
til side sammen med geværet efter en gang olie.

> [...]
> ligge i sengen.. Det er og bliver misforstået godhed. Det er
> brugshunde, og de skal behandles som sådan for at de har det godt!

Her kan vi ikke blive uenige

> Hvis vi skal tage diskutionen omkring hundegård kan vi godt nuppe den
> også.

Jeg har intet mod hundegårde, har selv brugshund, som er i hundegård når vi
ikke træner. Min hund gider bestemt ikke være inde, det er for kedeligt. Der
er mennesker nok som gerne vil have hund som behandler dem dårligt fordi de
ikke aner hvad det drejer sig om, men igen, der er jægere som har anskaffet
hund fordi loven kræver det, som ingen interesse har i hunden. De har måske
smidt 15000-20000kr efter den fordi den er uddannet apportør, og så kommer
den kun ud af hundegården når der er jagt.
> [...]

> dem.. Her trådte landmanden dem bare i hovedet! Fra killingens
> synspunkt er resultatet i sidste instans det samme.

Synes det er positivt at de ikke blev druknet. Her kunne så blive til ny
diskussion om uhæmmet avl af katte.

> [...]
> forfærdelig og dyreplageri.
> Personligt mener jeg den sund for økonomien.

Bare det foregår hurtigt og sikkert, så kan man jo altid diskutere metoder.

> Alt i alt kunne jeg godt tænke mig at vide hvor det lige er at
> jagthunde har et elendigt liv i forhold til andre hunde. Altså nogle
> simple argumenter.

Hvor hunden er anskaffet som et nødvendigt onde for at kunne gå på jagt.

> Venligst
> Arne Jensen

Vh. Winther

Fra : Arne Jensen

Dato : 15-10-03 20:12

On Wed, 15 Oct 2003 12:03:05 +0200, "Winther"
<Falk-Petersen@tele2sletadsl.dk> wrote:

> [...]
>tid på hunden, også de dage, der ikke er jagt. Hunden kan jo ikke stilles
>til side sammen med geværet efter en gang olie.

For nu at opsummere det med noget du skriver længere nede.. De 15-20K
er spildt i løbet af et år eller 2 hvor hunden mere eller mindre har
"glemt" sin lærdom fordi den ikke vedligeholdes...
Hvis ikke man har tid eller energi til det skal man ikke anskaffe sig
dyr!
Hvis det gælder en apporterende hund, så find en jagtkammerat der har
en og tag ham med.. Der er masser af hundeførere der hjertens gerne
tager med på jagt med deres hund uden gevær.

> [...]
>smidt 15000-20000kr efter den fordi den er uddannet apportør, og så kommer
>den kun ud af hundegården når der er jagt.

Der er mennesker der har dyr og behandler dem dårligt.... Det har
intet med hverken lovgivning eller jægere at gøre.. Det har noget med
mennesker der ikke er i stand til at tage ansvar over for dyr at
gøre.. Gad vide hvordan de spader behandler deres børn.. Hvis de har
nogle.

Venligst
Arne

Fra : Per, Odense

Dato : 15-10-03 10:37

skrev i AmQib.1068$m_1.832@news.get2net.dk, bl.a. (forkortet):
> [...]
> med. Det eneste liv hundene har, er når de er med på jagt.
> Bortset fra det, er jeg stort set enig med dig.

Så se lige den dejlige dame her. Hun og jeg bruger ca. en time om dagen på
at træne og lege, foruden gåturen. Det er både fordi det er nødvendigt, hvis
hun skal fungere som jagthund, og fordi vi synes det er sjovt. Der er jo det
ved det at hun skal lære andet end at gå uden at trække i snoren, og at hun
ikke skal skide midt på fortovet.
Så jeg synes absolut hun har et liv, også når hun ikke er på jagt

--
MVH Per Herholdt, Odense
Molly (Vizsla):

Fra : Winther

Dato : 15-10-03 11:20

"Per, Odense" <per.dk@mailbox.dk> skrev i en meddelelse

> Så jeg synes absolut hun har et liv, også når hun ikke er på jagt

> [...]

Mon ikke du også havde hund selv om du ikke gik på jagt?
Er du nu helt sikker på at hun ikke keder sig?, hun ser ud som om hun prøver
at flyve, du har måske læst Dumbo for den?

Vh. Winther

Fra : Per, Odense

Dato : 15-10-03 22:43

skrev i 5b9jb.2587$tx6.906@news.get2net.dk, bl.a. (forkortet):
> "Per, Odense" <per.dk@mailbox.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke du også havde hund selv om du ikke gik på jagt?

Det kan du måske nok have ret i, men jeg tror at det gør mig til en bedre
hundeejer at være jæger. Det gør at jeg får trænet mere end jeg ellers
ville. (Det holder nok ikke for alle, men jeg tror det er sådan for mig)

> Er du nu helt sikker på at hun ikke keder sig?, hun ser ud som om hun
> prøver at flyve, du har måske læst Dumbo for den?

Nååå, jeg sagde hun skulle "finde" fugl - hun har nok hørt det som "være" en
fugl