Diskos Prolaps - HJÆLP
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-09-03 12:00

Hej Gruppe

Jeg er så uheldig at jeg har fået en diskos prolaps (well, jeg lavede den jo
nok selv under træfældning, en slags naturens sejer over mennesket). Jeg er
blevet scannet og får lige nu en konservativ behandling på Glostrup
hospital, hvilket betyder at jeg kun bliver behandlet for mine smerter og
ellers skal holde mig i ro og se tiden an, i første omgang en måned. Jeg er
sygemeldt da jeg hverken kan sidde eller stå ret lang tid af gangen, og jeg
synes det er uudholdeligt at bare skulle se tiden an. Min egen læge, som jeg
har stor tiltro til, siger at det er den korrekte behandling, men kan der
virkeligt ikke gøres andet? Mine spørgsmål til jer her er derfor:

1) Kender I nogen der er blevet kureret "alternativt"? Jeg har hørt om
fysioterapeuter (jeg laver noget der hedder Mckenzi(?) øvelser med begrænset
succes) og kiropraktorer, er det noget der kan anbefales? Kan I anbefale
andre behandlingsformer? Jeg er for meget skeptiker til at jeg vil høre om
numeorologi og lignende (endnu).

2) Er der nogen der har erfaring med den konservative behandling, hjælper
den i sidste ende?

3) Er der nogen der har erfaring med operation? En mulighed er at blive
opereret her og nu i privat regi. Jeg kan skaffe pengene, men det vil gøre
ondt i privatøkonomien i et godt stykke tid og jeg vil helst undgå en
operation i det hele taget (I ved: Mand + nåle, blod og smerter = dårligt
resultat). Er det lykken at blive opereret for en diskos prolaps?

For de lidt mere medicinkyndige kan jeg fortælle at den sidder på niveau
L4/L5 (let prolaps) og L5/S1 (moderat stor prolaps) hvis det kan bruges til
noget.

På forhånd tak
Kim

Fra : Padmé Amidala

Dato : 09-09-03 12:39

"Kim Jørgensen" <kij@tdcadsl.slet.dk> wrote in message

(Snip Intro)

> [...]
> andre behandlingsformer? Jeg er for meget skeptiker til at jeg vil høre om

Min svigermor har fået akupunktur mod hendes disusprolaps med succes. En
anden mulighed kunne også være zoneterapi, med mindre det er for
alternativt?

> 2) Er der nogen der har erfaring med den konservative behandling,
hjælper
> den i sidste ende?

Det kan man for det meste først se efter en måneds tid, det er nok derfor
lægen vil vente en måned.

> [...]
> operation i det hele taget (I ved: Mand + nåle, blod og smerter = dårligt
> resultat). Er det lykken at blive opereret for en diskos prolaps?

Jeg vil ikke mene, at du skal blive opereret allerede nu, men vente den
måneds tid, som lægen har foreskrevet. Og i mellemtiden passe rigtig godt på
dig selv.

> For de lidt mere medicinkyndige kan jeg fortælle at den sidder på niveau
> L4/L5 (let prolaps) og L5/S1 (moderat stor prolaps) hvis det kan bruges
til
> noget.

Det kan det bestemt...så ved vi jo hvor den sidder. Når den sidder så lavt,
skal du være meget opmærksom på ikke at bukke dig ned, med mindre du har
helt lige ryg. Dvs. bøj i hoften og knæene istedet for at krumme ryggen. Du
må heller ikke lave nogle skæve vendinger, men vende dig mod genstanden i
stedet for..

> På forhånd tak
> Kim

VH
Padmé Amidala

Fra : Kirstine

Dato : 09-09-03 17:32

In article <3f5db2c6$0$13174$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
kij@tdcadsl.slet.dk says...
> Hej Gruppe

Hej

> Jeg er så uheldig at jeg har fået en diskos prolaps (well, jeg lavede den jo
> nok selv under træfældning, en slags naturens sejer over mennesket).

Av - det var godt nok uheldigt. Min mor har døjet med sin prolaps siden
januar 2000, så selvom det ikke er mine helt egne erfaringer, så vil jeg
da gerne fortælle, hvordan det er gået for hende.

Hendes prolaps ligger i lænden - kan ikke huske de eksakte tal - og har
blandt andet betydet, at hun har mistet noget af førligheden i det ene
ben. Hun har dage med mange smerter, og så har han hun gode dage, hvor
hun næsten ikke har ondt. Der er et tydeligt forhold mellem, hvor aktiv
hun har været, og hvor mange smerter hun har den følgende dag.

> [...]
> andre behandlingsformer? Jeg er for meget skeptiker til at jeg vil høre om

Min mor har ret god succes med en fysioterapeut i Rødovre. han er meget
dygtig, og han har hjulpet hende af med mange af smerterne. Desværre er
hendes førlighed ikke blevet ret meget bedre.

> 2) Er der nogen der har erfaring med den konservative behandling, hjælper
> den i sidste ende?

Det hjalp ikke min mor - hun valgte operation efter knapt 2 år med
konservativ behandling. Hun var meget bange for operationen, så det var
primært derfor, at hun ventede så længe.

> [...]
> operation i det hele taget (I ved: Mand + nåle, blod og smerter = dårligt
> resultat). Er det lykken at blive opereret for en diskos prolaps?

Min mor blev opereret på Privathospitalet Danmark. Resultatet kan måske
dårligt kaldes lykken...for rask blev hun desværre ikke. Men hun har
fået reduceret smerterne og fået noget førlighed tilbage i benet. Så nu
har hun kunnet genoptage sit arbejde delvist.

Og så har det med at vælge det private også den fordel, at serviceniveau
både før indlæggelse, under indlæggelse og opfølgning efter operation
har været fantastisk. Og den neurokirurg, der står for operationerne på
Danmark, er efter sigende en førende ekspert. Måske du kunne starte med
at betale dig fra en undersøgelse derude og så se, hvad de siger?

Rigtig god bedring med ryggen

Kirstine
---
http://www.minipip.dk
*Trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Vipstjert

Dato : 10-09-03 08:07

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 11-09-03 07:58

Hej

Tak for jeres svar, jeg vil gå videre med fysioterapi og, hvis det ikke
giver noget, akupunktur som vel er smertebehandling og ikke en egentlig
behandling af selve prolapsen. På den anden side er det jo smerten der
holder mig fra at kunne arbejde, selve ryggen er jo stærk nok. Det er rart
at høre at den behandling jeg får ikke er forkert, men at jeg blot skal have
tålmodighed.

Mange tak
Kim