Computeren døde
Fra : Maria

Dato : 09-09-03 10:29

Hej gruppe,

min computer lugtede pludselig brændt (havde været tændt i omkring 30 min)
og så gik den ud. Er helt umulig at starte igen. Jeg mistænker
strømforsyningen for at bære skylden, da kabinettet var meget varmt lige
omkring hvor strømforsyningen sidder og selve strømf. var også meget meget
varm lige efter nedbruddet.
Mon jeg gætter rigtigt? Jeg overvejede at det også kan være pga. bundkortet,
men ville strømf. blive så varm så?

MVH Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-09-03 10:52

Maria wrote:

> [...]
> omkring hvor strømforsyningen sidder og selve strømf. var også meget meget

Tja, når et ben ser ud til at være brækket, så er det nok ikke armen

Såfremt du ikke selv kan fortolke etiketten på strømforsyningen, så skal
du nok forbi en computerbutik med din afbrændte strømforsyning som så
sikkert gerne udleverer dig en ny mod at du afleverer en 400-500 kroner.

Er du lidt ferm på fingrene, så kan du nemt selv lave selve
udskiftningen af strømforsyningen.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Maria

Dato : 09-09-03 11:43

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikkert gerne udleverer dig en ny mod at du afleverer en 400-500 kroner.
>
> Er du lidt ferm på fingrene, så kan du nemt selv lave selve

Tak for det hurtige svar. Jeg har kigget lidt på strømforsyninger i de
forskellige online butikker og tænkte på at når nu jeg skal have en ny lige
så godt kan købe en af de "gode". En med no-noise for lidt mindre støj og
PFC for lidt mindre strømforbrug. En sådan kan vel bruges uanset hvilken man
havde i forvejen?
Mit bundkort er i øvrigt en ESC K7S5A med 1000 mhz (Athlon).
Jeg har allerede pillet den gamle ud bare for at se om jeg kunne - og det
gik fint så jeg regner med også selv at installere den nye.

MVH Maria

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 11-09-03 00:25

"Maria" <maria@REMOVEelvis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> PFC for lidt mindre strømforbrug. En sådan kan vel bruges uanset hvilken

Nu er diskusionen omkring PFC'ers indflydelse på strømforbruget knap
afsluttet, men konklusionen blev altså at en god PFC godt nok betyder noget
for strømforbruget målt som VA, men ikke når du måler i Watt hvilket din
elmåler gør, så det betyder altså ikke noget for elregningen.

Hvis du skal finde en strømforsyning der er god mod elregningen, så kig
efter "udnyttelsesgrad" eller "effektivitet", ikke PFC-graden.

Hvis nogen siger at effektiviteten er over 90%, så ved du at det ikke er
sandt!
Hvis du finder en på 80% bør du være glad. Men du skal sikre dig at den også
er god ved lave belastninger.
Den oplyste udnyttelsesgrad er typisk ved maks belastning, og ved
belastninger under 25% falder den markant.

Så hvis din PC kun bruger 100 Watt (typisk kedelig kontor maskine) er det en
dårlig ting (for elregningen) at sætte en 400-500 Watt PSU i maskinen.

Rune

Fra : Maria

Dato : 11-09-03 09:22

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Så hvis din PC kun bruger 100 Watt (typisk kedelig kontor maskine) er det
en
> dårlig ting (for elregningen) at sætte en 400-500 Watt PSU i maskinen.

Tak for oplysningen. Jeg vil have det i baghovedet når jeg kigger efter en
ny.
MVH Maria

Fra : complex@pc.dk

Dato : 11-09-03 16:17

On Thu, 11 Sep 2003 10:21:53 +0200, "Maria" <maria@REMOVEelvis.dk>
wrote:

>"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
>en

Nu er det sådan at en moderne PSU kun bruger det er skal trækkes på
den +ca10%

Min 350Watt psu trækker således normalt kun 110Watt (målt)

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : dtext.news.tele.dk

Dato : 11-09-03 18:35

<complex@pc.dk> skrev i en meddelelse
> On Thu, 11 Sep 2003 10:21:53 +0200, "Maria" <maria@REMOVEelvis.dk>
> wrote:
>
> Nu er det sådan at en moderne PSU kun bruger det er skal trækkes på
> den +ca10%

Nej! Selv moderne PSU'er udnytter maksimalt 80% af strømmen, resten bliver
til varme.
Det betyder at computeren trækker 25% mere strøm end komponenterne bruger.

Og så gælder det ovenikøbet at den strøm CPU'en bruger er endnu sværere da
den skal igennem 2 "omformninger":
Først i PSU, og derefter på Motherboardet.

Hvis så din PC kun udnytter PSU'en marginalt ( under 25%) kan du godt regne
med endnu mindre effektivitet.

> Min 350Watt psu trækker således normalt kun 110Watt (målt)

Øh...
Hvad er det du konkluderer udfra ovenstående ?

Jeg vil påstå at hvis din computer trækker 110 Watt på 220V siden, så bruger
PSU'en mindst 1/3 heraf og selve stumperne de øvrige 2/3.

Og det kan meget vel være værre eftersom du som sagt har en 350 Watts PSU,
og den maks leverer 70 Watt på "indersiden" !

Der er meget få PSU'er der har en udnyttelsesgrad på 66% ved 20% belastning.

Rune