Fejl i steder hos mormonerne, Illum m.v.
Fra : Kai Mandrup

Dato : 09-09-03 06:58

Jeg har søg nogle personer i mormonernes indtastninger - og fundet noget,
som jeg har tolket som fejl i indtastningerne, eksempelvis:

Frantz Pedersen Illum: Født Illumø, Svanninge, Nyborg - burde vel være
Illumø, Svanninge sogn, Sallinge herred, Svendborg amt?

Johanne Frantzdatter: Født 1677, Faaborg, Faaborg, Nyborg - burde vel være
Faaborg sogn, Sallinge Herred, Svendborg amt?

Peder Pedersen Mall: Født 1604, Horne, Horne, Nyborg - burde vel være Horne
sogn, Sallinge Herred, Svendborg amt?

Hans Pedersen Illum: Født 1649, Asperup, Asperup, Hindsgavl - Burde vel være
Asperup sogn, Vends herred, Odense amt?

Fejlene er gentagne på andre personer, og det undrer og foruroliger mig,
idet stederne vel ikke blot er tastet ind fra "den blå luft"; der må vel
ligge et eller andet til grund - eller?

- eller var der en anden inddeling dengang?

(Naturligvis skal alle data om muligt tjekkes, men det gør jo opgaven lidt
nemmere om man ved om man skal lede i ekempelvis Faaborg eller i Nyborg...)

m.v.h. Kai Mandrup

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 09-09-03 07:49

Kai Mandrup wrote:
> [...]
>

> (Naturligvis skal alle data om muligt tjekkes, men det gør jo opgaven
> lidt nemmere om man ved om man skal lede i ekempelvis Faaborg eller i

Hej Kai!
Jeg kan ikke lige finde min "sogn-herred-amt", men amterne var opdelt i
flere på det tidspunkt, hvor din dåb´er er. Måske er det derfor?
--
Hilsen Jeannie Kristensen
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Fra : Bente Aaris

Dato : 09-09-03 10:32

"Jeannie Kristensen [4700]" <Vaelg.svar@til.afsender> skrev i melding

> [...]

> Hilsen Jeannie Kristensen
> Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/
> (opdateret 25. maj 2003) Besøg også Sognetræf:

Det hed Nyborg og Tranekær Amter, amtsforvaltningen lå i Nyborg,
når det gælder Svendborg.

Mvh
Bente Aaris

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 09-09-03 10:38

"Kai Mandrup" <kai.mandrup@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> (Naturligvis skal alle data om muligt tjekkes, men det gør jo opgaven lidt
> nemmere om man ved om man skal lede i ekempelvis Faaborg eller i

Der var netop tale om en anden amtsinddeling dengang, som du antyder.

Iflg Sogn, Herred, Amt hørte de førstnævnte sogne fra 1662 til 1793 under
Nyborg amt og Asperup under Hindsgavl amt.

Der er derfor sådan set skrevet rigtigt f.s.a. disse fødesteder, men det er
selvfølgelig lidt upraktisk, hvis man søger i IGI under amt, for skal man
søge under Nyborg eller Svendborg?

Min test på en enkelt under Svendborg amt, nemlig

Frantz Madsen Illum
Male

Event(s):
Birth: 07 FEB 1706 Faaborg,Faaborg, Nyborg, Svendborg, Denmark

Christening:
Death: 03 MAY 1764

viser sig således at løse problemet ved at skrive såvel Nyborg som den
senere, der gjaldt til 1970.

Folketællingsskemaerne fra 1787 viser i
øvrigt den gamle amtsbetegnelse, naturligt nok

Kjeld Jakobsen

begin 666 spacer.gif
M1TE&.#EA"@`*`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````*``H`0 ((A(^IR^T/
$8RL`.P``
`
end

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-09-03 22:49

> [...]
> ligge et eller andet til grund - eller?
>
> - eller var der en anden inddeling dengang?

Der skelnes ikke mellem ny og gammel amtsinddeling.
Vi kan indsende med begge dele, så vidt jeg husker.

Når vi indsender, anvender vi flg. stedsangivelse:
(sted i sognet), sogn, amt, land.

Mvh.Bodil.

Fra : Kai Mandrup

Dato : 13-09-03 09:20

Mange tak for de gode og konstruktive svar.
Ved nogen om de gamle inddelinger kan findes på nettet?

m.v.h. Kai

Fra : Bjarne Andersen

Dato : 11-09-03 21:34

Hej.
Der findes på nogle biblioteker et værk der hedder "Danmarks Administrave
indeling 1645 - 1920" og der er aftegnet alle sogne, herreder retskredse
m.mm. for alle de gande der er ændret i dem.
Kan i ikke skaffe dem, så har jeg dem og kan måske hjælpe.

m.v.h

Bjarne

bjarne200@hotmail.com