træningshjælp udbedes
Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 08-09-03 22:17

Hejsa gruppe,
jeg er stødt på et eller problem i forhold til træning...eller skal
jeg vælge at kalde det endnu en udfordring!
Jeg er i gang med at lære min schnauzerhan på ca. 17 mdr. at
apportere, hvor jeg bruger shaping som indlæringsmetode.
Se evt. http://www.dch-danmark.dk/index_dch_bladet.htm
Jeg er næsten lige startet med ham, og det gik vældig godt, og han tog
apportbukken med det samme. Jeg nåede at belønne ham et par gange for
at tage apportbukken. Desværre skete der dette, at apportbukken røg på
ned på trægulvet, og larmede lidt. Efter det ville han ikke længere
tage den. Jeg forsøgte at opmuntre ham lidt mere til at tage den, men
uden held. Jeg forsøgte også at gå udenfor, men han virkede stadig ret
trykket og ville ikke rigtig helt hen til mig, eller kigge på mig. For
mig at se, har han forbundet den ubehagelige lyd med apportbukken og
også med selve situationen - at jeg sidder med en masse godbidder
foran ham. Jeg forsøgte nemlig også at få ham til at lave noget ganske
simpelt for at kunne belønne ham, men det gik heller ikke så godt. Jeg
forsøgte desuden også at få min tæve ind og tage apportbukken. Jeg
tænkte at hvis han så at den ikke var farlig, ville han måske ikke
være så nervøs...?
Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg kommer videre? Jeg ved
ikke om jeg bare skal undlade denne øvelse et stykke tid?

Håber på nogle svar

Mvh

Mette

Fra : Lou

Dato : 09-09-03 07:14

Hej Mette

Bare et forslag til 1. skridt...
Du skal gøre bukken spændende , meget spændende...har du trænet
c-arbejde med din hund? hvis du har så kan du bruge nogle af
elementerne herfra...vift m bukken og lige pludselig VÆK om bag nakken
så hunden ikke kan se den , lad den så sen den lidt men hold den
stille - og så VÆK igen, FÅ hunden op at køre og hvis den gør så ros
den tag bukken om foran dig og få hunden til at sidde foran dig - den
SKAL være oppe i drift!!!!hold hænderne på "bidestykket" og sig så
apport idet du hurtigt flytter hænderne ud til siden, lad hunden hulde
den et øjeblik ( 2 sek ) ros den meget og giv fri evt m en boldt...

Vil den stadig ikke tage den i munden ( det troer jeg den vil , hvis
den er oppe i drift) så findes der nogle bukke med mellemstykket af
gummi...

Et andet forslag er: sæt en snor i bukken og leg med hunden, lad
bukken ligge stille og bevæg den pludseligt i ryk så hunden ikke lige
straks får fat i den...hvis din hund er lidt drifts svag / el bange
for sin mund så pas på med at trække for hårdt , men lad den vinde
bukken hurtigt.
Du må gerne, når hunden tage bukken i munden "slådse lidt med den, men
husk den SKAL vinde - løb en lille runde hvor den bærer byttet...

Dette er bare nogle forslag, hvis du træner C- arbejde, så er der jo
lidt elementer derfra du kan benytte. Husk at træne udenfor på græsset
så den ikke bliver forskrækket igen. Et spm. Er din hund skudræd? det
kan måske være derfor at den bliver bange fo høje lyde?

Jeg håber at du kan bruge nogle af forslagende, du skal bare sørge for
at denikke får dårlige oplevelser igen med bukken - jeg har en veninde
der har haft et problem med at hendes hund ikke ville tage bukken, den
vr ikke bange, men den kunne ikke lide den - hun begyndt at bruge
bukken som ros istedetfor bolden - altså dyyyygtiiiig og så smide
bukken som belønning, så hunden fik en fornemmelse for ar bukken var
noget godt - men hendes hund kunne altså godt hente/bringe og viste
hvad apport var. Indlærings mæssigt skal du passe på at du ikke får
skabt et forkert hjernespor...

nå ja det blev lidt langt - håber det er en hjælp.

mvh
Lou

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 09-09-03 12:16

Hej Lou,

odin@paradis.dk (Lou) wrote in message news:<98387c0d.0309082214.32ea6d47@posting.google.com>...

> [...]
> apport idet du hurtigt flytter hænderne ud til siden, lad hunden hulde
> den et øjeblik ( 2 sek ) ros den meget og giv fri evt m en boldt...

Jeg træner IPO med ham, Bastian hedder han. Men han har en meget lav
byttedrift, og der skal virkelig arbejdes meget for at køre ham bare
lidt op. Med min tæve har jeg benyttet den metode du har beskrevet -
indlæring af apportering ved hjælp af byttedrift, men jeg er igang med
at omlære denne apportering fordi hun tyggede i apportbukken. Jeg
forsøgte at korrigere tygningen, hvilket jeg formodede jeg kunne gøre,
hvis hun "kørte højt nok i drift", men det gik helt galt, og hun gad
slet ikke have noget med den apportbuk at gøre efterfølgende. En
(mellem) schnauzer er jo ikke altid helt så arbejdsvillig, som
eksempelvis en schæfer.
For at undgå at jeg begår samme fejltagelse med hanhunden, har jeg
derfor besluttet mig for at indlære apporteringen via shaping.
Jeg synes desuden også at når jeg ser det resterende at IPO holdet,
som består af boxere og schæfere, træne apportering, bliver jeg
bekræftet i at det nemt bliver noget møg med at indlære apportering
vha byttedrift. Alle hundene bider i apportbukken og den kører rundt i
munden, føreren skælder ud, og til sidst står hunden langt væk fra
føreren og gider ikke aflevere.
Er det kun mig der oplever det sådan?

> Husk at træne udenfor på græsset
> så den ikke bliver forskrækket igen. Et spm. Er din hund skudræd? det
> kan måske være derfor at den bliver bange fo høje lyde?

Ja, jeg skal vist ikke lige træne indenfor på trægulv foreløbig. Han
er nok ikke helt sikker på skud... Når der til træning bliver skudt,
stopper han op, men jeg kan godt aflede ham efter nogle sekunder.

Tak for hjælpen.

Mvh

Mette

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 09-09-03 09:37

"Mette N. Sørensen" <mealbas@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg kommer videre? Jeg ved
> ikke om jeg bare skal undlade denne øvelse et stykke tid?

Det kan jo være en stædig karl med den alder han har. Vær sikker på at han
mentalt ikke er i en modningsfase, hvor ny indlæring er svær.

Du kan evt. bruge en dummy eller anden blød genstand(evt. det bedste
legetøj) for at få hunden op i drift igen. Hvis den ikk er vant til at slås
om et hårdt bytte bider den ikke nok fast om en buk i starten. Når det
virker med bløde ting kan du gå over til hårde, men tynde grene, for så til
sidst at overføre det på din apportbuk.
Når en hund kan apportere skal den alligevel kunne hente ALT, så der er ikke
grund til kun at koncentrere sig om bukken.

Mvh

Bjarne

info@riesenschnauzerSLET.dk
www.riesenschnauzer.dk

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 09-09-03 20:25

Hej Mette,

Kenjan har apportbukke helt i gummi, stadig med den rigtige vægt og
størrelse. Jeg har selv brugt en sådan med succes, da min hund i en
periode ikke ville have træ-apporten i munden.

Mvh
Søren