Frit sygehusvalg?
Fra : Michael Lund

Dato : 08-09-03 12:02

Hej i gruppen.

Jeg kom d. 11. maj 2003 til skade med mit højre knæ, så forreste korsbånd
blev revet over. Jeg har siden gennemgået en længere periode i
behandlingssystemet, som jeg vil forsøge at beskrive kort nedenfor. Mit
endelige spørgsmål går på, om jeg opfylder betingelserne for/er berettiget
til frit sygehusvalg. Jeg har via http://www.sygehus.dk og diverse sygehuses
hjemmesider forsøgt at samle information, men kan ikke helt finde svaret.

Forløb (alle datoer er fra i år):

11. maj: Tilskadekomst. Skadestuebehandlet (!?) på Hvidovre Hospital.
Knæet hævet og mange smerter. Behandling med is er den eneste mulighed. (og
selvfølgelig RICE princippet)

19. maj: Første check på Amager Hospital (AH) - knæet var stadig for
hævet til, at det kunne konstateres om der var betydelige skader derinde.

28. maj: Endnu et check på AH's ortopædkirugiske afd. Hævelsen delvist
forsvundet. Klar løshed i knæet. Konstateret forreste korsbåndslæsion.
Vejledt om at jeg skulle gennemgå genoptræning med knæet i 2 måneder inden
der kunne tages stilling til en evt. rekonstruktion (operation) af knæet.
Dog er der over 2 mdr. ventetid på AH's knæhold, så jeg indvilger i at træne
på en privatklinik, og derved selv betale for knæholdstræningen.

12. juni: Starter genoptræning på knæholdet på fysioterapeutisk klinik
Gildhøj i Brøndby. Træner fra denne dato og stadigvæk 2 gange om ugen på
Gildhøj. Derudover træner jeg 2-3 gange om ugen privat.

23. juli: Til 2 måneders checket på AH er de meget imponeret over knæets
tilstand. Den megen træning har givet pote. Dog er knæet stadig løst,
hvorfor det bliver besluttet at AH gerne vil operere mig. Jeg vil høre
nærmere mhp en test hos deres fysioterapeut inden operationen.

13. august: Gennemgår en test og måling af knæets løshed hos AH's
fysioterapeut. Alt i fineste orden hvad styrke og balance angår. Hun
forklarer mig, at jeg er klar til operation og vil høre nærmere vedr. en
dato.

8. september (i dag): Ringer til AH, idet jeg intet har hørt siden 13.
august. Det viser sig at jeg ikke er blevet skrevet op til operation idet
fysioterapeuten ikke har sendt de korrekte papirer videre. Jeg bliver
omstillet en halv snes gange inden jeg til sidst får forklaret en ung kvinde
situationen. Hun vil smide min journal op til lægen, som så skal se på det.
Åbenbart er det kokset for AH da jeg ikke har genoptrænet hos dem. Min
journal lå åbenbart i en forkert bunke.

Grunden til at jeg ønsker at vide besked ang. det frie sygehusvalg er, at
jeg har erfaret, at speciallægerne på Gildhøj klinikken er super dygtige.
Jeg har trænet med patienter derudefra og kan se hvor godt de klarer sig.
Jeg stoler bestemt også på, at AH kan lave et godt resultat, men vil hellere
opereres det sted jeg kender. Det afgørende spørgsmål må jo være fra hvilken
dato de 2 måneders behandlingsfrist skal tælle? Mit bud er d. 23. juli, hvor
det endeligt bliver besluttet, at jeg skal opereres. Har jeg ret??

Hvis man selv synes man opfylder betingelserne for frit sygehusvalg - hvilke
kanaler skal man så gøre sygehuset opmærksom på det ad? I min samtale med AH
i dag blev personalet nærmest vrede når jeg spurgte om emnet, hvilket ikke
hjælper mig....

Håber nogen kan hjælpe. Hvis emnet skal postes i en anden gruppe, så henvis
endelig til denne.

På forhånd tak.

Michael Lund.

Fra : lillespir

Dato : 08-09-03 18:05

"Michael Lund" skrev d. 08-09-03 12:02 dette indlæg :
> [...]

ikke
> hjælper mig....
>
> Håber nogen kan hjælpe. Hvis emnet skal postes i en anden gruppe, så

Hej Michael Lund.

Prøv at kikke her. www.venteinfo.dk/ventelister/

Her fandt jeg en pjecen der hedder Frit valg af sygehuse som jeg
hentede hjem i PDF- format.
Håber der er noget i, der kan vejlede dig, ellers ret henveldelse til
din egen læge som kan omvisiterer dig til det sted du gerne vil
opereres.
Uden om de sure hoveder du har mødt på AH.

Held og lykke
Hilsen Rita

http://www.kandu.dk/