RWS Krudt ( kan det købes i dk endnu )
Fra : Nielsen \( Stensgaar~

Dato : 08-09-03 11:31

Er det muligt at købe RWS krudt nogle steder endnu eller er det slut , jeg
ved at både RWS og Norma krudt bliver lavet på Bofors, men er der nogen
direkte ligheder meller 904 og 204 samt 905 og Mrp ......eller er det
sludder , jeg kan gode se på burnrate kalenderen men er der nogen der ved
noget specifik om dette ....tak

--

Med Venlig Hilsen
Betina & Claus Nielsen ( Stensgaard )

Fra : Erik Prestmo

Dato : 08-09-03 18:21

Burnratekalenderen?

Du vil ikke si at du planlegger å stole på en slik rangering mellom vidt
forskjellige kruttyper når det gjelder å finne egne, korrekte ladninger?

Lærer dere å gjøre det slik på disse offentlige ladekursene dere er nødt til
å ha?

I så fall har jeg nok en gang fått bekreftet at offentlig vanvidd ikke
kjenner noen grenser som helt.

Man skal aldri - ALDRI!! - beregne eller anslå ladninger på grunnlag av en
sammenlignende tabell mellom forskjellige kruttypers brennrate!

Til orientering kan jeg slippe ut en hemmelighet:

Det finnes ikke en - EN - "burnratekalender".

Det finnes nærmest et uendelig antall, fordi den relative brennhastigheten
og variasjonen fra kruttype til kruttype vil være forskjellig fra patrontype
til patrontype!

Den som eventuelt har fortalt deg, eller lært deg noe slikt, bør du snarest
fjerne fra bekjentskapskretsen!

KJøp heller den Norske Ladeboken, og LES den, fra perm til perm - FIRE
ganger!

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Nielsen ( Stensgaard ) <Claus@mail.dk> skrev i

Fra : Nielsen \( Stensgaar~

Dato : 09-09-03 13:19

Efter hvad jeg kan se skriver jeg vist ingen steder at jeg planlægger at
duplere eller bruge Det ene krudt for at være det andet ,,,,,Det ladekursus
jeg var igennem med Jens Perto i 1990 var ganske udmærket og lærerigt og
læreren har endvidere udgivet bøger om Ladning.
Men ellers sysnes at de forskellige burnrate lister der er lavet er at tage
med stor forbehold men generelt kan de fortælle dig i hvad ende og nabolag
det krudt du leder efter er.
Claus.N...

Fra : Erik Prestmo

Dato : 09-09-03 22:36

På bakgrunn av all verden merkelige regler og sikkerhetsprosedyrer som er
tredd nedover hodene på danske jegere, skyttere og hjemmeladere:

Hvis denne Jens Perto ("læreren har endvidere udgivet bøger om Ladning")
virkelig kolporterer slik feilinformasjon som å anslå ladninger ut fra
brennhastighets-tabeller, ja da.....

DA bør denne mannen øyeblikkelig frataes retten til overhodet å avvikle
ladekurs.

I sikkerhetens navn!

Og "bøger om lading" det kan være så mye rart det, det kan for eksempel være
noe HELT ANNET enn den Norske Ladeboken.....

Gi oss forlag og ISBN, vi har kjøpt så mange elendige bøker om emnet,
allikevel, opp gjennom årene, at ei drittbok eller to ekstra, ikke spiller
noen rolle, fra eller til.....

For øvrig er ladedata på nettet en tvilsom affære, bortsett fra
kvalitetssikrede sider, for eksempel har Vithavuori utmerkede sider.....,
men det er data for deres eget krutt må vite...

Fra : Mogens Christensen

Dato : 10-09-03 19:26

> [...]
>
> Hvis denne Jens Perto ("læreren har endvidere udgivet bøger om Ladning")
> virkelig kolporterer slik feilinformasjon som å anslå ladninger ut fra

Der står ingen steder at Jens Perto har informeret om noget sådant, måske
med undtagelse af indersiden af en bestemt nordmands hoved som ikke formår
at læse en dansk tekst.

> [...]
>
> Gi oss forlag og ISBN, vi har kjøpt så mange elendige bøker om emnet,
> allikevel, opp gjennom årene, at ei drittbok eller to ekstra, ikke spiller

Bogen hedder Håndbog i håndladning den udgives af forlaget Pinus ISBN
87-7722-002-1

> For øvrig er ladedata på nettet en tvilsom affære, bortsett fra
> kvalitetssikrede sider, for eksempel har Vithavuori utmerkede sider.....,
> men det er data for deres eget krutt må vite...

Og hvorfor nu det? det er jo stadigvæk tilladt at bruge sin sunde fornuft.
Vi befinder os trodsalt i Danmark!

MVH

Mogens

Fra : Nielsen \( Stensgaar~

Dato : 13-09-03 13:09

meget dum udtalelse fra vores Norske ven"

Fra : Erik Prestmo

Dato : 13-09-03 18:25

Du tar prisen, Mogens!

Fordi i ikke ser "Bjælken i jeres Eget Øye, men kritiserer splinten i jeres
nabo"!

Joda jeg har gjentatte ganger besværet meg over den mangle på frihet
(komparativt) danske jegere lider under, sammenlignet med de norske.....

Og jeg har likeledes forundret meg over deres presteskap av yppersteprester
som straks springer til, og messende gjentar og gjentar deres mantra om at
"slig måe der bare være, tænk dog på Sikkerheden!"

Også kommer her øyensynlig en av disse yppersteprester og demonstrerer et
sinnsvagt brudd på samme sikkerhetsprosedyrer!

Jeg etterspør altså om det VIRKELIG kan forholde seg slik at denne "jakt- og
ladeekspert" KAN ha sagt noe slikt, eller - enda verre - satt det på trykk
og utgitt det i bogs form?

Uten å få noe klart svar, kun et snørrete utenomsnakk fra en eller annen
drittunge, født i går og tørret bak ovnen?

Å forsvare en eventuell slik framferd, å sette til side alle
sikkerhetsprosedyrer, DET er meget dumt snakk.

Til slutt vil jeg bare si at å bli stemplet som "dum" av deg eller din venn
neppe har injurierende kraft............