Deling af filer og mapper sammen med bredb~
Fra : Morten Nielsen

Dato : 08-09-03 11:36

Hejsa!

Jeg har bredbånd fra TDC med fire dynamiske IP'er. Jeg har pt. to computere
sat til forbindelsen, vha. en 16 ports switch (Rubytech). Men hvordan gør
jeg sådan at de to computere kan se det der er delt hos hinanden, samtidig
med at de kan være på nettet. Når de er på nettet er de jo sat til at hente
en IP automatisk, men så kan de ikke finde hinanden.
Omvendt hvis jeg bruger faste ip'er kan de godt finde hinanden, men så
virker bredbåndet selvsagt ikke...
Findes der ikke en smart løsning der gør at de to computere kan se hinanden,
selvom jeg bruger dynamiske IP'er? (Udover at investere i en router
selvfølgelig...)

Mvh Morten Nielsen

Fra : ///JJ

Dato : 08-09-03 12:05

"Morten Nielsen" <nyheder@nielsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
hinanden,
> selvom jeg bruger dynamiske IP'er? (Udover at investere i en router

Hej Morten. Du vil kunne finde masser af svar på dit spørgsmål, hvis du
søger lidt tilbage i opslagene, det er et ofte stillet spørgsmål.
..
Men, mit råd er at du sætter et ekstra netkort i begge dine maskiner og
kører et internt netværk mellem dem.
Router-løsningen vil dog være det allerbedste, og den koster helt ned til
340 kr. Overvej det.

mvh
///JJ

Fra : jens

Dato : 08-09-03 12:42

"///JJ" <jesperhnR-E-M.O.V.E@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Men, mit råd er at du sætter et ekstra netkort i begge dine maskiner og
> kører et internt netværk mellem dem.

Hvordan forklarer du XP at de public ip`er ikke må bruges til deling ?

Mvh Jens

Fra : ///JJ

Dato : 08-09-03 15:23

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

> Hvordan forklarer du XP at de public ip`er ikke må bruges til deling ?

Det gør jeg ikke - det var ikke beskrevet som ønske i det oprindelig indlæg.

Men man skal alligevel være oprettet som bruger før man kan tilgå de delte
mapper (v. XP default).

mvh
///JJ

Fra : jens

Dato : 08-09-03 19:23

> Det gør jeg ikke - det var ikke beskrevet som ønske i det oprindelig
indlæg.

> Men man skal alligevel være oprettet som bruger før man kan tilgå de delte
> mapper (v. XP default).

Ikke nødvendigvis.

Mvh Jens

Fra : ///JJ

Dato : 09-09-03 11:15

> indlæg.

> Ikke nødvendigvis.

Jo, v. default indstillinger under XP - som jeg skriver.
I øvrigt irrelevant for spørgerens indlæg - FUT: Nyt emne

mvh
///JJ

Fra : jens

Dato : 09-09-03 11:25

> delte

> Jo, v. default indstillinger under XP - som jeg skriver.

Masser af xpèr er installeret uden kode på admin kontoèn "Default".....

> I øvrigt irrelevant for spørgerens indlæg - FUT: Nyt emne

Citat :
" Findes der ikke en smart løsning der gør at de to computere kan se
hinanden,
selvom jeg bruger dynamiske IP'er? (Udover at investere i en router
selvfølgelig...)"
Citat slut

Jeg finder da sikkerhedden meget relevant for spørgerens indlæg.......

Men vis den løsning findes vil jeg også gerne høre om den.

Mvh Jens

Fra : Kasper

Dato : 08-09-03 12:05

Hey...

der er et par måder..

1. du sætter 1 fast ip op på hvermaskine + den DCHP tildelt... noget med
ændring i regedit... find det på nettet...

2. Netbeui det brugte jeg, og det virker fint, desuden kan den protocol
vidst ikke routes.. så det du deler kommer ikke på inet

--
Mvh Kasper

Tjek Elektronik Chatten på -> http://www.angelfire.com/alt/elektronik/

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 08-09-03 12:18

Morten Nielsen wrote:
> Findes der ikke en smart løsning der gør at de to computere kan se
> hinanden, selvom jeg bruger dynamiske IP'er? (Udover at investere i
> en router selvfølgelig...)

Installer Netbeui protokollen og kør din fil- og printerdeling
over denne - og kun denne.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : jens

Dato : 08-09-03 12:37

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> Installer Netbeui protokollen og kør din fil- og printerdeling
> over denne - og kun denne.

Hvordan det ?
Tag lige højde for systemdelingerne, især IPC$.......

Mvh Jens

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 08-09-03 16:15

jens wrote:

> Hvordan det ?

Kommer an på OS. I Windows NT, 95, 98 og 2000 burde den være direkte tilgængelig
under tilføj protokol i netværksopsætningen.

I Windows XP skal man have fat i installations CD'en og ned under
\VALUEADD\MSFT\NET\NETBEUI. Der findes en vejledning.

> Tag lige højde for systemdelingerne, især IPC$.......

Det burde vel ikke give problemer ved skift til Netbeui?

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : jens

Dato : 08-09-03 19:17

> [...]
>
> I Windows XP skal man have fat i installations CD'en og ned under
> \VALUEADD\MSFT\NET\NETBEUI. Der findes en vejledning.

Det ved jeg........

> Det burde vel ikke give problemer ved skift til Netbeui?

Det spørger jeg dig om, kan du forhindre IPC$ C$ og ADMIN$ i at virke via
tcp/Ip ?

Mvh Jens

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 08-09-03 21:08

jens wrote:
> Det spørger jeg dig om, kan du forhindre IPC$ C$ og ADMIN$ i at virke
> via tcp/Ip ?

Ja hvis du sørger for, at fil- og printerdeling kun kører over Netbeui,
så burde det være tilfældet.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : jens

Dato : 08-09-03 21:15

> Ja hvis du sørger for, at fil- og printerdeling kun kører over Netbeui,
> så burde det være tilfældet.

Det er rigtigt, "Det burde være tilfældet".....
Men er det tilfældet ?

Mvh Jens

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 08-09-03 21:50

jens wrote:
> Det er rigtigt, "Det burde være tilfældet".....
> Men er det tilfældet ?

Prøv

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : jens

Dato : 08-09-03 21:54

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> Prøv

Det har jeg gjort.
Og blev ikke tilfreds med resultattet.

Mvh Jens

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 09-09-03 13:30

jens wrote:

> Det er rigtigt, "Det burde være tilfældet".....
> Men er det tilfældet ?

Jeg prøvede lige.

På en Win XP med TCP/IP og fil og printerdeling konfigureret kunne C$
godt ses fra en anden maskine ved angivelse af IP-adressen.

Så installerede jeg NetBeui og fjernede bindingen mellem TCP/IP og
fil og printerdeling.

Nu kunne den anden maskine ikke længere se C$.

Så satte jeg igen kryds ud for TCP/IP under bindingerne for fil og
printerdeling og så kunne man igen se C$.

Hvori ser du et problem?

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : jens

Dato : 09-09-03 15:32

> [...]
>
> Så satte jeg igen kryds ud for TCP/IP under bindingerne for fil og
> printerdeling og så kunne man igen se C$.

I Admin$ og IPC$.
Admin$ kan fjernes, men ikke IPC$, det må der være en grund til ?

Mvh Jens

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 09-09-03 16:38

jens wrote:
> I Admin$ og IPC$.
> Admin$ kan fjernes, men ikke IPC$, det må der være en grund til ?

Prøvede lige.
Det ser ud til, at man skal boote Windows XP efter at man har
fjernet bindingen for at IPC$ skal forsvinde.
Så siger en NET USE fra en anden maskine ihvertfald
"The network path was not found", når man prøver at tilgå IPC$
med TCP/IP mens det naturlgivis fungerer med Netbeui.

Så jeg tror stadig ikke der er noget reelt problem.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : jens

Dato : 09-09-03 17:07

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> Så jeg tror stadig ikke der er noget reelt problem.

Måske ikke, men tro er ikke relevant i denne sammenhæng.
(For mig)

Mvh Jens

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 09-09-03 17:38

jens wrote:

> Måske ikke, men tro er ikke relevant i denne sammenhæng.
> (For mig)

Du startede med at påstå, at de administrative shares ikke kunne
fjernes fra TCP/IP.
Da jeg så testede det på C$ ændrede du til, at C$ og Admin$ godt
kunne fjernes men ikke IPC$.
Det testede jeg så og det viste sig, at det blot kræver en reboot af
Windows XP.

Du virker som en ordkløver, der for alt i verden vil have ret.
Jeg tror jeg stopper diskussionen her.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : jens

Dato : 09-09-03 19:12

> [...]
> kunne fjernes men ikke IPC$.
> Det testede jeg så og det viste sig, at det blot kræver en reboot af

Forkert, jef spurgte pænt om det kunne lade sig gøre at lukke helt.
Det kan det jo, man kan jo bare hive stikket ud.
Spørgsmålet var egentligt ment som et forsøg på at få en klar bekræftelse,
med begrundelse for om det lader sig gøre eller ej.

> Du virker som en ordkløver, der for alt i verden vil have ret.
> Jeg tror jeg stopper diskussionen her.

Sikkert, men det er nok mest fordi du kun besvarer det skrevne spørgsmål,
uden tanke for hvad det må føre med sig.

Spørgsmålet er stadig om det lader sig gøre at deaktivere fildeling over ip,
og stadig have adgang til spil, MSN, ftp og andre "online" ting.

Hvis det ikke virker varer det jo ikke længe inden der er et stort hul i
maskineriet.

Hvis det kan vil jeg stadig gerne have en beskrivelse af hvordan.

Det skal virke på Hr. Jensens pc, som konen og 2 knægte låner med jævne
mellemrum til diverse "fornøjelser"
Dvs alt fra webbank til kazaa skal virke, men pcèn skal være lukket for
udefrakommende forespørgsler.

Kan man det uden router eller software firewal ?
(Jeg kan ikke, for min printserver snakker kun ip`sk)

Mvh Jens som ikke interesserer sig for om man burde kunne eller
tilsyneladende kan.
Ps: lad den bare ligge, jeg tester selv ved lejlighed.

Fra : Lars

Dato : 09-09-03 20:14

On Mon, 8 Sep 2003 13:36:49 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

>Hvordan det ?
>Tag lige højde for systemdelingerne, især IPC$.......

Hvordan ved du nogle sådanne eksisterer på spørgerens maskiner?

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : jens

Dato : 09-09-03 20:34

"Lars" <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvordan ved du nogle sådanne eksisterer på spørgerens maskiner?

Et gæt udfra OE 6 2800 1156 i headeren.

Men det gjorde jeg egentligt ikke, det var ment som et spørgsmål om hvilke
andre ting der blander sig i fildeling via ip.
Og som de færreste vil undvlrre mere end et par dage.
Tag bare fildeling via MSN feks......

System delingerne er default på xp og w2k, jeg ser ret sjældent de er lukket
efterfølgende.

Mvh Jens