Syg guldfisk.
Fra : Jesper

Dato : 08-09-03 07:00

Hej.

Dette er nok ikke den rigtige gruppe, men jeg kunne ikke finde andre
relevante grupper, så jeg håber at I kan hjælpe mig.

Min veninde, som har et relativt stort udendørs havebassin med guldfisk i,
har et problem.

En relativ stor guldfisk er tilsyneladende syg - hvordan afliver man bedst
og mest humant en guldfisk?

Min veninde er MEGET dyrevenlig, så det er meget vigtigt, at der er tale om
en metode, hvor fisken ikke lider.

mvh

Jesper

Fra : Littleboy

Dato : 08-09-03 12:04

Hej Jasper

I'm sorry to hear about yours and your girlfriend's goldfish.
And i'm sorry to tell you about the following method of putting your fish
out of misery.

What you need is a good handable stick, a bit thick and heavy which you will
have to hit the fish with. You have to hold the fish really tight in your
one hand, over the back, and have it standing with the belly down of the
ground. This way you have clear space for hitting the fish on the head. You
have to hit the fish just above the eyes, where the brain of the fish is
located. By giving the fish one hard blow on the head right there, you will
turn off all lights for the fish.

It's important to hold the fish good, so it doesn't slip away while you hit.
You can imagine why. Should you fail the first time, hit it again so you are
sure.

The fish might keep moving and shaking a little, even after a good hit
because of the release of muscle strains. Depending on the size of the fish
this can last from 5 to 10 seconds.

This is the way people usually do this when catching something and killing
it rightaway for preparing to be cooked a little later on.

Venlig Hilsen

Jeroen

Fra : Littleboy

Dato : 08-09-03 12:16

Hej Jasper

Fra : Erik Munck

Dato : 08-09-03 13:59

Det første har du ret i.
Dernæst må den mest humane måde være drukning. Der er tidligere blevet brugt
mod en ål - og den vred sig ikke ret længe.

Muncken

Fra : Odense

Dato : 08-09-03 14:46

> Min veninde er MEGET dyrevenlig, så det er meget vigtigt, at der er
> tale om en metode, hvor fisken ikke lider.

Hej
Tidligere blev det regnet for mest effektivt at slå fisken over nakken, i
dag regnes det for hurtigere (mere "humant") at stikke fisken i nakken med
en kniv.
--
Odense

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-09-03 14:59

"Jesper" <christop@post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse

> En relativ stor guldfisk er tilsyneladende syg - hvordan afliver man bedst
> og mest humant en guldfisk?

Sætter sig på hug foran den og snakker den ihjel.

> Min veninde er MEGET dyrevenlig, så det er meget vigtigt, at der er tale
om
> en metode, hvor fisken ikke lider.

Hvordan kan hun dog være MEGET dyrevenlig og samtidig holde dyr i fangeskab?

--
-Jens B.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 09-09-03 18:59

> Sætter sig på hug foran den og snakker den ihjel.

Det prøver min svigermor tit på mig, og det er ikke spor humant

//Jesper

Fra : DL

Dato : 08-09-03 16:35

"Jesper" <christop@post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse

> En relativ stor guldfisk er tilsyneladende syg - hvordan afliver man bedst
> og mest humant en guldfisk?

Hvis der er tale om en relativ stor have sø kan jeg anbefale dig at dykke i
søen bevæbnet
med en middelstor harpun for at skyde fisken i dets rette element.
Hvis ikke søen er egnet til dykning vil jeg anbefale at fange fisken med
flue.
En meget let klasse, f.eks #2 vil være velegnet til human udtrætning af en
middelstor guldfisk.
Når så fisken er landet bruger du et let håndvåben og afgivet et skud, sigt
mellem øjnene på fisken.
Husk i alle tilfælde at indhente de nødvendige tilladelser til våbenbrug..

David.

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 08-09-03 21:24

Hva med at sætte en STOR gedde ud i dammen? Guldfisken blir sikkert lidt ked af det, men til gengæld blir gedden glad - altså i gennemsnit intet problem.
MVH Niels

--
Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 08-09-03 22:05

Hej gruppe.
Hvis fisken skal aflives på en human måde, vil jeg foreslå at fodre den med
svinekotteletter til den dør af fedt om hjertet.

Jesper

Fra : Alex Linaa

Dato : 08-09-03 15:52

> En relativ stor guldfisk er tilsyneladende syg - hvordan afliver man bedst
> og mest humant en guldfisk?

At tale om human aflivning af en fisk, er imø at gå "lidt" for langt i sine
bestræbelser på at være dyreven, da en fisk så vidt jeg er orienteret er et
koldblodet dyr uden bevidsthed, så den er vist ligeglad.

Men en hurtig metode er at tage fætteren op, og give den et slag i nakken
med noget tungt.

Hvis den vibrerer, er den død.
Hvis den spræller, har du ramt for lang fremme, og må slå igen
Hvis du spræller, har du ramt din egen finger, og må også slå en gang til.

/Alex

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 09-09-03 10:05

Jesper wrote:
> [...]
>
> Min veninde er MEGET dyrevenlig, så det er meget vigtigt, at der er
> tale om en metode, hvor fisken ikke lider.

Jeg så engang en kunstudstilling i fjernsynet, hvor kunstneren havde
udstillet x antal guldfisk i blendere.
Kan ikke huske om formålet var human aflivning eller hvad, men det var måske
et forsøg værd.
Jeg mener når det nu var i fjernsynet, så må det jo være den rigtige måde at
gøre det på.

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-03 18:55

Slug dog fætteren og lad mavesyren klare resten.
Som man siger "ude af øje ude af sind"
Så er hun fri for at tænke nærmere over den...

Fra : Brian Knudsen

Dato : 11-09-03 14:36

"Michael Christoffersen" <pescator@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et forsøg værd.
> Jeg mener når det nu var i fjernsynet, så må det jo være den rigtige måde

hej

Den kunst udstilling du henviser til, blev anmeldt af dyreværns foreninger.
Sagen kom for retten, for at få afgjort om det er dyreplageri at aflive fisk
ved hjælp af en blender. Udfaldet af sagen blev at det ikke er dyreplageri,
da fisken bliver aflivet af et skarpt instrument og i sit eget element.

Brian

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 10-09-03 12:49

"Jesper" <christop@post1.dknet.dk> wrote in message

> Hej.
-sakse-
> mvh
>
> Jesper

Du kan også prøve den australske fiske- og aflivningsmetode:
En stang dynamit tændes, og vappes i søen.
Det får garanteret ram på hvadsomhelst!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : Tobester

Dato : 10-09-03 16:20

Man kan også gøre som i eksempelvis det danske sygehusvæsen: lade som
ingenting og kræet dør en naturlig død!

Fra : Tau

Dato : 10-09-03 16:28

Havde det bare havde været en fugl i stedet for, for så kan du nemt fange
den, hvis du strør salt på dens hale og derefter slår den ihjel ved at bide
den i nakken.
Poul.

Fra : Thomas Larsen

Dato : 10-09-03 18:05

Du kan evt. gå ned til din isenkramforhandler og få fat i en dyppekoger, og
så kan du koge fisken. Så har du samtidig en god gang fiskesuppe.

Fra : Georg

Dato : 10-09-03 18:16

En anden metode er, inviter hendes veninder hjem til en lille hygge
komsammen. Server revede gulerodsstykker, og anbring fisken imellem
stykkerne. Så klarer de resten

Georg

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 11-09-03 14:56

Hvis den er meget stor vil jeg kalde på en rekordfikseret medefisker. Måske
er der en lineklasserekord der.

Eller vente til der kommer is på. Bore et hul, sætte et væggeur til at ringe
og daffe fisken en på go'da'en med en spegepølse, når den kommer op og
spørger om uret går rigtigt. Det skulle efter sigende virke på ål. Om det
virker på guldfisk ved jeg ikke.

Huskt at guldfisk ikke laver mælkesyre når de bliver stressede som andre
dyr. De laver alkohol. Så hvis du stresser den kan du spise den og få en
brandert på. Men det skal være rå, da alkoholen fordamper ved opvarmning.

Mere seriøst: En skarp kniv kan kappe hovedet af den hurtigt.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Per Jakobsen

Dato : 11-09-03 20:19

Jeg afliver altid mine fisk ve at daske den en over nakken. Skulle være det
mest humane.

Per

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 11-09-03 20:29

Hej Jesper

Først lærer du guldfisken at læse. Derefter udskriver du alle de gode råd
som du har fået over de sidste par dage og lader fisken læse dem ........så
dør den af grin......humant ikke?. Hvis du ikke har en printer kan du tage
fisken ind i stuen og lade den læse direkte fra skærmen. I det sidste
tilfælde skal du passe på at fisken ikke tørrer ud da guldfisk ikke er de
bedste læsere selvom du har gjort dig umage da du underviste den. Derfor
skal du have kæresten klar med en vandforstøver til at holde fisken
fugtig.....vær opmærksom på den farlige kombination med vand og
strøm.........i skulle nødigt lide overlast under den humane aflivning.

PS
I Kolding ligger en dyrekirkegård hvor i under værdige former kan stede
fætteren til hvile. Jeg foreslår udmygst følgende tekst på gravstenen: Her
hviler lille Gulle....jeg så det ikke komme.

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-09-03 00:30

"Alvin A. Bang" wrote:

> I Kolding ligger en dyrekirkegård hvor i under værdige former kan stede
> fætteren til hvile. Jeg foreslår udmygst følgende tekst på gravstenen: Her
> hviler lille Gulle....jeg så det ikke komme.

Er der ikke en lille kirkegårds-sø?

Og hvad med stenen? Skal den placeres i bunden af søen?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Mars

Dato : 12-09-03 20:49

;)))

Det er en klar vinder !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! LILLE GULLE HAHA

MS

Fra : OOK

Dato : 11-09-03 22:47

> [...]
> og mest humant en guldfisk?
> Min veninde er MEGET dyrevenlig, så det er meget vigtigt, at der er tale

Stakkels Jesper
Det er ganske simpelt ! du trykker bare:
Ctrl - Alt - Del Så er det overstået, ganske nemt og smertefrit.....
Hilsen OOK

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 13-09-03 12:19

Kom lige i tanke om den her: Ku hun ikke bare køre den over? På vandcykel?

Niels