PMR 446 radio som babyalarm
Fra : lavdal

Dato : 07-09-03 23:18

Kære NG

Jeg har med interesse læst en række indlæg om en PMR 446 radio som
babyalarm.

Jeg er absolut ikke nogen radio amatør, men kan se en række fordele
ved en radio frem for en traditionel babyalarm.

1. Forskellen på en dreng og en mand er prisen på hans legetøj
2. Far køre selv MC og kunne her godt finde anvendelse for radioen.
3. Muligheden for vibrator (nybagt far som stadig kan huske hvor
forstyrrende babyalarmer enlig kan være - måske oftere mere end selve
barnet)

Da jeg som sagt ikke er radio amatør søger jeg råd om fabrikat, model,
udstyr og købssted.
Kravene er følgende:
1. Skal kunne funger som babyalarm (Jeg går ud fra at det hedder VOX -
og denne skal kunne indstilles i følsomhed)
2. Der skal være vibrator funktion.
3. IKKE FORVENTET - Alarm hvis batteri eller forbindelse forsvinder -
MEN kunne være rart
4. Opladelige batterier - Kan evt. klaret på den gammeldags facon.

Er der nogen som kan foreslå en model (gerne med gode erfaringer) samt
et godt sted at handle.

Desuden vil jeg gerne høre hvilket udstyr man skal købe med (heatset
ol. Samt oplader)

Fra : André Høstrup

Dato : 09-09-03 15:51

> Jeg har med interesse læst en række indlæg om en PMR 446 radio som
> babyalarm.

Har selv fået den samme idé og det er et noget billigere alternativ, til de
rigtige som er hundedyre.

> Jeg er absolut ikke nogen radio amatør, men kan se en række fordele
> ved en radio frem for en traditionel babyalarm.

Enig der

> [...]
> MEN kunne være rart
> 4. Opladelige batterier - Kan evt. klaret på den gammeldags facon.

Den model jeg selv har købt, er fundet i kvickly og den hedder MR 600 Twin.
Gav vist 500 for sættet som, bestod af 2 håndsæt plus en dobbeltlader.

Der er indbygget vox med 3 styrker og alarm ved lav spændning, men der er
ingen vibrator på dem,

Der kan tilsluttes høretelefon til dem, de virker fint og bat. kan skiftes
ud med andre AAA bat.
men så kan de kun oplades i en oplader til formålet.

--
\\\|///
( @ @ )

Regards. André Høstrup aka Flymann
Cellular: +45 26 844 911
ICQ 6402465
Mail meg@cool.dk
Copenhagen Denmark

Fra : Lars Marquart

Dato : 10-09-03 09:19

Hej

Vi har selv købt to af disse radioer, og vi bruger dem ikke, det værste er
nok at vi gav over pris for dem, da vi købte dem lige før de blev populære.
Men så har vi da lært det.

Tilgængæld har vi købt en trodløs Simen tlf. med arlarm i, og den er
efektiv. Vi syntes det er dejligt, at den kan ringe op til fx vores mobiler,
hvis det er det vi vil have den til.

Hvis vi kun skulle bruge den som arlarm, ville 1500 være givet dyrt ud, men
vi har oven i fået en tlf. som vi er meget glade for.

Jeg ved godt at det ikke var det du spurte om, men hvis du er til trodløs
tlf. kan jeg kun varmt anbefale at prøve, for som sagt, vi bruger ikke vores
dyre radio.

Fruen i huset

Fra : Kevin & Tina

Dato : 10-09-03 09:39

d. 10/09/03 10:18 ytrede Lars Marquart

> Vi har selv købt to af disse radioer, og vi bruger dem ikke

Hvorfor bruger i dem ikke+
Vh kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : John Sahl

Dato : 10-09-03 10:11

Kevin & Tina <tike@privat.dk> wrote:
> Hvorfor bruger i dem ikke+

Fordi man efter et stykke tid som forælder finder ud af at
man ikke behøver våge over barnets mindste grynt

De skal nok skrige højt nok hvis de vil have opmærksomhed
ude i barnevognen eller inde på værelset.

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Kevin & Tina

Dato : 10-09-03 12:21

d. 10/09/03 11:10 ytrede John Sahl

> Fordi man efter et stykke tid som forælder finder ud af at
> man ikke behøver våge over barnets mindste grynt

Det er ret morsomt, fordi vi, da vi fik Marvi for 2 år siden, ikke ville
have alarmer, vi boede på 1 sal og rendte gladeligt ned for at hente ham, nu
er vi flyttet i hus, og er meget i tvivl om vi skal have et sæt til den
næste i april, men det var nu mest fordi der er mange andre situationer hvor
det ville have været fint, bl.a da vi rejse 4 mdr i asien, da ville det hav
været bedre at han kunne sove hjemme, og vi kunne sætte os ned på stranden
og spise, osv osv, men som udgangspunkt er jeg meget enig, de kan forstyrre
meget mere end de gavner, så vi tænker lidt videre.

Vh kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Lars Marquart

Dato : 10-09-03 18:56

"> Hvorfor bruger i dem ikke+

Fordi de sluger batterrierne "for" hurtigt.
Fordi vi ikke føler vi kan stole på dem. (er der ingen strøm virker de jo
ikke)
Fordi vores barn har stæmmelæber, som fungerer så udemærket
Fordi de opfanger fx lastbils radioer (selv om at det er frekvenser, der
lige er frigivet, så vit jeg husker for ca 8 md´er siden)
Fordi vi er trætte af at skifte frekvens, efter hvor vi er i landet. (ikke
fordi det er besværligt, vi er "bare" blevet luxsus dyr, spitelt efter vi
købte tlf ´en)
Fordi det er besværligt, at rode rundt, men to små genstande, som let bliver
"væk" i klabvognen.
Fordi vi ikke kan fx sætte dem på siden af klapvognen, det er de ikke
"stærke" nok til, og hænge dem op inde i kaleshen, så de kan "nå" dur ikke
af den grund, at knægten kan nå dem. (sikkerheds mæssigt uforsvarligt)
Fordi vi har et voliere, ved siden af klabvognens "faste" plads, og sådan en
flok skræppende fugle, går i alarmen, hvilket er meget iriterende, da vi
ikke altid kan høre om det er fuglene eller Nicklas. (det fungerer nu heller
ikke med tlf ´en, men så er vi jo også krævende )

Jeg håber du kunne bruge det til noget

Fruen i huset

Fra : André Høstrup

Dato : 10-09-03 20:09

"Lars Marquart" <lmlm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Fordi vores barn har stæmmelæber, som fungerer så udemærket
> Fordi de opfanger fx lastbils radioer (selv om at det er frekvenser, der

Mig bekendt er det freq. område de bruger, ikke frigivet til mobile enheder,
andet end de håndholdte, men der kan jo være nogen UHF'er der er åbnet op
til ulovligt brug ? men mest sandsyndligt er nok at disse freq. også bliver
brugt til andre ting end PMR radio.

> [...]
> fordi det er besværligt, vi er "bare" blevet luxsus dyr, spitelt efter vi

Men nu er fordelen ved UHF, jo den korte rækkevidde som de har, med den lave
sende effekt som er på håndstationerne
og ellers så bruger man jo bare en af de mange subchannels (CTCSS toner) som
er på dem, så slipper man for at lytte til fremmed
æter trafik

André

Fra : Lars Marquart

Dato : 11-09-03 13:33

> [...]
> andet end de håndholdte, men der kan jo være nogen UHF'er der er åbnet op
> til ulovligt brug ? men mest sandsyndligt er nok at disse freq. også

Mig bekendt, er der ikke åbnet for noget som helst... vi har ikke forsøgt at
"pille" ved dem, efter vi har købt dem... fra ny

> [...]
som
> er på dem, så slipper man for at lytte til fremmed

På vores er der forudindstillede kanaler, og dem kan (vi ønsker i hvertfald
ikke at rode med noget ulovligt) vi ikke "pille" ved.... så vit jeg husker,
skulle det være en del af radioerne.... det var det de sagde, om det så
passer....

Noget andet er... der blev spurt om hvorfor vi ikke brger dem, og det
svarede jeg på. Og at vi nu har en tlf der efter vores mening, fungerer
bedere, gør selgfølgelig også, at radiorene kun i yderste tilfølde vil taget
i brug. (hvilket jeg også syntes jeg har givet indirekte udtryk for, så jeg
har lidt svært ved at se, poienten i dit indlæg, men ok andre kan
selgfølgelig få glæde af dine oplysninger)