Hvor lang tid varer en kats løbetid?
Fra : Ragnald Kruse

Dato : 07-09-03 21:57

Min kat er i øjeblikket i løbetid, og jeg har aftalt en tid med min
dyrlæge så hun kan steriliseres. Men hvor lang tid "varer" sådan en
løbetids periode? Altså den tid fra hun starter med at råbe og skrige,
til hun er stille igen.

Med venlig hilsen
Ragnald Kruse
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-09-03 22:11

¨Det varierer men gennemsnittet er ca. 1 uge.

Hun kan godt kastreres under en løbetid.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ragnald Kruse

Dato : 07-09-03 22:24

> ¨Det varierer men gennemsnittet er ca. 1 uge.
>
> Hun kan godt kastreres under en løbetid.

> [...]

Hvis man nu skal give hende p-piller, hvad koster sådan nogle så?

Jeg har hørt noget om at katten efter sterilisationen ændrer sig i
humøret, så jeg er ikke sikker på om jeg skal give hende p-piller eller
sterilisere hende.

Fra : Camilla Baird

Dato : 07-09-03 22:38

> [...]
>
> Jeg har hørt noget om at katten efter sterilisationen ændrer sig i
> humøret, så jeg er ikke sikker på om jeg skal give hende p-piller eller

Hvis hun ikke skal have killinger, kan jeg på det bestemteste anbefale,
at du beder din dyrlæge om at sterilisere hende, når denne løbetid er
overstået. P-piller er noget fanden har skabt - de bør kun bruges efter
megen overvejelse og kun i korte perioder.

Det er ikke min erfaring, at hunkatte skifter sind efter sterilisation.
Det kan de derimod gøre ved at gå på p-piller.

En løbetid varer som regel en ugestid til 10 dage. Mine hunkatte har
ofte haft løbetider, der varede nøjagtigt en uge - dvs de startede fx
søndag kl.12 og sluttede den følgende søndag kl.12.

mvh Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-09-03 22:45

In article <3f5ba1df4545c@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Ragnald Kruse
<ragnaldKATTE@BAKKEkruse.net> wrote:

> Jeg har hørt noget om at katten efter sterilisationen ændrer sig i
> humøret, så jeg er ikke sikker på om jeg skal give hende p-piller eller
> sterilisere hende.

Steriliserede katte bliver ofte roligere fordi de ikke har en masse
hormoner ræsende rundt i kroppen som de ikke kan få afløb for. Faktisk
bliver en hunkat der går i løbetid efter løbetid uden parring så
frustreret at det er synd.
P-piller er noget juks - dels bliver katte ofte uligevægtige af dem,
dels øger de risikoen for en del sygdomme - kræft er ikke spor
ualmindeligt.
Og som prævention er de ikke helt pålidelige, især hvis man har en
udekat. Det sker jo at katte kaster op og hvis pillen ryger med op og
ejeren ikke har set det ske, så er katten pludselig gravid en dag
alligevel
Jeg kan ikke huske prisen på pillerne - men jeg tror at sterilisationen
tjener sig ind (engangsbeløb) - osse i sparede dyrlægeregninger
senere..