Enlig indekat med sår
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 07-09-03 15:10

Jeg har lovet min internetløse veninde at smide et indlæg om hendes kat.

Hun har en dejlig vamset kastreret huskat på 5-6 år - den eneste udeadgang
han har er til altan og han er enekat. I går opdagede hun et sår på hans
mave. Hun havde lidt besvær med at komme til ham da han er en af de katte
der ikke kan lide at blive rørt på mavsen, men med en kæletur, en godbid og
en cykellygte lykkedes det hende at komme til at kigge lidt nærmere på
skaden. På maven cirka midt mellem for- og bagben havde han en mindre sår
med skorpe på - det så ud som om at der sad noget i midten og strittede men
også det var dækket af skorpet blod. Der var ingen hævelse under såret. Han
spiser, drikker, leger, sover og går på bakken som han plejer og han er også
både legesyg og kælesyg. Min veninde startede med en formodning om at det
måske var et dyr der sad i såret, men vi endte med en teori om at det var en
brystvorte han havde kradset til blods og at det var vorten der strittede i
midten. Lyder det sandsynligt? Og hvorfor skulle han lige få sådan et
kradseanfald?

Jeg kan for egen regning fortælle at han er indekat, men for en måneds tid
siden var han i kattepension i et par uger (en pension jeg selv har en
dårlig erfaring med - de kræver ikke vaccinationsattest), han er netop ikke
vaccineret og så vidt jeg ved får han heller ikke loppekur. Kan han have
fanget noget i pensionen - der er god afskærmning mellem kattene så de ikke
kan røre hinanden eller nyse på hinanden, men der kan jo have været noget i
luften.

Jeg er mest tilbøjelig til at sige til min veninde at hun skal smutte til
dyrlægen med ham, men jeg ville lige vende det med jer herinde, når han nu
ikke har andre symptomer overhovedet - udover det sår - som heller ikke ser
ud til at genere ham synderligt.

Mvh Tina

--
Besøg Tina, Gizmo, Freya og Devi på:
www.gizzemissen.dk

Fra : Denise

Dato : 07-09-03 19:09

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:3f5b3c2e$0$32494$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> brystvorte han havde kradset til blods og at det var vorten der strittede
> midten. Lyder det sandsynligt? Og hvorfor skulle han lige få sådan et

Hej
Ja, det kan jo være svært at vide, når hun ikke kan komme til at se det
rigtigt. Det er godt der ingen hævelse er i såret, så tyder det ikke på det
er en byld. Hvis der er betændelse er det jo hævet og varmt.
Men det kan måske være noget der er skaffet i kattepensionen, så jeg syntes
hun burde tage til dyrlægen for at få fred i sindet og få renset såret
korrekt, hvis det altså ikke lykkes for hende at gøre det selv.
Det skal jo renses i klorhexidrin.
Hilsen Denise

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 07-09-03 20:15

Tina Susanne Johansson <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> wrote:
> På maven cirka midt mellem
> for- og bagben havde han en mindre sår med skorpe på - det så ud som
> om at der sad noget i midten og strittede men også det var dækket af
> skorpet blod.

Det er vel ikke sådan at han ligger meget på et varmt klinkegulv, og evt
gnider maven på kanten af en skarp klinke? Selvom det ikke lige er
årstiden nu for varme i gulvet.
Min siameser får nogle gange om vinteren et sår på maven, fordi hun
ligger på de varme klinker hvor varmen går ind under huset.

--
M.v.h
Niels =/\ . . /\=