når man nu skifter bundkort.
Fra : Claus Kühle

Dato : 06-09-03 22:43

Hej NG
Jeg står for at skifte bundkort på min mandrake 9,1 - server. Der sidder en
p2 -celeron 500 på et socket 370 bundkort med via chipset. Nu vil jeg så
skifte til et p4 bundkort med intel845 chipset, og helst uden at
reinstallere.
Kan jeg bare knalde hardiskene og systemet over på det nye bundkort? Og vil
systemet selv gå ind og optimere ift. den nye hardware?
(Jeg ved ikke hvordan hardwareregistreringen i linux fungerer - så derfor
spørgsmålet.)

Hvilke forholdsregler bør jeg tage?

Venlig hilsen

Claus Kühle

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-09-03 07:01

In article <bjdkcs$1581$1@news.cybercity.dk>, Claus Kühle wrote:

> [...]
> p2 -celeron 500 på et socket 370 bundkort med via chipset. Nu vil jeg så
> skifte til et p4 bundkort med intel845 chipset, og helst uden at

Lyder som en rar opgradering.

> Kan jeg bare knalde hardiskene og systemet over på det nye bundkort?

Med mindre du selv har lavet en ny kerne, så vil jeg mene ja.

> Og vil
> systemet selv gå ind og optimere ift. den nye hardware?

De optimeringer man kan få i linux er 2 delte:

* Code skrevet til en bestemt arkitektur og/eller funktionssæt (SSE, MMX)
* Code oversat til et bestemt instruktionssæt (386, 486, 586, osv)

Mit gæt er, at mandrake kernen bruger PPRO oversættelse også har valgt
at lave kernen til en PPRO arkitektur. Dette vil give god ydelse over hele
linien og samtidig sikre at én kerne kan gøre på stort set alt (fraregnet
386, 486 og orig. pentium).

Dvs, du vil sandsynligvis få fin ydelse med den nuværende kerne, men en
recompiliring af kernen til den rigtige arkitektur og/eller instruktionssæt
vil måske kunne give dig et par procent mere.

> (Jeg ved ikke hvordan hardwareregistreringen i linux fungerer - så derfor
> spørgsmålet.)

Når kernen booter undersøger den hvad der er af hardware og hvilke drivere
den har. Hvis hardwaren kan bringes til at køre med det antal drivere
den har, så kører den.

En default distro-kerne har drivere til stort set alt (og lidt til)
og er compileret så den kan køre på stort set alt. Så du burde i teorien
bare kunne montere din nye computer, skrue disken ud, og sætte kablet
i første IDE kanal og du skulle så kunne køre. Hvis du skifter gfx kort
ryger grafikken jo, men det kan ordnes.

> Hvilke forholdsregler bør jeg tage?

Prøv "uname -a" for at se hvilken kerne du kører, oversat til hvilket
instruktionssæt.

Og så skal du passe på at din nye bios sætter disken efter samme logiske
layout som din nuværende (CHS, LRG eller LBA), da lilo ellers vil
kløjs i det. Jeg ved ikke med grub om den kan klare at gå f.eks. fra LRG
til LBA.

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 07-09-03 18:56

Claus Kühle wrote:
> [...]
> systemet selv gå ind og optimere ift. den nye hardware?
> (Jeg ved ikke hvordan hardwareregistreringen i linux fungerer - så derfor

Jeg skiftede fra en Pentium 133 til en AMD K6 (to forskellige bundkort
selvfølgelig) uden af ændre noget som helst i min Mandrake. Prøv det.

> Hvilke forholdsregler bør jeg tage?

Du kan eventuelt ændre således at du mount alle partioner som read-only
- så kan der ikke ske noget.

Husk lige at skrive her i gruppen hvordan det gik.

Jørn

Fra : Claus Kühle

Dato : 08-09-03 18:18

Så er det gjort. Alt forløb uden problemer. Kun mit nye skærmkort skulle
configueres. Tak for hjælpen...

Claus Kühle