Bærbar: Installation af styresystem
Fra : Aage Bang Mikkelsen

Dato : 07-04-01 20:52

Hej

Idet jeg just har investeret i en ny lækker Toshiba Portégé 3440CT ønsker
jeg at installere Windows 2000 på denne maskine. Modellen er imidlertid ikke
udstyret med internt CD-rom drev. Mit spørgsmål lyder da:

- Hvordan installere jeg et styresystem via et extern USB HP CD-rom drev?

Jeg har forsøgt at installere windows 2000 installationen på C drevet under
windows 98 for derefter at installere windows 2000 via dos, men dette er
tilsyneladende ikke muligt (kan ikke køre setup.exe i dos tilstand)
Kan man oprette en boot diskette, som kan "finde" USB drevet via dos - når
diskette drevet ligeledes er USB tilsluttet?

På for hånd tak (så jeg kan benytte min nyerhvervelse!)

Hilsen

Jacob

Fra : Mick Johansen

Dato : 08-04-01 13:20

Du skal ikke bruge setup.exe hvis du skal installere under DOS. Kør istedet
winnt.exe som ligger i \i386 mappen - dette skulle starte installationen.

Men du kan jo evt. kopiere hele \i386 mappen til dit C-drev og installere
derfra - det plejer jeg at gøre, så undgår man at der bliver spurgt efter
CD'en når man skifter drivere eller andet sjov.

-Mick

Fra : Aage Bang Mikkelsen

Dato : 08-04-01 16:53

Hej

Tusind tak for hjælpen - men hvordan slettes nu windows 98 under C-drevet
uden at formatere?

Hilsen

Jacob

Fra : Mick Johansen

Dato : 08-04-01 18:31

Når først du har installeret din engelske Win2000, ligger den i "c:\Winnt"
Så kan du med ro fjerne "c:\windows" mappen (Win98 DK) samt "c:\programmer",
medmindre du genbruger nogle af programmerne på Win2000. Husk dog lige at
lave backup, hvis der er ting du vil beholde.
Du vil dig stadig have muligheden for multiboot. Denne slår du fra under "My
Computer -> Højreclick -> properties" - under fanebladet "Advanced" vælger
du "Startup and recovery". Her vælger du så "Windows 2000 Prof." fra
dropdown menuen og fjerner v-mærket i "Display a list of operating systems
for ... seconds".

Næste gang du genstarter, vil du starte op direkte i Windows 2000.

Fra : Aage Bang Mikkelsen

Dato : 09-04-01 09:10

Kanont - mange tak for hjælpen!