Observation i Prag
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-09-03 15:39

I sommers så jeg en svømmefugl (andefamilien) i Prag.
Den var på størrelse med en gås, sortbrun med hvidt hoved og et rødt
opsvulmet parti omkring næbroden.

Artsbestemmelse?
Supplerende litteratur?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Agertoft

Dato : 07-09-03 08:19

On Sat, 6 Sep 2003 16:38:57 +0200, "Erik Ginnerskov"
<egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

>I sommers så jeg en svømmefugl (andefamilien) i Prag.
>Den var på størrelse med en gås, sortbrun med hvidt hoved og et rødt
>opsvulmet parti omkring næbroden.
>
>Artsbestemmelse?
Din farvebeskrivelse passer ikke helt, men prøv at lave en søgning i
Google på Moskusand (Cairina moschata), find et billede af den og se,
om det mon ikke var sådan én.

>Supplerende litteratur?
Internettet/Google?

Venlig hilsen
Erik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-09-03 13:06

"Erik Agertoft" <agentoftFJERN@hotmail.com> skrev :

> Din farvebeskrivelse passer ikke helt, men prøv at lave en søgning i
> Google på Moskusand (Cairina moschata), find et billede af den og se,
> om det mon ikke var sådan én.

Noget kunne tyde på, at du har ret

Jeg har lagt et par billeder.

Det ene viser den faktiske observation, desværre er billedkvaliteten ringe,
da det er skannet efter et meget lille papirkopi af et foto, vi tog af anden
i Prag.

www.hjemmesideskolen.dk/temp/and-i-prag.jpg

Det andet er en manipulation af et billede af en moskusand, så det fremstår
med samme hvide hoved som fuglen i Prag:

www.hjemmesideskolen.dk/temp/and-som-i-prag.jpg

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Agertoft

Dato : 07-09-03 13:34

On Sun, 7 Sep 2003 14:05:47 +0200, "Erik Ginnerskov"
<egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

>Det ene viser den faktiske observation, desværre er billedkvaliteten ringe,

Jeg synes, kvaliteten er god nok til, at jeg tør sige, at det er en
moskusand.

Den stammer oprindeligt fra Mellem- og Sydamerika, men den holdes
rundt omkring i parker og anlæg, hvor den kan findes i forskellige
racer med forskelligt udseende.

Venlig hilsen
Erik

Fra : Knud N. Flensted

Dato : 07-09-03 14:53

Erik Agertoft skrev:
> Jeg synes, kvaliteten er god nok til, at jeg tør sige, at det er en
> moskusand.

Ja det er en moskusand. Den yngler bl.a. i hule træer, ligesom fx stor
skallesluger gør.
Sjov nok, så skifter den navn, når den dør! Der er nemlig den art, der
kaldes berberiand eller berberand, når den ligger frosset i supermarkedets
fryser.
Der er nok ikke så meget salg i en moskusand.

mvh
Knud Flensted

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-09-03 15:10

> [...]
>
> Den stammer oprindeligt fra Mellem- og Sydamerika, men den holdes
> rundt omkring i parker og anlæg, hvor den kan findes i forskellige

Jeg takker for hjælpen med opklaringsarbejdet.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin