Ud med Win XP. Søger stabilt OS
Fra : core99

Dato : 06-09-03 15:36

Goddag

Jeg har for nyligt købt en Dell dimension P4 3.0 med 512mb ram og 40G
harddisk samt en
HP laserjet printer. Computeren er jeg rigtig glad for men desværre kører
windows meget langsomt(specielt outlook express) og er nu begyndt at crashe
fra tid til anden. Derfor har jeg tænkt på at installere et andet OS sådan
at tingene kommer til at fungere. Så here goes -->

Hvad er det bedste OS til min computer?

Følgende taget i betragtning:
-computeren skal ikke bruges til spil men til at surfe på Internettet, til
mindre grafisk tekstbehandling (a la MS word) og til at forbinde et
digitalkamera(ikke købt endnu)/brænde Cd'er (plextor premium)
-jeg plejede at være ferm til DOS så tekstbaserede interfaces generer mig
ikke, bare der er noget brugervenligt internetadgang + grafisk
tekstbehandling m/mulighed for udprint.
-det er vigtigt at computeren ikke går ned fra tid til anden (utroligt at
man skal sige det :p)
-jeg har TDC bredbånd, det skulle gerne kunne overføres til det nye OS (kan
dog nå at fortryde)
-måske var der også mulighed for lidt C++ programmering?

Og hvor kan dette OS hentes/downloades? Hvis det er linux, hvilken 'en af
dem'? Kan det installeres uden at skulle
brændes til en CD-ROM først?

Mange tak

9706391619foeaw

--

core99@delite.dk (remove first two after@)

Fra : Jesper Krogh

Dato : 06-09-03 15:42

I dk.edb.system.unix, skrev core99:
> [...]
> fra tid til anden. Derfor har jeg tænkt på at installere et andet OS sådan
> at tingene kommer til at fungere. Så here goes -->

Hmm, det lugter af hardware fejl. Prøv at finde programmet memtest86 (
Google for it ) og test rammen igennem med det.

> [...]
> dog nå at fortryde)
> -måske var der også mulighed for lidt C++ programmering?

Linux kan det hele.. vælg selv, jeg vil foreslå dig at kigge på
Mandrake.

- Tekstbehandling: OpenOffice.org
- Brænding: k3b eller Xcdroast
- C++ programmering gcc ( + evt. kdevelop )

> Og hvor kan dette OS hentes/downloades? Hvis det er linux, hvilken 'en af
> dem'? Kan det installeres uden at skulle
> brændes til en CD-ROM først?

Du kan installere de fleste Linux distributioner via ftp. Se evt her:
http://www.klid.dk/sw

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : core99

Dato : 06-09-03 20:55

X-No Archive: yes

> Hmm, det lugter af hardware fejl. Prøv at finde programmet memtest86 (
> Google for it ) og test rammen igennem med det.

Det sjove er at det begyndte først da windows begyndte at installere
forskellige patches på sig selv.

Men jeg tror nu at jeg prøver programmet alligevel :]

> [...]
> - C++ programmering gcc ( + evt. kdevelop )

> Du kan installere de fleste Linux distributioner via ftp. Se evt her:

Jeg tror jeg bestiller mandrake via linux pusheren.

Mange tak.

--

core99@delite.dk (remove first two after@)
PGP key availiable

Fra : Klaus

Dato : 07-09-03 00:05

core99 wrote:

> X-No Archive: yes

> Jeg tror jeg bestiller mandrake via linux pusheren.

Det gjorde jeg for en måned siden og har haft gode erfaringer med min nye
Mandrake 9.1. Den kan både textbehandling og hente billeder fra mit gode
gamle digitalkamera. Jeg brænder ikke CDere på min Linux-maskine og har kun
en enkelt gang været inde i kdevelop (C++), men indtil nu har alt fungeret
som det skulle. Det er lidt kryptisk at installere ordlisten til
textbehandlingsprogrammet OpenOffice, men du skriver, at du var ferm til
DOS i sin tid, så en shell og en komandolinie kan du med lidt tålmodighed
også nok finde ud af.

--
mvh. Klaus Eriksen
www.aigis.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-09-03 17:51

core99 wrote:
> [...]
> mindre grafisk tekstbehandling (a la MS word) og til at forbinde et
> digitalkamera(ikke købt endnu)/brænde Cd'er (plextor premium)

De fleste Linux'er eller for den sags skyld *BSD.
Det eneste jeg gætter på kan blive et problem er dit digital-kamera.
Undersøg om det du køber er "windows-only" før du køber det.

> -jeg plejede at være ferm til DOS så tekstbaserede interfaces generer mig
> ikke, bare der er noget brugervenligt internetadgang + grafisk
> tekstbehandling m/mulighed for udprint.

Det samme: De fleste Linux'er. Jo nyere jo bedre. Mandrake, RedHat,
SuSe, Debian, Knoppix o.s.v...
I de nyeste vil jeg mene at brug er kommando-linie praktisk taget kan
undværes. (måske ikke helt så perfekt som MacOS / BeOS).

> -det er vigtigt at computeren ikke går ned fra tid til anden (utroligt at
> man skal sige det :p)

Nogle kombinationer af hardware/linux-kerne/X-window/driver kan godt
fryse lidt. Så er der sikkert en rettelse ude allerede.

> -jeg har TDC bredbånd, det skulle gerne kunne overføres til det nye OS (kan
> dog nå at fortryde)

Hvordan er du forbunden? Med "modem" på indstikskort ? .. så er der nok
et problem. Hvis du ligesom jeg havde blot har et par hvide kasser ved
vægen, så er der ingen problemer.

> -måske var der også mulighed for lidt C++ programmering?

Det skulle være muligt... Windows har heldigvis ikke monopol på alt :)

> Og hvor kan dette OS hentes/downloades? Hvis det er linux, hvilken 'en af
> dem'? Kan det installeres uden at skulle
> brændes til en CD-ROM først?

ftp://sunsite.dk/pub/os/linux/

Jeg ved RedHat har kunnet installeres over nettet. Debian kan.
Mandrake kan også.

Peter

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-09-03 18:42

On Sun, 07 Sep 2003 18:51:03 +0200, Peter Mogensen
<apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>I de nyeste vil jeg mene at brug er kommando-linie praktisk taget kan
>undværes. (måske ikke helt så perfekt som MacOS / BeOS).

Helt undværes kan det nok ikke, men i stor udstræknink kan det nok
godt klares uden komandolinie. At det så i nogle tilfælde kan være
letter at fyre en komando af, end at gå den grafiske vej, det er så en
anden snark.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-09-03 22:29

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> godt klares uden komandolinie. At det så i nogle tilfælde kan være
> letter at fyre en komando af, end at gå den grafiske vej, det er så en

Min kæreste klarer sig fint til alle dagligdags opgaver uden. Kun når
hun vil gøre ting, der f.eks. kræver at editere /etc/ld.so.conf skrider
jeg til med en hjælpende Emacs/BASH.

Peter

Fra : core99

Dato : 09-09-03 11:23

X-No Archive: yes

Har lige fået min mandrake 9.1 med posten.

Mon jeg også kan installere det på min gamle P2 233 mhz 64mb(kan den trække
det)?

Spændende....

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-09-03 18:52

"core99" <core99@delite.dk> writes:

> X-No Archive: yes
>
> Har lige fået min mandrake 9.1 med posten.
>
> Mon jeg også kan installere det på min gamle P2 233 mhz 64mb(kan den trække
> det)?

Det er jeg ret sikker på, du kan. Du skal dog nok ikke regne med at
køre de store tunge, grafiske programmer såsom gnome og KDE. Med en
lettere window manager, har du en hæderlig maskine der.

/Rasmus

If you don't receive an answer, then it either indicates that the bug is
too obvious or too difficult.
-- Manfred Spraul