Sur lugt
Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 06-09-03 00:25

Hej.

Mine forældre har været så venlige at gøre mig opmærksom på at min hunkats
urin lugter meget grimt.
Jeg havde ikke selv lagt mærke til det, når man går sammen med katten til
dagligt, så mærker man jo ikke lugten på samme måde som en der kommer udefra
og ind i lejligheden.
Efter at have observeret den i nogle dage synes jeg at den tisser unaturligt
meget i forhold til hvad den drikker. Den drikker næsten igenting.

Hvor tit tømmer I jeres kattebakker, og hvordan gør I dem rene? Og hvor
meget grus skal der egentlig til?

Jeg bruger det almindelige kattegrus fra købmanden. Men jeg har overvejet at
skifte til et andet mærke, i håb om at lugtgenerne kan mindskes.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : anja rasmussen

Dato : 06-09-03 07:30

> [...]
>
> Jeg bruger det almindelige kattegrus fra købmanden. Men jeg har overvejet at
> skifte til et andet mærke, i håb om at lugtgenerne kan mindskes.

Hej..........
Har du fået undersøgt din kat for urinvejsinfektion???? Vores den ene
kat lugtede også lidt mere end den anden, og tissede en del mere, så fik
vi den undersøgt, og den havde en infektion....
Vi tømmer kattebakken og rengør den hver 4. dag, så begynder kattene at
"brokke" over bakkens lugt....det skal lige siges at vores katte kun vil
bruge grus der ikke klumper.....og så vil jeg have det skal være hvidt,
så der ikke kommer fordspor overalt!!!! (I øjeblikket "bestfriend" fra
Bilka/ føtex)
Bakken rengør vi med noget ajax m blomsterduft...det synes de at være
vilde med.....

Med venlig hilsen
anja rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Dorthe Koch

Dato : 06-09-03 08:18

> Godmorgen Camilla,

Nu er jeg slet ikke en garvet ekspert som mange af de andre herinde, så
mht. hvad den sure lugt kan skyldes, kan jeg ikke rigtig hjælpe. Men
umiddelbart vil jeg da mene, at selv om du går sammen med katten hver
dag, så kan du nok lugte, hvis noget er anderledes. Det kan jeg, hvis
Mikkel har fået noget andet at spise/drikke end normalt. Men som sagt
skal jeg ikke gøre mig klog på det.

Mikkels bakke bliver tømt morgen og aften - og hvis jeg tilfældigvis
ser, han lige har brugt den. Jeg bruger også "købmandens" grus. Jeg har
i nogen tid brugt noget der hedder Pet Shop hvidt klumpende kattegrus
fra Alta, som koster ca. 22 kr. for 8 liter. Derudover putter jeg
Chrisco Cat odeur lavendel talkum (kr. 40 for 375 g. fra Brugsen -
rækker til en måned) i bunden af bakken, hver gang jeg vasker den (1
gang ugentligt). Jeg har prøvet flere af de grustyper, der skulle kunne
holde en måned, hvor man så bare skal fylde efter. De er dyre, og jeg er
ærligt talt slet ikke imponeret.

Mikkel drikker efter min mening heller ikke meget, men han levere dog en
pæn tissetår ca. 3-4 gangen om dagen. Om det er mere ned normalt véd jeg
ikke, da det er første gang jeg har indekat. Med udekattenes toiletvaner
har jeg naturligt nok ikke ikke haft styr på.

Håber, dette har hjulpet lidt på vej.

Med venlig hilsen
Dorthe Koch
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Louise Hansen

Dato : 06-09-03 09:08

> [...]
>
> Jeg bruger det almindelige kattegrus fra købmanden. Men jeg har overvejet at
> skifte til et andet mærke, i håb om at lugtgenerne kan mindskes.

Hej Camilla!

Nu er jeg heller ikke ligefrem ekspert, men i dit tilfælde ville jeg nok
alligevel kontakte min dyrlæge og få katten undersøgt for mulig
urinvejsinfektion, idet jeg mener, at enhver unormal "toiletadfærd" hos
katten bør tages alvorligt og undersøges nærmere, enten det så er mere
eller mindre urin end normalt, eller katten eventuelt begynder at tisse
udenfor bakken mv. Kort sagt: Jeg mener, at det er bedst altid at være
på den sikre side og går hellere til dyrlægen en gang for meget end en
gang for lidt - så kan folk kalde mig en hønemor, om de vil!

Mht. bakken, så tømmer jeg den for klumper en gang om dagen. Jeg bruger
et SUPER-KLUMPENDE kattegrus ved navn Extreme Classic, som jeg køber hos
dyrlægen i 16 kg's poser til 160 kr. En sådan pose varer op til
halvanden måned (jeg har tre katte og to kattetoiletter), hvor jeg blot
behøver at tømme klumper af og fylde lidt ekstra grus på af og til for
at holde en konstant "tykkelse" af gruslaget på minimum 5 centimeter.
Extreme Classic har en duft af babypudder og hæmmer i sig selv lugten af
kattenes urin og afføring ganske godt, men da jeg finder duften af
babypudder lidt vamlende i længden, bruger jeg som regel lidt
"kattebakke-parfume" i pulverform (fra Brugsen), som jeg strør hen over
gruset, når jeg har tømt klumper af. Dette sikerer, at min lejlighed
holdes NÆSTEN helt fri for kattelugt og er kun noget, jeg kan anbefale!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 06-09-03 20:13

Jeg tror min kat skal have et tjek hos dyrlægen, og så kan jeg jo snakke med
dem om kattegrus, om de evt. kan anbefale noget (de har også butik).

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Jane

Dato : 10-09-03 12:40

Camilla W. Pedersen skrev i <news:bjb613$4ab$1@sunsite.dk>:

> Hvor tit tømmer I jeres kattebakker, og hvordan gør I dem rene? Og
> hvor meget grus skal der egentlig til?

Cirka en gang om ugen (bruger ikke det klumpende, kommer ikke i
kattebakken for at fjerne klumper).

Har en pose rundt om bakken som gruset er i og medmindre katten
har revet hul på posen kommer grus og tis ikke i kontakt med
bakken som jeg derfor ikke gør noget særligt ved. Ellers en god
omgang Ajax.

Jeg bruger en sæk på ca. 5 kilo ad gangen.

Jane