dbExpress og MySQL
Fra : Harald

Dato : 05-09-03 22:01

Hej

Jeg er i gang med at lave et flerbruger system, jeg bruger Delphi 7,
windowXP, DbExpress og MySQL. Kan man på en eller anden måde få besked fra
MySQL hvis en anden bruger har ændret på en tabel, eller er der andre smarte
måder at gøre dette på?

Mvh
HK

Fra : Peter Røssel

Dato : 18-09-03 11:04

Hej Harald,

Nu kender jeg desværre ikke noget til MySQL, men generelt er der vel to
muligheder. Den ene er at benytte triggers, som bliver fyret når en eller
anden bruger retter i en given tabel. Det er ikke sikkert at MySQL unstøtter
dette, men ellers er der vel kun den gammenkendte metode med at have to
ekstra felter i alle dine tabeller som hedder henholdsvis Brugernavn og
tidspunkt. Heri noterer du hvem og hvornår at den sidste rettelse er blevet
lavet. Nu skriver du ikke noget om hvad du skal bruge markeringen til så jeg
ved ikke lige om det er det som du er ude efter?

Mvh.

Peter

Fra : Harald

Dato : 18-09-03 11:17

"Peter Røssel" <pr@fics.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> ved ikke lige om det er det som du er ude efter?

MySQL understøtter ikke triggers, det kommer først i version 5. Men det jeg
har brug for er at når programmet på een maskine retter i en tabel så sendes
der øjeblikkelig en besked til alle andre programmer på andre maskiner der
benytter tabellen.
Jeg har tænkt mig at lave et lille program (mangler et godt navn) som jeg
installere på samme maskine som MySQL, når de enkelte programmer så starter
op logge de sig på dette program via TCP/IP og hver gang et program så
rettet i en tabel sender det også en besked til "mangler et godt navn"
programmet som så vidre sender denne besked til alle andre der er logget på.

Det er absolut nødvendig at alle andre opstartede programmer får
øjeblikkelig besked når der sker en ændring så de kan få opdateret deres
view.

Mvh
HK