Søgning i USA (Texas)
Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 05-09-03 19:18

Jeg søger en slægtning i USA. Han udvandrede i 1892 og blev på et ukendt
tidspunkt dræbt nær grænsen til Mexico. I familien fandtes tidligere et
billede af ham i uniform med gevær ved fod. Så vidt jeg husker lignede
uniformen amerikanske soldater omkring 1. verdenskrig.

Et familiemedlem mener er blevet fortalt, at han faldt i kamp med
"banditter" ved grænsen, hvor han var sheriff. Selv mener jeg at huske at
hans søster fortalte, at han som soldat faldt i krig med Mexico. Han må være
blevet dræbt i begyndelsen af 1900-tallet.

Er der nogen, der har et forslag til, hvordan jeg kan søge oplysninger om
ham i USA?

Venlig hilsen
Ove Kronborg

Fra : Bent Fleron

Dato : 05-09-03 19:47

Ove C. Kronborg wrote:
> [...]
> husker lignede uniformen amerikanske soldater omkring 1. verdenskrig.
>
> Er der nogen, der har et forslag til, hvordan jeg kan søge

Der er jo fx Social Security Death Index
http://ssdi.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/ssdi.cgi
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Alf Christophersen

Dato : 05-09-03 23:08

On Fri, 5 Sep 2003 20:47:06 +0200, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

>Der er jo fx Social Security Death Index
>http://ssdi.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/ssdi.cgi

Har den blitt utvidet til å gjelde så langt tilbake? Sist jeg brukte
den fant jeg ikke en gang døde i 1956. Men hvis man sjekker manuelt
ved å sende et brev derover kanskje ...

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 06-09-03 06:22

On Sat, 06 Sep 2003 00:07:30 +0200, Alf Christophersen
<alf.christophersen@basalmed.uio.no> wrote:

>Har den blitt utvidet til å gjelde så langt tilbake? Sist jeg brukte
>den fant jeg ikke en gang døde i 1956. Men hvis man sjekker manuelt
>ved å sende et brev derover kanskje ...

Nej, man kan i enkelte tilfælde være heldig, at finde personer tilbage
til ca. 1930; men man skal ikke forvente at finde noget før 1960.
Længere tilbage findes der ingen data.

Det ville iøvrigt være nemmere, at besvare, hvis man vidste lidt om
personen.

Jeg har aldrig forstået, hvorfor nogen bringer sådan en forespørgsel,
men hemmeligholder alle kendte oplysninger. Hvis vi f.eks. havde fået
at vide, hvad den pågældende hed, hvornår han rejste, hvilke delstater
han evt. havde boet i o.s.v., så havde en eller anden måske haft en
ide. Men når vi ikke må få det at vide, så kan man netop kun komme med
helt generelle råd, som SSDI, som ikke kan bruges til noget. Men sådan
er der jo så meget
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Alf Christophersen

Dato : 06-09-03 12:58

On Sat, 06 Sep 2003 07:21:35 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Det ville iøvrigt være nemmere, at besvare, hvis man vidste lidt om
>personen.

De krigene som nevnes var vel for det meste rundt århundreskiftet og
frem til 1.verdenskrig. Derfor stusset jeg litt over at man anbefalte
en kilde som nesten ikke har et eneste dødsfall før 1960. Vil neppe
selv kalle 1960 i første del av det århundret

Fra : Bent Fleron

Dato : 06-09-03 13:37

Alf Christophersen wrote:

> frem til 1.verdenskrig. Derfor stusset jeg litt over at man anbefalte
> en kilde som nesten ikke har et eneste dødsfall før 1960.

Jeg var simpelthen ikke klar over den ikke rakte længere tilbage, er det
godt nok.
Jeg har ved flere lejligheder noteret mig årstallet 1880+, men det har
så nok været fødselsåret.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 06-09-03 15:09

On Sat, 6 Sep 2003 14:36:47 +0200, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

>Jeg var simpelthen ikke klar over den ikke rakte længere tilbage, er det
>godt nok.

Ja helt bestemt, og du er desværre langt fra alene om denne
vildfarelse. Når nogen spørger, hvordan de finder efterkommere i USA,
nævnes meget ofte SSDI; men i virkeligheden er den altså ikke særlig
brugbar.

De store danske udvandrerårgange var fra 1864 til 1914. De fleste
udvandrere var mellem 20 og 40 år gamle. De var altså født mellem 1824
og 1894. Man kan vel så antage, at de er døde i perioden mellem 1894
og 1964 (70 år gamle). Så et register over døde, som dækker perioden
1960 og fremad er altså ikke særligt brugbart.

OK, det er så ikke helt rigtigt. SSDI indeholder også enkelte dødsfald
fra perioden 1930 - 1960; men det er rent held, hvis man finder noget
før 1960. Jeg har i hvert fald aldrig fundet nogen af "mine"
udvandrere i registeret.

Jeg har faktisk kun en gang fundet en person i SSDI, og det var i
anden generation, men det viser måske, hvornår registeret kan bruges.
En bror til min oldemor udvandrede i 1880. I udvandrerarkivet fandt
jeg, hvor han var rejst hen. Jeg søgte så hjælp på nogle amerikanske
mailinglister. Under Rootsweb findes dels Denmark-listen og dels
findes der lister for hvert county i USA. De amerikanske deltagere på
disse lister er ofte meget hjælpsomme.

Nogle deltagere på sådan en mailingliste fandt ham så for mig i
FT-1880 og 1900 i USA. Heraf fremgik bl.a. at han havde fået en søn i
1890, og denne søn fandt jeg i SSDI som død i 1972. Det er
selvfølgelig udmærket, men man kan altså ikke regne med at gå direkte
fra udvandrerarkivet til SSDI. Der skal noget ind imellem, og her er
de amerikanske FT (som blev afholdt hvert 10'de år) naturligvis en god
mulighed.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Alf Christophersen

Dato : 06-09-03 16:19

On Sat, 06 Sep 2003 16:08:41 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>fra udvandrerarkivet til SSDI. Der skal noget ind imellem, og her er
>de amerikanske FT (som blev afholdt hvert 10'de år) naturligvis en god

Jeg har faktisk funnet flere av mine slektninger i listen, så for
nyere utvandring eller der hvor slektsnavnet er sjeldent, så kan man
fortsatt ha flaks, også for 2. og 3. generasjons utvandrere.

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 06-09-03 16:10

Lars J. Helbo spørger om, hvorfor jeg ikke giver de oplysninger, som jeg har
om den søgte person. Det skyldes såmænd, at min forespørgsel blot gik på,
hvilke søgemuligheder, der er i USA (Texas). Jeg forventede ikke, at nogen
måske kan hjælpe mig direkte frem til personen, men skulle nogen allievel
kunne det, så er her samtlige oplysninger, som jeg har om ham. Der person,
jeg søger, er

Hans Peder Christensen
f.d. 30/7.1873 i Tyrstrup
Udvandret i 1893. Enten afrejste han fra København med S/S Thingvalla og
ankom til New York d. 8/7-1893 - eller han afrejste fra Bremerhafen med S/S
Spree med ankomst til New York d. 19/5-1893.

Jeg ved, at han derefter opholdt sig i Texas, hvor han indtrådte i et
uniformeret og bevæbnet korps. Om det var hæren, nationalgarden eller noget
helt andet, ved jeg ikke. Mine bedsteforældre havde et billede af ham
hængende i stuen. Ud fra hvad jeg husker om billedet, lignede det mest en
militæruniform = USA's hæruniform i begyndelsen af 19-hundrede tallet. Et
familiemedlem er derimod sikker på at have fået fortalt af sin mor, at den
pågældende var sheriff eller noget lignende.

Jeg ved, at han faldt i kamp nær grænsen mellem USA og Mexico. Hvornår vides
ikke.

Der foreligger ingen oplysninger om, at han skulle have giftet sig.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 06-09-03 18:24

On Sat, 6 Sep 2003 17:09:46 +0200, "Ove C. Kronborg"
<ockronborg@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>hvilke søgemuligheder, der er i USA (Texas). Jeg forventede ikke, at nogen
>måske kan hjælpe mig direkte frem til personen,

Nej, men hvis man skal give et kvalificeret bud på, hvor man evt. kan
finde yderligere oplysninger, så er det _altid_ vigtigt, at man får
_alle_ de oplysninger, som allerede findes i sagen.

> [...]

>ikke.
>
>Der foreligger ingen oplysninger om, at han skulle have giftet sig.

Dermed er vi jo allerede et stykke videre.

Når du fortæller, at han aldrig blev gift, så slipper vi andre jo for
at komme med forslag om, hvordan man evt. finder nulevende
efterkommere. Derfor er det da en væsentlig oplysning, ikke?

For det andet fortæller du, at han endte i Texas. Det er da også en
væsentlig indskrænkning. Nu behøver vi jo ikke, at komme med ideer om,
hvordan man leder i Californien (som også har en grænse til Mexico).

Jeg håber du kan se pointen - jo mere du fortæller, des nemmere er det
at komme med et _relevant_ råd, og ikke bare en omgang almindeligt
sludder for en sladder. Selv de detaljer, som du måske ikke selv anser
for relevante, kan måske tænde et lys hos en anden. Derfor er det så
f... vigtigt, at fortælle ALT!

Godt, men når det nu er i Texas, så kast et blik på denne side:

http://lists.rootsweb.com/index/usa/TX/

Det er Rootsweb's side med mailinglister vedrørende Texas. Bemærk, at
der er flere, som specielt beskæftiger sig med militære og
halvmilitære emner i Texas. Jeg mener ikke, at der i denne periode har
været en egentlig krig mellem USA og Mexico - det var længe før.
Derfor er det vel sandsynligt, at han er omkommet i kamp med smuglere
eller andre forbrydere.

Så hvis jeg var dig, ville jeg melde mig til mailinglisten
TX-LAWMEN-OUTLAW og forelægge problemet der. På den liste må der
sidder nogle eksperter, der ved, hvor man finder oplysninger om
sheriffer i Texas. Derudover kunne du prøve TX-CENSUS-LOOKUP, måske
kan du der få hjælp til at finde ham i FT-1900 eller 1910, måske endda
1920, hvis han stadig var i live.

Så ville du nemlig vide, hvilket county han landede i, og så kunne du
prøve mailinglisten for dette county - se den nederste ramme.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 06-09-03 22:53

translation

"Ove C. Kronborg" <ockronborg@mail.tele.dk> wrote in message news:3f59f995$0$24723$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Hans Peder Christensen
> born 30 July 1873 in Tyrstrup Denmark

> Immigrated in 1893

>.Either from Copenhagen with S/S Thingvalla arriving l New York d. 8 July 1893
> or from Bremen (Bremerhafen)
> with S/S Spree arriving New York 19 May 1893.
>
> I know that he lived in Texas, were he was recruited into a uniformed and armed military unit but I do not know if it was US army,
national guard or irregulars

> My grandparents had a framed picture of him on their living room wall,
> and from memory his clothes looked like a uniform, possibby that of the US Army at > the beginning of the twentieth century

.. > Another family member is certain his mother told him that Hans Peder Christiansen > was a sheriff or law enforcement officer

> I know that he died fighting (in a battle ?) near the border of USA and Mexico
>
> His Danish family do not know if he married in USA

can anybody locate this guy and his burial place ?

so I fed that fish to the penguins
at news:alt.genealogy (as colleague says)

and am sending it privately to a civil war historian and genealogist who might know the right person to ask

Hugh W

Im beginning to make a weB LOG every day

http://hughw36.blogspot.com/

www.genealogi.co.uk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 08-09-03 04:24

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@msn.com> wrote in message news:bjdl0h$hh0tf$1@ID-71976.news.uni-berlin.de...
> [...]
>
> and am sending it privately to a civil war historian and genealogist who might know the right person to ask

Working further with this I need the names of his parents and siblings too
please

Hugh W

--
http://hughw36.blogspot.com GENEALOGE
http://jorvik.blogspot.com Viking

Fra : Hugh Watkins

Dato : 08-09-03 05:19

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@msn.com> wrote

from AOL chat room just now

Subj:christiansen
Date:08/09/2003 03:47:33 GMT Standard Time
From:TExxxxxxxx
To:Hugh

Anything ring a bell?
Peter Christiansen found in:

Everton's Computerized "Roots" Cellar, 1640-1990 Family Queries
Event: Born
Date: 1867
State/Country: Denmark

Contact the following researcher for more information:
Researcher: Judith E. Broberg
Address1: 137 Pageantry Dr.
City: Placentia
State: CA
Zip: 92670
Data Introduction
Peter Christiansen found in:

Everton's Computerized "Roots" Cellar, 1640-1990 Family Queries
Event: Resided
Date: 1892
Locality: Cook
State/Country: Illinois

[...]

Iowa, 1851-1900 Marriage Index
Notes: Peter Christiansen married Anna Gilbertsen on Dec 26, 1871 in Worth, IA
Gender: Male
More About: Record of this marriage may be found at the Family History Library under microfilm reference number 1445838
Data Introduction
Peter Christiansen found in:

Veterans' Schedules - U.S. Selected States, 1890 Military Records
State: Michigan
County: Berrien Co.
Location: Saint Joseph Township Enumeration District 66
Microfilm Page: 1
The following miscellaneous information is provided about the individual: Deceased.
Data Introduction
Peter Christiansen found in:

Arizona, Colorado, Nebraska, New Mexico, Oregon, and Washington, 1727-1900 Marriage Index
Marriage: Peter Christiansen married Mary Petersen on May 10, 1873 in Washington County, NE.
Gender: Male
Source Location: Record of this marriage may be found in a book at the Family History Library under Library of Congress reference
number(s) 978.2245V2w.
Data Introduction
[...]

Land Records: AL, AR, FL, LA, MI, MN, OH, WI, 1790-1907
Document number: 1461 Description number: 5
Number of acres: 153.2100 Accession number: MN0970__.452
Patentee Surname: Christiansen Patentee given name: Peter
State name: Minnesota
Volume: 970 Page number: 452
Land office: Alexandria Aliquot part reference: 8
Section number: 9
Township: 132 North Range: 42 West
Meridian or special survey area: Fifth Principal Meridian
Misc. document number: 675
Title transfer authority: Homestead Entry Orig.
Combined signature date: Aug. 30, 1876
Multiple patentees: N Multiple warrantees: N
Signature: Y Canceled document: N Subsurface rights reserved: N
Metes and bounds: N Fractional section: N
Data Introduction
Peter Christiansen found in:

Land Records: AL, AR, FL, LA, MI, MN, OH, WI, 1790-1907
Document number: 1461 Description number: 4
Number of acres: 0.0000 Accession number: MN0970__.452
Patentee Surname: Christiansen Patentee given name: Peter
State name: Minnesota
Volume: 970 Page number: 452
Land office: Alexandria Aliquot part reference: 1
Section number: 4
[...]

Document number: 1461 Description number: 3
Number of acres: 0.0000 Accession number: MN0970__.452
Patentee Surname: Christiansen Patentee given name: Peter
State name: Minnesota
Volume: 970 Page number: 452
Land office: Alexandria Aliquot part reference: 3
Section number: 3
[...]

Document number: 1461 Description number: 2
Number of acres: 0.0000 Accession number: MN0970__.452
Patentee Surname: Christiansen Patentee given name: Peter
State name: Minnesota
Volume: 970 Page number: 452
Land office: Alexandria Aliquot part reference: 2
Section number: 3
[...]

Document number: 1461 Description number: 1
[...]

Document number: 1057 Description number: 1
Number of acres: 160.0000 Accession number: MN2610__.018
Patentee Surname: Christiansen Patentee given name: Peter
State name: Minnesota
Volume: 2610 Page number: 18
Land office: St. Peter Aliquot part reference: SW
Section number: 21
Township: 110 North Range: 33 West
Meridian or special survey area: Fifth Principal Meridian
Title transfer authority: Sale-Cash Entries
Combined signature date: Aug. 5, 1869
[...]

Document number: 3979 Description number: 2
Number of acres: 160.0000 Accession number: FL0530__.233
Patentee Surname: Christiansen Patentee given name: Peter
State name: Florida
Volume: 530 Page number: 233
Land office: Gainesville Aliquot part reference: E½SE
Section number: 20
Township: 28 South Range: 19 East
Meridian or special survey area: Tallahassee Meridian
Title transfer authority: Sale-Cash Entries
Combined signature date: Feb. 25, 1885
[...]

Document number: 3979 Description number: 1
Number of acres: 0.0000 Accession number: FL0530__.233
Patentee Surname: Christiansen Patentee given name: Peter
State name: Florida
Volume: 530 Page number: 233
Land office: Gainesville Aliquot part reference: E½NE
[...]
Peter O. Christiansen found in:

Land Records: AL, AR, FL, LA, MI, MN, OH, WI, 1790-1907
Document number: 4860 Description number: 1
Number of acres: 39.8600 Accession number: MN1990__.151
Patentee Surname: Christiansen Patentee given name: Peter O.
State name: Minnesota
Volume: 1990 Page number: 151
Land office: St. Cloud Aliquot part reference: NWNW
Section number: 2
Township: 121 North Range: 33 West
Meridian or special survey area: Fifth Principal Meridian
Misc. document number: 8945.5
Title transfer authority: Homestead Entry Orig.
Combined signature date: Apr. 20, 1882
[...]

Document number: 764 Description number: 1
Number of acres: 160.0000 Accession number: WI0290__.227
Patentee Surname: Christiansen Patentee given name: Peter
State name: Wisconsin
Volume: 290 Page number: 227
Land office: Eau Claire Aliquot part reference: SE
Section number: 33
Township: 32 North Range: 10 West
Meridian or special survey area: Fourth Principal Meridian
Misc. document number: 906
Title transfer authority: Homestead Entry Orig.
Combined signature date: Oct. 1, 1874
[...]

Document number: 7593 Description number: 1
Number of acres: 80.0000 Accession number: MN1260__.201
Patentee Surname: Christiansen Patentee given name: Peter
State name: Minnesota
Volume: 1260 Page number: 201
Land office: New Ulm Aliquot part reference: E½SW
Section number: 8
Township: 109 North Range: 38 West
Meridian or special survey area: Fifth Principal Meridian
Title transfer authority: Sale-Cash Entries
Combined signature date: Jan. 20, 1881
[...]

Document number: 5239 Description number: 1
Number of acres: 80.0000 Accession number: MN1390__.190
Patentee Surname: Christiansen Patentee given name: Peter
State name: Minnesota
Volume: 1390 Page number: 190
Land office: Tracy Aliquot part reference: W½SW
Section number: 8
Township: 109 North Range: 38 West
Meridian or special survey area: Fifth Principal Meridian
Misc. document number: 9549
Title transfer authority: Homestead Entry Orig.
Combined signature date: Jan. 15, 1885
Multiple patentees: N Multiple warrantees: N
Signature: Y Canceled document: N Subsurface rights reserved: N
Metes and bounds: N Fractional section: N
Data Introduction

FROM

Charlene Reeds Ebeling
Dad's Side
REEDS, JAMESON, SPANN, HALBERT, DUNCAN, MAUZY, PORTER, BALL, HACKLEY, CORBIN, MOTT, PIGG, SHIPPEY, RICHARDSON, BOLLING, CARTER,
BAIRD, BELL, CRAIG, WEAVER, WITHERS, CONYERS, WOOD, ISRAEL, CUNNINGHAM, MICHAUX, WADDILL, RANDOLPH, ISHAM, so far--Va>Ky>Mo
WHITE, HAGERTY, FLATLEY--Ire>NY/Ontario Canada>Green Bay

Mom's Side
CORNWELL(NY), BUTZ, ANSCHICKS, STEDMAN, PATTERMAN, THULL, MEHAN, REITZ, DIEHL, ROMIG/ROMICH, KNAUSS, PHLIEGER

Fra : Hugh Watkins

Dato : 08-09-03 17:43

"Singhals" <Singhals@erols.com> wrote in message news:3F5C81A6.2F081173@erols.com...
> [...]

snip

> Uhhh ... the time frame's better for the Span-Am, down in
> Cuba. Battle of San Juan Hill, Teddy Roosevelt and all
> that? Try those websites.
>
> Cheryl

thanks a lot Cheryl

you can't beat local knowledge

let me know if you need help with Denmark Wales or England

Hugh W

Fra : Hugh Watkins

Dato : 06-09-03 14:14

Post all the details here first

I have friends in USA on AOL chat who do look ups

are also very friendly

have you found what ship he sailed on yet ?
the manifest may show destination and relatives on board, in US and in DK

then there may be naturalisation papers

But first see the Ellis Island site

be warned that you must be ingenious :-

JØRGEN STRØMSHOLT
became
JURGEN STRUMSHOLT on Ellis Island transcription

and

OTTO STROMSHOLT in New York 1930 census which an AOL friend found for me

I have his daughter's marriage in 1945 too
next I need a friend in Phoenix Arizone to go to the "lokalarkiv" for me

mvh

Hugh W

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 06-09-03 19:27

Hej,

jeg har fulgt denne tråd da jeg også har noget udvandret familie at få styr

Jeg står vel egl. lidt samme sted som Ove Kronborg - hvordan gør man ????

Har jeg ret når jeg siger at hvis ikke man selv betaler for geneaology.com
eller en anden af disse søgesider, så er den eneste mulighed her fra lille
Danmark at lave forespørgsler på fx. den nævnte nyhedsgruppe ? Bare så jeg
ved, hved jeg er oppe imod ? Altså med mindre folk er døde efter 1960, hvor
man kan bruge ssdi på www.familysearch.org ?

med venlig hilsen

Ulla Marie Wig

Fra : Tom Stryhn

Dato : 06-09-03 20:54

"Ove C. Kronborg" <ockronborg@mail.tele.dk> wrote in message
> Jeg søger en slægtning i USA. Han udvandrede i 1892 og blev på et ukendt
> tidspunkt dræbt nær grænsen til Mexico. I familien fandtes tidligere et

Prøv f.eks

http://home.myweb.net/~de/tx.html

Sinceramente / Bien à vous / Seu sincerely

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://www.tom-stryhn.dk
last update / sidst opdateret 01.09.2003

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 08-09-03 20:42

Hej Ove,

Jeg kan ikke lige hjælpe med at søge information i USA, men jeg ved at der
på udvandrerarkivet her i Aalborg er en udklipssamling over Danskere i
udlandet (mest USA). Det kan være nekrologer, interviews eller artikler. Så
vidt jeg husker er kartoteket sorteret i alfabetisk orden efter navnet på
den udenlandsdansker som udklippet omhandler.

Måske dette kartotek indeholder information på din slægtning? Hans historie
retfærdiggør ihvertfald at dødsfaldet bliver nævnt i en avis eller lign.

Med venlig hilsen
- Jesper Holgersen (http://home1.stofanet.dk/jeho)

Fra : Hugh Watkins

Dato : 09-09-03 22:03

> [...]
> blevet dræbt i begyndelsen af 1900-tallet.
>
> Er der nogen, der har et forslag til, hvordan jeg kan søge oplysninger om

Ove if he was killed in action he should be in a National Cemetary I was told

http://www.ancestry.com/library/view/news/articles/2117.asp

http://www.interment.net/column/records/nca/

Ask here http://www.cem.va.gov/

http://www.cem.va.gov/nchp.htm
TEXAS
Dallas-Fort Worth National Cemetery
Fort Bliss National Cemetery
Fort Sam Houston National Cemetery
Houston National Cemetery
Kerrville National Cemetery
San Antonio National Cemetery

partilally computerised but not complete

Hugh W

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 11-09-03 18:35

Tak til alle for de mange gode forslag. Jeg vil arbejde videre med nogle af
dem, og så håber jeg, at der viser sig noget brugbart.

Venlig hilsen
Ove